2026-03-23, 07:37
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Om det finns säkra, och kompletta cykelvägar att använda så använder folk dem i högre utsträckning än om det inte finns. Bygger man riktiga cykelvägar så kommer antalet bilister sjunka och antalet cyklister öka. Överlag får det en kaskadeffekt av positiva effekter. Luften blir bättre i staden, bullret minskar, resenärer som cyklar lever längre och är mindre sjuka än de som åker bil.
Du glömmer några enkla fakta:
Stockholmarna måste ha fungerande leder för att transporter ska kunna förse staden med vad den behöver.
Fler människor cyklar inte för att det finns cykelbanor.
Vi har minst 4 månader av icke-cykelväder, en period då kollektivtrafikens miljövänligaste alternativ (spårbunden trafik) är eftersatt varenda år.

Cykelbanor är ren signalpolitik av idioter, inget annat.
Citera
2026-03-23, 07:40
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Så här blir det ju när man röstar på de här partierna i kommunalvalet.

En anledning MP bör ignoreras i framtida val. Dårar.
Citera
2026-03-23, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Kungsgatan är dock för kort (liksom Strandvägen) den är också avsmalnad. Vi kan också nämna Valhallavägen som anlades som paradgata, men planerna skrotades i och med depressionen på 1920-talet.

Men du menar att Stockholm aldrig haft en paradgata? Jag har hela mitt liv levt i villfarelsen att Sveavägen var huvudstadens enda paradgata.

Har du ens varit på Sveavägen? Det är så långt ifrån en paradgata som man kan komma. Sveavägen är nästan helt och hållet hemvist åt sunkhak och prestigelösa kontorslokaler. Den är snarare ytterst ordinär och hade inte dugit som paradgata ens i den tredje världen.

Har Stockholm en paradgata så är det Strandvägen, men som andra skriver kan man snarare säga att Stockholm inte har något paradgata alls. Stadens prakt är istället utspridd över en rad områden där gatorna är relativt små.
Citera
2026-03-23, 07:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Stockholmarna måste ha fungerande leder för att transporter ska kunna förse staden med vad den behöver.
Vi har minst 4 månader av icke-cykelväder, en period då kollektivtrafikens miljövänligaste alternativ (spårbunden trafik) är eftersatt varenda år.

Fast helt påhittade påståenden är inte samma sak som fakta. Det är bättre om du håller till vad som är känt istället för att gissa
Citera
2026-03-23, 08:03
Avstängd
MP har spelat ut sin roll i svensk politik!!

De har lyckats med konststycket att demontera vårt land genom att leka miljöalarmister!!

Vi ska inte skräpa ner vår jord, men någon klimatkatastrof existerar inte!
Rent hittepå!
Jordens temperatur går i cykler!

Att än mer försvåra för bilister i en ren storstad är sjukt!

Ni miljömuppar som fått ordet storstad om bakfoten, flytta ut på landet så vi slipper höra ert djävla gnäll!!
Citera
2026-03-23, 08:23
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Fast helt påhittade påståenden är inte samma sak som fakta. Det är bättre om du håller till vad som är känt istället för att gissa
Usel argumentation. Motbevisa mig istället om du nu är så säker på att jag har fel, klappträ.
Citera
2026-03-23, 08:26
Medlem
Citat:
Har du aldrig haft gäster och tagit en liten tur med dem runt i den stad du bor? Eller har du själv aldrig blivit skjutsad runt i utlandet när du varit där på besök? Gör jag jättekonstiga grejor här?

Nej det tycker jag inte. Men hur vill du lösa det? Ska det vara ytterligare två filer på Sveavägen - eller ska ett visst segment av befolkningen stanna hemma när du har gäster?

Jag avskyr MP såväl som politiker som ska tvinga mig att cykla etc.

Men man måste vara ärlig också. Trafik är ett problem när allt fler har bil och använder den.

Om bara några få har bil är det inget problem. Men om hela befolkningen har bil och vill ta den in till city på morgonen eller lördag fm. Då finns det inte riktigt någon enkel teknisk lösning.
Citera
2026-03-23, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det är så efterblivet att man storknar.
Miljöpartiet ska fan inte ha något med nått att göra, dom är ett gäng galningar som inte klarar av logik. Detta skapar brutalt mycket mer avgaser i city.

Man hade kunnat ta en parallellgata och gjort till cykelväg istället om behovet finns.

Det här är endast korkat och kommer göras om till tvåfiligt igen så fort MP inte har något att säga om saken. Varför man väljer att stoltsera med signalpolitik som gör livet mycket sämre för befolkningen är riktigt märkligt..

Håller med, jag cyklar själv och tar just parallelgator till Sveavägen, de fungerar bra redan idag.

MPs cykelbaneplanering framstår för mig som cykelbaneplanering från folk som inte cyklar, utan bara åker bil, men prompt ska ha in cyklar där de åker bil.

MP har dessutom tagit bort mängder med bussar norrifrån som åkte på Sveavägen.

Jag hoppas att man iallafall ser till så att korsningen Odengatan Sveavägen inte blir en fortsatt dödsfälla för cyklister som ska tränga sig förbi på högersidan (korkat beteende men onödigt att folk ska dö).
Senast redigerad av CatSith 2026-03-23 kl. 09:30.
Citera
2026-03-23, 08:45
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Haha helt sjukt.
Nästan halva året.

Typiskt MP-facister. Det bara ska gå som de brukar säga. Samma med två stängda kärnkraftsreaktorer, north volt och stegra 😂 listan är lång.

Kul för stockholmarna att se cykelbanor tomma nästa halva året.

Säger det igen. Det är tack vara stockholmarna som vi har MP-facisterna. Deras röster lyfter dem över 4%

GG well played
Senast redigerad av löl 2026-03-23 kl. 09:05.
Citera
2026-03-23, 08:51
Medlem
Studsbolls avatar
Det är klassiskt miljöpartisttänk som är orsak. I deras hjärnor är det bra att försämra framkomligheten för bilar så att de istället för att snabbt kan ta sig från A till B med så lite utsläpp som möjligt måste sitta i köer. Att samma sträcka tar mycket längre tid och bilens motor släpper ut mycket mer avgaser är irrelevant. Helst ska man trycka dit lite vägbulor och annat som kräver ryckig körning och som sliter ut bilarna i förtid. Underskatta aldrig idiotin hos Miljöpartiet. Och deras väljare.
Senast redigerad av Studsboll 2026-03-23 kl. 09:00.
Citera
2026-03-23, 09:05
Medlem
Citat:
Jag hade gäster från USA över förra helgen och jag tänkte ta dem med på lite sightseeing i stan. Det tog oss 33 minuter från Norrtull till Konserthuset (de ville se var Nobelpriset delas ut) så man som värd fick skämmas över vilket u-land man bor i. De förväntade sig en europeisk huvudstad som dessutom förskonades WW2. Men (mp) river den duktigt ändå.

Tänk de som sitter i taxibilar och ska betala.
Går du otroligt långsamt skulle det ändå gå snabbare att promenera. Om inte dina gäster hade någon form av funktionshinder så borde ni kanske funderat på att promenera istället då ser man dessutom lite mer.
Nu är jag inte någon större fan av de som driver politiken i Stockholm men det kan ju vara så att dom vill få bort onödig trafik
Citera
2026-03-23, 09:34
Medlem
Modern stadsarkitektur är helt verklighetsfrånvänd. Man formger stadsdelar som att det skulle vara samma mängd fordonstrafik som det var i början av 1900-talet i princip. Ingen tanke ges till hur i helvete varuleveranser ska ta sig fram.

Man gör fem meter breda trottoarer, följt av två meter med buskar och träd, för att sen ha två små ynkliga filer för fordon att ta sig fram på. I många fall finns knappt utrymme för ett möte mellan en buss och en personbil, och trottoarkanten är i många fall en skiva ren granit som är två decimeter hög och knappast något man kan lätt svänga upp på för att kunna parkera och samtidigt lämna plats för trafik att komma förbi.

Jobbar deltid med att leverera matbeställningar med lätt lastbil, och i de flesta fall blir det helt enkelt att köra upp och parkera på trottoaren (ofta med p-bot som följd) för annars kommer jag stå och blockera trafiken i 10 minuter. Men var annars ska man stå? De få platser där de finns parkeringsfickor och inte buskar är nästan alltid tagna och ofta ändå långt från porten man ska till.

De sitter några jäkla kontorsnissar på kommunen som aldrig jobbat med något annat än administration och tycker allt ser så fint ut på skisserna, men utan någon som helst aning om hur det kommer bli i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in