2026-03-23, 09:37
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Usel argumentation. Motbevisa mig istället om du nu är så säker på att jag har fel, klappträ.

Du påstår att fler personer inte cyklar för att det byggs nya cykelbanor.

Brist på säkra cykelvägar är ett av de vanligaste skälen folk anger för att de väljer bort cykel till förmån för andra transportsätt, och bygge av säkra, från biltrafiken separerade cykelvägar är det enklaste knepet ur ett stadsplaneringsperspektiv för att öka antalet cykeltrafikanter. Det är ett mycket etablerat samband. (Det säger liksom nästan sig själv egentligen. Om bilister hade behövt dela väg med godståg och riskera livet, så skulle så klart färre åka bil än idag.)

Sen är vinter inte nödvändigtvis ett hinder. Folk cyklar ändå om det finns säkra sammanhängande cykelvägar och om det sker ordentligt underhåll. Två av landets främsta cykelstäder ligger i vardera ände av landet, Malmö och Umeå. I Malmö regnar det på vintern och i Umeå snöar det. Dessa två städer har trots väldigt olika klimat många tusentals cyklister dagligen, i ur och skur, året om.
Citera
2026-03-23, 09:50
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Kungsgatan är dock för kort (liksom Strandvägen) den är också avsmalnad. Vi kan också nämna Valhallavägen som anlades som paradgata, men planerna skrotades i och med depressionen på 1920-talet.

Men du menar att Stockholm aldrig haft en paradgata? Jag har hela mitt liv levt i villfarelsen att Sveavägen var huvudstadens enda paradgata.

Jag med. Men det är för att vi är över 40 fyllda.
Citera
2026-03-23, 09:53
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Nej det tycker jag inte. Men hur vill du lösa det? Ska det vara ytterligare två filer på Sveavägen - eller ska ett visst segment av befolkningen stanna hemma när du har gäster?

Jag avskyr MP såväl som politiker som ska tvinga mig att cykla etc.

Men man måste vara ärlig också. Trafik är ett problem när allt fler har bil och använder den.

Om bara några få har bil är det inget problem. Men om hela befolkningen har bil och vill ta den in till city på morgonen eller lördag fm. Då finns det inte riktigt någon enkel teknisk lösning.

Det finns det visst. Gör om, gör rätt. Riv de fastigheter som behöver rivas för att göra staden trafikvänlig. Att skjuta på problemen löser inget.
Citera
2026-03-23, 10:03
Medlem
Kommer att göra jättemycket för klimatet..heja Stockholmspolitiker!
Nu är vi räddade!

Citat:
Under krigets första 14 dagar släpptes 5 miljoner ton växthusgaser ut. Vilket motsvarar vad hela Island släpper ut på ett år, eller utsläppen från de 84 länder med lägst utsläpp har tillsammans på ett år.

Och värre kommer det att bli misstänker forskarna bakom analysen.

– Vi förväntar oss att utsläppen kommer att öka snabbt allt eftersom konflikten fortskrider, främst på grund av den hastighet med vilken oljeanläggningar attackeras i en alarmerande takt
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/fn-varnar-jordens-alla-viktiga-klimatindikatorer-lyser-rott/

Eh..tänkte inte på det..
Citera
2026-03-23, 10:14
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

Brist på säkra cykelvägar är ett av de vanligaste skälen folk anger för att de väljer bort cykel till förmån för andra transportsätt, och bygge av säkra, från biltrafiken separerade cykelvägar är det enklaste knepet ur ett stadsplaneringsperspektiv för att öka antalet cykeltrafikanter. Det är ett mycket etablerat samband. (Det säger liksom nästan sig själv egentligen. Om bilister hade behövt dela väg med godståg och riskera livet, så skulle så klart färre åka bil än idag.)
Om du tittar på undersökningar är det en av faktorerna som folk anger som skäl. Att de faktiskt börjar cykla är något annat.

Det har skett en ökning av cyklister trots detta, med dramatisk ökning av olyckor och stölder som följd. Vilket emotsäger att cykelbanor är ett hinder.

Citat:
Sen är vinter inte nödvändigtvis ett hinder. Folk cyklar ändå om det finns säkra sammanhängande cykelvägar och om det sker ordentligt underhåll. Två av landets främsta cykelstäder ligger i vardera ände av landet, Malmö och Umeå. I Malmö regnar det på vintern och i Umeå snöar det. Dessa två städer har trots väldigt olika klimat många tusentals cyklister dagligen, i ur och skur, året om.
I Umeå har folk kedjor på cykeldäcken under vintern, det är en betydligt mindre stad, med en annan kultur.

Det finns folk som spelar golf på vintern också. Men betydligt färre än under bättre väderlek.
Citera
2026-03-23, 10:43
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

Jag bor i Malmö och det cyklas inte under vintern eller när det regnar 👍
Möjligtvis några få. För dåligt väder
Senast redigerad av löl 2026-03-23 kl. 10:58.
Citera
2026-03-23, 10:59
Medlem
Blondinss avatar
"Åh neeej färre bilar i innerstaden. Vad ska jag nuuuu göra?"

Herregud vilket icke-problem. Skönt med mindre avgaser i innerstan.
Citera
2026-03-23, 11:05
Medlem
På de snart 50 år jag råkat bo i Stockholm har Sveavägen aldrig varit nån paradgata. Ännu mindre sen trafiken minskades runt Sergels torg och på Norra stationsgatan. Ska du in/ut väljer du oftare Klarastrandsleden. Alternativt Birger jarlsgatan eller Torsgatan
Citera
2026-03-23, 11:31
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Om du tittar på undersökningar är det en av faktorerna som folk anger som skäl. Att de faktiskt börjar cykla är något annat.

Det har skett en ökning av cyklister trots detta, med dramatisk ökning av olyckor och stölder som följd. Vilket emotsäger att cykelbanor är ett hinder.

I Umeå har folk kedjor på cykeldäcken under vintern, det är en betydligt mindre stad, med en annan kultur.

Det finns folk som spelar golf på vintern också. Men betydligt färre än under bättre väderlek.

Många städer i många länder har gjort cykelsatsningar, och före och efter mätt på olika vis hur cyklandet förändrats, och märkt att det ökar rejält om man bygger ordentlig infrastruktur för färdmedlet. (Vilket egentligen inte borde vara så förvånande.) Jag tror att det är ett hyfsat okontroversiellt och väletablerat samband du ifrågasätter.

Ja, i Umeå har man vinterdäck på cykeln på vintern, och det är en mindre stad än Stockholm. Det är naturligtvis färre som cyklar på vintern, men det är ändå tusentals som cyklar varje dag till jobb eller skola i staden. Folk gillar helt enkelt att cykla när det går att göra utan risk för liv och lem.

Enligt Trafikverket minskar antalet resor med cykel, sedan 2019, medan antalet dödsolyckor samtidigt ökar. Vad det beror på vet jag inte.

(Mina gissningar, som är ren spekulation är att minskningen kan bero på att de senaste årens politik varit inriktad att främja bilism före alla andra färdsätt (flyget är nummer två), och att utbyggnaden av cykelvägar med säkra cykelöverfarter, bevakade överfarter etc, har saktat in nationellt, och kanske även att farligare bilar har blivit vanligare på vägarna samtidigt som attityden i samhället har förändrats i och med den ökade politiska polariseringen. På sociala medier ser man många snubbe-med-solbrillor-poserande-med-fisk på sin profilbild, med gigantisk GMC stridsvagns-pickup som pratar om hur cyklister är miljöpartistisk ohyra som får skylla sig själva om de dör i trafiken, och man tänker att okej, det finns tydligen såna individer där ute i trafiken. Då är det nog inte säkert för mig att cykla såvida jag inte har ett helt separat körfält från dem.)

Citat:
Ursprungligen postat av löl
Jag bor i Malmö och det cyklas inte under vintern eller när det regnar 👍
Möjligtvis några få. För dåligt väder

Det gör jag också. Och den här vintern var rätt speciell för staden i och med att det låg kvar is och snö i typ två månader, vilket det mycket sällan brukar göra. Så själv lät jag cykeln stå under den tiden, men väldigt många gjorde det inte. Cykelbanorna var friskt trafikerade även när väglaget var ovanligt uselt för staden.
Senast redigerad av anomalign 2026-03-23 kl. 11:33.
Citera
2026-03-23, 12:24
Medlem
Imnshos avatar
En paradgata ska väl vara en aveny avdelad på mitten, med allé och serveringar i mittsträngen, samt någon fin byggnad här och där. Mittdelen kan också husera den så omhuldade cykelbanan.

Avenyn ska kantas av pampiga hus. I avenyns/paradgatans ände ska skönjas ett palatsliknande schabrak.

Tror inte Stockholm har den typen av gata.
Citera
2026-03-23, 12:47
Medlem
Citat:
Vad har vatten med saken att göra? Det är Stockholms svar på Nevskij Prospekt

Njae det är Narvavägen. Strandvägen är assymetrisk pga enbart bebyggd på en sida.

Sveavägen HADE varit en paradgata om man fullföljt den genom åsen.
Citera
2026-03-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Det finns det visst. Gör om, gör rätt. Riv de fastigheter som behöver rivas för att göra staden trafikvänlig. Att skjuta på problemen löser inget.

Hmmm då tar jag nog hellre parti för MP hur mycket det än bjuder mig emot.

Är du väldigt fet så det är därför du promt ska köra överallt?

Så länge taxi, lokaltrafik, boende och färdtjänst tar sig fram tycker jag det kan vara ok att begränsa trafik i city.

När man väl kommer in finns det ju ändå inte parkeringar.

Som sagt problemet med trängsel följer på massbilismen och de tekniska lösningarna är väldigt oangenäma.

Om vi haft mindre invandring och grln omställning hade vi kanske haft råd med fler tunnlar och underjordsgarage iofsig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in