2026-03-23, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag har läst men förstår ändå inte vad det hemska med bussen är. idiot.
Det är för att ditt iq är så lågt så du inte fattar. Dina genitaler måste avlägsnas
Citera
2026-03-23, 08:02
Medlem
LKKINGENs avatar
Allt faller tillbaks på att snart föds alla med bokstavsdiagnos, ska alla ha individuell anpassning i samhället??
Det funkade att hålla på och anpassa när det var någon enstaka här och där men idag är det inte längre görligt.
Jag har ingen lösning men individ anpassade lösningar till så många som det verkar finnas idag finns det inte ekonomi till och det är pengarna det handlar om, inget annat.

Sen om jag tillåts dra tanken ett steg till, hur mycket vi än anpassar livet efter Folke och hans olycksbröder, vad kommer det hela att utmynna i?
Att Folke på något mirakulöst sätt kan tillgodogöra sig en utbildning och bli en närande del av samhället??
Folke kommer antagligen att behöva ha hela sitt liv individuellt anpassat.

Det finns ett svart hål i Svensk och Europeisk ekonomi dit enorma summor hälls men det verkar vara ett heligt hål. Teoretiskt, om vi fyllde igen det hålet så hade vi haft pengar till Folke, penisionärerna, sjukvården och mer därtill.
Citera
2026-03-23, 08:06
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Varför får man ens ångest av att åka buss?

Mycket folk omkring en, för mycket ljudupplevelse, trångt och varmt.
Citera
2026-03-23, 08:24
Avstängd
llundberg57s avatar
När jag växte upp så fanns det inget som hette ADHD eller autism. Undrar hur barn överlevde då?
Citera
2026-03-23, 08:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Bup?
När jag är 60 år
Du vakna upp
Jag har redan provat adhd medicin och mår skit av dom
Uppenbarligen behöver du ta ett besök och bli medicinerad på rätt sätt.
Citera
2026-03-23, 08:57
Medlem
Citat:
Varför får man ens ångest av att åka buss?

För att pojken har en svår autism som gör att han troligen inte kan sitta tillsammans med en hel buss av klasskompisar. Han klarar inte av den sociala integrationen med alla. Har du ens läst artikeln?
Citera
2026-03-23, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
När jag växte upp så fanns det inget som hette ADHD eller autism. Undrar hur barn överlevde då?
Det kallades damp innan man forskat mer på det, fenomenet har funnits i miljoner år men kanske inte haft ett namn som ADHD.
Citera
2026-03-23, 09:00
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Legalisera hemskolning så slipper Folke både buss och taxi plus att skattebetalarna slipper ytterligare belastningar.
Det tror du är gratis? Ditt geni!
Citera
2026-03-23, 09:03
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Det kallades damp innan man forskat mer på det, fenomenet har funnits i miljoner år men kanske inte haft ett namn som ADHD.
Känner inte igen det heller. Slutet på 60talet. Kanske de bara benämndes 'konstiga'.
Citera
2026-03-23, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.tranastidning.se/2026-03-22/folke-10-far-panikangest-av-skolbussen-uppmanas-trana-pa-att-aka/?fbclid=IwdGRzaAQs629jbGNrBCzrXWV4dG4DYWVtAjExAHNy dGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHsOeF1Hg8WlXSSw2YX JIu5FGq6CqGgF99C8YGQdooAmN_5Q3Yz91fcqJ_glG_aem_s_x izfZPhCQGDBky7HgzXQ

Folkes mamma kräver särskilda anpassningar för att hennes Folke ska kunna ta sig till skolan. Hon har kämpat i tre långa år men ger inte upp. Mamman kräver en egen taxi åt lilla Folke. Tycker ni att Folke ska träna på att åka buss som kommunen vill eller få en egen taxi.?

Helt rätt att pojken ska kunna få färdtjänst/taxi till skolan. Ett barn med ADHD/autism har ofta 30% lägre ålder i skallen än en utan NPF diagnoser. Om barnet är 10 år gammal är det ungefär som att släppa iväg en 6 åring på en buss. Jag skulle aldrig i livet göra det. Sen finns det andra utmaningar, dvs sociala. Vad händer om någon mobbar barnet på vägen till/från skolan? En sjuk jävla vuxen som ger sig på barnet? Fatta ångesten. Visa empati, Flashbackare för helvete.
Citera
2026-03-23, 09:14
Medlem
Möjligt att ungen är i behov av skjuts direkt till skolan då han inte verkar vara normal. Men denna idioti att ungar som inte är friska skall gå i skolan med friska normala barn är ju sinnessjukt. Lika dant med alla dessa agresiva blatteungar som förstör skolmiljön. De skall alla placeras i skolor anpassade efter vad deras avvikande beteende kräver. Friska barn skall inte ta ansvar för dessa avvikande ungar. Punkt jävla slut!

Bara vänsterblivet jävla pack är av avvikande mening kring detta.
Citera
2026-03-23, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Känner inte igen det heller. Slutet på 60talet. Kanske de bara benämndes 'konstiga'.
Tidigare på din tid kallades det nog MBD (Minimal Brain Dysfunction). Det är alltså inget nytt men det haft olika namn i takt med att man börjat intressera sig mer för det i forskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in