2026-03-22, 14:10
Medlem
Wajis avatar
Vart är Sverige på väg. Sjukersättning och tror att det räknas som lön. Herre jävlar säger jag bara
Citera
2026-03-22, 14:11
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Det räknas som bidrag.
Nej, det är en försäkringsersättning om man har mer än garantinivån, vilket TS har.
Citera
2026-03-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Åjo, bägge kan dras in.

Inte om det är permanent för då krävs en omprövning och ny läkarbedömning.
Att din pension kan förändras är ju nåt helt annat för då har du oftast gjort nåt för att den ska förändras, tex flyttat utomlands, att din make dött eller nåt liknande.

Flyttar jag till annan stad i sverige så kommer inte min sjukersätting dras in bara för det, dockkan bostadsbidraget ändras men det säger sig ju självt.
Citera
2026-03-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Jag det gör jag.
Att säga att någon bara ska spara ihop pengar istället för att ta lån är ju helt cp skadat, oavsett om man måste spara i 5 månader eller flera år.
Tänk om du måste låna för att reparera bilen för 30k, skiter du i att ta lån då eller väntar du 3 månader så du kan spara ihop?
Beror ju helt på hur snabbt du behöver bilen.
Om man måste laga bilen akut, och av någon konstig anledning inte har sparat ihop till en buffert för sådana utgifter, då måste man naturligtvis ta ett lån eller möjligen förnedra sig till att cykla eller åka buss några månader.

En fråga bara. Om man har råd att betala det där lånet till bilens reparation, varför sparade man då inte motsvarande innan bilen gick sönder? Om man använder ditt konstiga vokabulär, är inte det cp-skadat?
Citera
2026-03-22, 14:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Det är 4 år för en betalningsanmärkning!"

Vad menar du med det?

Har du inte betala din skuld i tid får du en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen. Denna kommer att synas som en notis för de som gör en kreditupplysning på dig under de kommande tre åren då blir det svårt att få lån!
Citera
2026-03-22, 14:23
Medlem
Citat:
Jag har sjukersättning på 12500kr efter skatt men får ändå inte lån.
Jag har en gammal anmärkning som jag betalade av för 1.5 år sedan och har skött min ekonomi bra senaste 2 åren.

Har sökt lån på bland annat sambla och deras krav är:
minnst 120k inkomst per år.
anmärkning okej
Inga ktiva skulder

Jag klarar ju dom kravet lätt men får ändå inget lån.
Varför?
Sökte heller inget stort lån utan det var på 35k.
35000 är ganska stort lån
Har du andra lån ?
Din hyra är kanske för hög och andra kostnader mot den låga inkomsten ?
Citera
Medlem
Citat:
Jag har sjukersättning på 12500kr efter skatt men får ändå inte lån.
Jag har en gammal anmärkning som jag betalade av för 1.5 år sedan och har skött min ekonomi bra senaste 2 åren.

Har sökt lån på bland annat sambla och deras krav är:
minnst 120k inkomst per år.
anmärkning okej
Inga ktiva skulder

Jag klarar ju dom kravet lätt men får ändå inget lån.
Varför?

För att du inte klarar kraven som långivare ställer, hade du gjort det så hade du ju fått låna. Annars kan du ju berätta vilka som nöjer sig med de krav du komponerat ihop och, ja du kan ju ta och kontakta dem och låna pengarna...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man måste laga bilen akut, och av någon konstig anledning inte har sparat ihop till en buffert för sådana utgifter, då måste man naturligtvis ta ett lån eller möjligen förnedra sig till att cykla eller åka buss några månader.

En fråga bara. Om man har råd att betala det där lånet till bilens reparation, varför sparade man då inte motsvarande innan bilen gick sönder? Om man använder ditt konstiga vokabulär, är inte det cp-skadat?

Vissa sparar, andra inte, inget fel i det.
Dock spelar det ju ingen roll om man kan få ån och har råd att betala av det.
Ett lån på 50k över 2 år blir typ 1700 att betala varje månad vilket inte är mycket alls.

Du verkar helt efterbliven som inte förstår varför folk tar lån.
Vissa tar lån för att köpa hus, andra för att köpa bil, och vissa lånar för att investera i aktier.
Citera
2026-03-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
För att du inte klarar kraven som långivare ställer, hade du gjort det så hade du ju fått låna. Annars kan du ju berätta vilka som nöjer sig med de krav du komponerat ihop och, ja du kan ju ta och kontakta dem och låna pengarna...

Kolla sambla och deras villkor så ser du själv att jag uppfyller alla deras krav.
Citera
2026-03-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Har du inte betala din skuld i tid får du en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen. Denna kommer att synas som en notis för de som gör en kreditupplysning på dig under de kommande tre åren då blir det svårt att få lån!
Fast det finns dom som lånar ut trots att man har anmärkning.
Citera
2026-03-22, 14:25
Medlem
Citat:
Kolla sambla och deras villkor så ser du själv att jag uppfyller alla deras krav.

Men om du nu uppfyller deras krav så är det ju bara att ta och låna av dem, eller hur? Eller det kanske är så att det visar sig att du inte uppfyller deras krav trots allt. Men är det inte så att Sambla inte ens håller på med någon utlåningsverksamhet utan bara skickar förfrågan vidare till någon kreditgivare?
Senast redigerad av prostetnic 2026-03-22 kl. 14:28.
Citera
2026-03-22, 14:30
Medlem
Citat:
Vissa sparar, andra inte, inget fel i det.
Konsumtionslån är i de flesta fall fel, och tas endast av ekonomiska analfabeter eller av väldigt unga som ännu inte förstått hur privatekonomi fungerar.

Behöver man låna för att köpa en ny mobil medans den gamla fungerar toppen, så tillhör man en kategori människor som alltid kommer ha onödiga skulder. Nej, jag har inga belägg för att det är så, det är vad jag tror och är ganska övertygad om.

Citat:
Dock spelar det ju ingen roll om man kan få ån och har råd att betala av det.
Ett lån på 50k över 2 år blir typ 1700 att betala varje månad vilket inte är mycket alls.
Näe, det är inte mycket alls. Av just den anledningen skulle man ha sparat det beloppet varje månad innan bilen gick sönder, eller innan man akut måste åka till Kreta för att få lite sol, eller innan man inser att det är vinter och man inte har någon varm jacka.

Citat:
Du verkar helt efterbliven som inte förstår varför folk tar lån.
Vissa tar lån för att köpa hus, andra för att köpa bil, och vissa lånar för att investera i aktier.
De lån du tar upp där är vettiga lån där man har en säkerhet. Samtliga av dessa kräver dessutom att du har ett eget startkapital. Samtliga av dessa är dessutom avdragsgilla, vilket konsumtionslån inte är - av någon anledning som du kanske kan lista ut.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-03-22 kl. 14:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in