Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Om du tittar på undersökningar är det en av faktorerna som folk anger som skäl. Att de faktiskt börjar cykla är något annat.
Det har skett en ökning av cyklister trots detta, med dramatisk ökning av olyckor och stölder som följd. Vilket emotsäger att cykelbanor är ett hinder.
I Umeå har folk kedjor på cykeldäcken under vintern, det är en betydligt mindre stad, med en annan kultur.
Det finns folk som spelar golf på vintern också. Men betydligt färre än under bättre väderlek.
Många städer i många länder har gjort cykelsatsningar, och före och efter mätt på olika vis hur cyklandet förändrats, och märkt att det ökar rejält om man bygger ordentlig infrastruktur för färdmedlet. (Vilket egentligen inte borde vara så förvånande.) Jag tror att det är ett hyfsat okontroversiellt och väletablerat samband du ifrågasätter.
Ja, i Umeå har man vinterdäck på cykeln på vintern, och det är en mindre stad än Stockholm. Det är naturligtvis färre som cyklar på vintern, men det är ändå tusentals som cyklar varje dag till jobb eller skola i staden. Folk gillar helt enkelt att cykla när det går att göra utan risk för liv och lem.
Enligt Trafikverket minskar antalet resor med cykel, sedan 2019, medan antalet dödsolyckor samtidigt ökar. Vad det beror på vet jag inte.
(Mina gissningar, som är ren spekulation är att minskningen kan bero på att de senaste årens politik varit inriktad att främja bilism före alla andra färdsätt (flyget är nummer två), och att utbyggnaden av cykelvägar med säkra cykelöverfarter, bevakade överfarter etc, har saktat in nationellt, och kanske även att farligare bilar har blivit vanligare på vägarna samtidigt som attityden i samhället har förändrats i och med den ökade politiska polariseringen. På sociala medier ser man många snubbe-med-solbrillor-poserande-med-fisk på sin profilbild, med gigantisk GMC stridsvagns-pickup som pratar om hur cyklister är miljöpartistisk ohyra som får skylla sig själva om de dör i trafiken, och man tänker att okej, det finns tydligen såna individer där ute i trafiken. Då är det nog inte säkert för mig att cykla såvida jag inte har ett helt separat körfält från dem.)
Citat:
Ursprungligen postat av
löl
Jag bor i Malmö och det cyklas inte under vintern eller när det regnar 👍
Möjligtvis några få. För dåligt väder
Det gör jag också. Och den här vintern var rätt speciell för staden i och med att det låg kvar is och snö i typ två månader, vilket det mycket sällan brukar göra. Så själv lät jag cykeln stå under den tiden, men väldigt många gjorde det inte. Cykelbanorna var friskt trafikerade även när väglaget var ovanligt uselt för staden.