2026-03-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvenibraedan
Helt rätt att pojken ska kunna få färdtjänst/taxi till skolan. Ett barn med ADHD/autism har ofta 30% lägre ålder i skallen än en utan NPF diagnoser. Om barnet är 10 år gammal är det ungefär som att släppa iväg en 6 åring på en buss. Jag skulle aldrig i livet göra det. Sen finns det andra utmaningar, dvs sociala. Vad händer om någon mobbar barnet på vägen till/från skolan? En sjuk jävla vuxen som ger sig på barnet? Fatta ångesten. Visa empati, Flashbackare för helvete.
När jag var sju år gick jag själv till skolan. Mer än 1 kilometer genom hela jävla Rosengård. Detta var 1982. Min yngste son som fyller 7 i år sitter själv i skolbussen 2 mil bort varje jävla dag utan problem.
Citera
2026-03-23, 12:15
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hur gjorde man förr ?

Jo, man ställde krav på individen att uppföra sig.

Vad man får genom curlandet, är en person som snabbt vänjer sig vid att alltid få taxiresor, och som vuxen fyller man på med städning, det får någon annan ordna, för man mår ju så dåligt, osv.

Du beskriver det här som en uppfostringsfråga. Det är inte korrekt i det här fallet.

Vid autism i kombination med svår ADHD finns ofta nedsatt förmåga till sensorisk filtrering och affektreglering. I en miljö med hög belastning – som skolbussen innebär för Folke – kan det leda till panikreaktioner, utåtagerande beteenden och flyktbeteenden.

Det är inte viljestyrt. Det är en begränsning i funktion under stress.

Att upprepat exponera barnet för en situation som redan visat sig utlösa sådana här reaktioner blir INTE "träning" i klinisk mening. Träning kräver gradvis exponering under kontrollerade former.

I ett rörligt fordon med andra barn och en förare blir detta dessutom en säkerhetsfråga, som jag nämnde tidigare, inte bara en pedagogisk fråga.

Att anpassa kring Folke syftar till att möjliggöra skolgång - det handlar alltså inte om att låta honom undvika krav. Jag som läkare hade högst troligt gjort samma bedömning som behandlande läkare gjort i Folkes fall.

Din jämförelse med “förr i tiden” faller också. De här barnen fungerade inte bättre då – de kraschade, blev hemmasittande, hamnade i konflikter eller blev helt enkelt exkluderade.

Att kalla en fungerande anpassning/lösning för “curlande” säger mycket mer om din syn på funktionsnedsättningar, än om situationen i sig.
Citera
2026-03-23, 12:17
Medlem
Problemet är skolplikten, att tvinga ihop folk på så sätt är onaturligt. Killen borde haft hemskolning, kanske ihop med några kompisar och/eller grannungar.

För att få till det här måste föräldrerna hålla pojken hemma, men då hamnar föräldrarna tills slut i fängelse.. och det är otänkbart för dom.

Men nu kommer kommer jag faktiskt från ett land där folk gjorde det.. höll ungarna hemma och hamnade i fängelse. Sa fuck off till hela systemet.

Då fick staten ge sig och skolplikten försvann. Det finns fortfarande en undervisningsplikt, föräldrarna måste se till att barnen gör sitt skolarbete, men kan göra det i andra former. Det vill säga hemundervisning. Som hadde varit det rätta i det här fallet.
Citera
2026-03-23, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Problemet är att vi har så extremt många barn och ungdomar nu med särskilda behov. Och det bara fortsätter att öka. Personal inom skola och barnomsorg går på knäna och de blir därför utbrända/sjukskrivna eller lämnar yrket. Situationen har blivit mer eller mindre ohållbar.

Kanske måste samhället börja titta på nya lösningar inför framtiden?

Det är väl inte helt klart att barn med svår ADHD och autism skall fungera som övriga i samhället. Klarar man inte att åka skolbuss borde det vara institutionsboende som är lösningen. Dessa individer kanske heller inte skall gå i det vanliga skolsystemet. Återinrätta fler institutionsboenden.
Citera
2026-03-23, 12:43
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.tranastidning.se/2026-03-22/folke-10-far-panikangest-av-skolbussen-uppmanas-trana-pa-att-aka/?fbclid=IwdGRzaAQs629jbGNrBCzrXWV4dG4DYWVtAjExAHNy dGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHsOeF1Hg8WlXSSw2YX JIu5FGq6CqGgF99C8YGQdooAmN_5Q3Yz91fcqJ_glG_aem_s_x izfZPhCQGDBky7HgzXQ

Folkes mamma kräver särskilda anpassningar för att hennes Folke ska kunna ta sig till skolan. Hon har kämpat i tre långa år men ger inte upp. Mamman kräver en egen taxi åt lilla Folke. Tycker ni att Folke ska träna på att åka buss som kommunen vill eller få en egen taxi.?

Har han svår ADHD och autism så bör han väll få hjälp med detta .. kan man tycka
Citera
2026-03-23, 12:51
Medlem
Incendios avatar
Familjen har skollagen på sin sida, de har läkarintyg och har försökt själva. Så ja, de borde ha rätt till skoltaxi. Som förälder hade jag löst det själv dock.
Senast redigerad av Incendio 2026-03-23 kl. 12:54.
Citera
2026-03-23, 12:57
Medlem
Han har ju uppenbarligen mycket svåra problem, svår adhd och autism, och då tycker jag att han ska få sin taxi. Hela hans skoldag raseras ju när han ska tvingas börja den med att åka buss som han har stora svårigheter med. Man måste förstå och sätta sig in i hans svårigheter, i synnerhet autism är ingen lätt sak att hantera och leva med och han är bara ett barn.
Citera
2026-03-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
När jag var sju år gick jag själv till skolan. Mer än 1 kilometer genom hela jävla Rosengård. Detta var 1982. Min yngste son som fyller 7 i år sitter själv i skolbussen 2 mil bort varje jävla dag utan problem.

Jag åkte också buss hela min skolgång, från 7 års ålder. Jag har däremot inga NPF diagnoser, vilket var en del av problematiken här, ifall du missade hela jävla poängen.
Citera
2026-03-23, 13:34
Medlem
Låt lille Folke cykla till skolan under en termin så uppskattar han nog bussen mer efter det.

Eller låt honom hemskolas? Klarar man inte av att sitta i en buss ser jag inte hur man klarar av att sitta i ett klassrum en hel dag.

Edit: Fan va avundsjuk jag var på elever som fick åka buss till skolan i den åldern.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-03-23 kl. 13:41.
Citera
2026-03-23, 13:51
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
De håller på med det som alla kommuner håller på med just nu. Spara pengar
Ja, och som överallt: inte på rätt saker.
Citera
2026-03-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
När jag läste denna rubrik ringde en liten klocka i bakhuvudet om en liknande mamma som döpt sitt barn i..... "samma anda" kan jag väl kalla det för att vara diplomatisk......

Ett förnöjt fniss bubblade upp när jag letade fram den och ser att det var du som startade även den!

(FB) Elmer sex år vågar inte ha på sig favoritbyxorna.
En åtta år gammal tråd. Önskar att jag hade samma bra minne som du.
Citera
2026-03-23, 14:03
Medlem
Orm Ondes avatar
Antagligen mobbar de andra ungdjävlarna honom till vansinne på bussen medan de vuxna, som vanligt, tittar bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in