Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Du håller på med något eget svammel helt utanför diskussionen om CERES-data och energi för att driva uppvärmning. Jag bara noterar att du stör tråden med din metadiskussion och dina påståenden om sådant som jag redan upprepat svarat på.
Har du någon konkret fråga så ställ den så ska jag givetvis svara efter bästa förmåga.
Tillägg:
Det jag försöker diskutera men som anomalign, goseigen och MrArtur fortsätter omöjliggöra är de nya observationerna av en strålningspåverkan från ASR som med råge räcker för den observerade uppvärmningen.
Det är bara att beklaga att så oerhört viktiga observationer tramsas bort i tråden.
Kan göra ett sista försök att förklara igen med en liknelse.
"Strålningspåverkan av ASR".
Du gör samma typ av misstag som om någon skulle säga:
“inflationen har ökat, alltså är inflationen orsaken till att priserna stiger.”
Och sedan använda det för att hävda att nationalekonomer har fel när de säger att exempelvis penningmängd, räntor eller utbudschocker driver inflation.
Inflationstalet beskriver ett utfall. Det identifierar inte orsaken till utfallet.
På samma sätt är ASR inte en självständig orsak. Det är ett mått på hur mycket solenergi klimatsystemet absorberar. Att ASR förändras säger inte i sig vad som orsakade förändringen.
Du beskriver alltså ett resultat i energibalansen, inte den underliggande orsaken till att energibalansen förändrades.