2026-03-19, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av R0b0t
Men givetvis så kommer försäljningen fortsätta bara diskret (precis som du kan köpa cannabis överallt), är ju signalpolitik man sysslar med, det kommer ju inte hjälpa något eller någon. Förmodligen bara göra livet svårare för folk och kosta samhället mer och skapa misär, som repressiv narkotikalagstiftningen alltid gör.

Brukade besöka Christiania back in the days, var otroligt mysigt. Nu finns dock lagligt THCa som ger mig samma effekter som jag får av vanligt gräs, ett hett tips för folk som annars inte har någon källa alternativt inte vill vara olagliga.

Precis. Tar man bort det poppar försäljningen upp på andra håll eller via andra metoder/mer sofistikerat och diskret. När ska politikerna sluta vara ute och cykla, och acceptera verkligheten? Bara för poitikerna inte är insatta i frågan(eller majoriteten, några undantag finns det men dessa motarbetas av folket som är indoktrinerade av att leva i det förflutna där man tror att alkohol är sunt, alla andra preparat dödsknark och att om man önskar det tillräckligt kommer folk sluta helt plötsligt att berusa sig) betyder det inte att en repressiv lagd politik är det rätta. Drogkriget är förlorat och alla försök till att stävja användningen leder enbart till mer användning, starkare och farligare ämnen, dödliga överdoser, utanförskap, misär och stora utgifter för samhället, både ekonomiskt och psykiskt.

Att de som bor i Christiania var less på handeln spelar ingen roll?

De kan ha sin langargata någon annanstans tycker jag. I ett industriområde kanske?
Citera
2026-03-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlfEk

De kan ha sin langargata någon annanstans tycker jag. I ett industriområde kanske?
Men snälla nån, tror du handeln försvinner nu? Det säljs fortfarande och rapporter från någon större tidning i Sverige blev erbjuden att köpa cb på några minuter utifrån det jag läst - alltså "efter nedläggningen".
Tvärtom så tror jag att Christianas upplägg gjorde det lite lugnare då majoriteten kunde samarbeta där till stor del (bortsett från det lilla stöket som uppstod när det är olagligt) -
hade man reglerat & legaliserat det så hade folket där på riktigt sluppit det du hävdar folket var less på. Är ju själva lagstiftningen som skapar situationen som är negativ. Annars är det som vilken butik/marknad som helst.

Tycker du också att marknader, shoppingcenter, butiker och Systembolag är så hemskt? För det är i princip samma sak. Låter mer som nonsens. Ingen tvingar folk att gå där försäljarna befann sig.
Tvärtom så gillade väldigt många atmosfären, massa danskar åkte dit, för att inte tala om alla svenskar och folk från andra euländer. Har du någonsin varit där i någon större utsträckning eller baserar det du säger på hörsägen?

Cannabis gjorde Christiania till något väldigt speciellt, det var ju just därför folk åkte dit, även folk som inte rökte ville uppleva atmosfären där då det var mysigt och annorlunda. Det var en fristad på riktigt liksom.
Visst ett industriområde kanske vore mer lämpligt men Christianias upplägg var ofta väldigt bra och folk som demoniserar det har mest troligen något emot cannabis som färgar deras åsikter. Jag är iaf glad att jag fick uppleva det när jag var yngre, en fin sommardag vart det en härlig utflykt.
Senast redigerad av R0b0t 2026-03-19 kl. 18:10.
Citera
2026-03-19, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av R0b0t
Men snälla nån, tror du handeln försvinner nu? Det säljs fortfarande och rapporter från någon större tidning i Sverige blev erbjuden att köpa cb på några minuter - alltså "efter nedläggningen".
Tvärtom så tror jag att Christianas upplägg gjorde det lite lugnare då majoriteten kunde samarbeta där till stor del (bortsett från det lilla stöket som uppstod när det är olagligt) -
hade man reglerat & legaliserat det så hade folket där på riktigt sluppit det du hävdar folket var less på. Är ju själva lagstiftningen som skapar situationen som är negativ. Annars är det som vilken butik/marknad som helst.

Tycker du också att marknader, shoppingcenter, butiker och Systembolag är så hemskt? För det är i princip samma sak. Låter mer som nonsens. Ingen tvingar folk att gå där försäljarna befann sig.
Tvärtom så gillade väldigt många atmosfären, massa danskar åkte dit, för att inte tala om alla svenskar och folk från andra euländer. Har du någonsin varit där i någon större utsträckning eller baserar det du säger på hörsägen?

Cannabis gjorde Christiania till något väldigt speciellt, det var ju just därför folk åkte dit, även folk som inte rökte ville uppleva atmosfären där då det var mysigt.
Visst ett industriområde kanske vore mer lämpligt men Christianias upplägg var ofta väldigt bra.

Jag tror inte den försvinner, men den kan hålla till någon annanstans där den inte stör de boende, eller hur?

Jag har varit i Christiania ungefär en miljard ggr, på Loppen och Jazzklubben mest, och haschmarknaden var inte gemytlig. Den styrdes av diverse gängslödder.

Hur många skjutningar har det varit där sen de stängde ner skiten?
Citera
2026-03-19, 22:28
Medlem
526s avatar
Citat:

Om man inte gillar CB handel är Christiania fel ställe att bo på.
Som att bo i Sahara och inte gilla sol.
Citera
2026-03-20, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Om man inte gillar CB handel är Christiania fel ställe att bo på.
Som att bo i Sahara och inte gilla sol.
Håller inte med, demokratiskt beslut.
Citera
2026-03-20, 19:32
Medlem
Pripps0.0s avatar
Om ni vill förstå bakgrunden till att Pusher street lades ner så titta på ”Kampen om Pusher street”. Det är betydligt mer komplext än många här förstår, slutet var oundvikligt. Tyvärr.

https://www.imdb.com/title/tt38754600/
Senast redigerad av Pripps0.0 2026-03-20 kl. 19:38.
Citera
2026-03-22, 02:46
Avstängd
Citat:
Håller inte med, demokratiskt beslut.

Det var inget demokratiskt med det beslutet. Du lever i en lögn.
Citera
2026-03-22, 02:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Om ni vill förstå bakgrunden till att Pusher street lades ner så titta på ”Kampen om Pusher street”. Det är betydligt mer komplext än många här förstår, slutet var oundvikligt. Tyvärr.

https://www.imdb.com/title/tt38754600/

Det var inte oundvikligt, och dokumentären visar inte hela bilden.
Citera
2026-03-22, 06:10
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminellReporter
Det var inte oundvikligt, och dokumentären visar inte hela bilden.
Vad saknar du?
Och hur tänker du att Chris ska kunna sköta Pusher street lika fungerande och fredlig som i början, när klaner och gängen hela tiden tar sig in och krigar om marknaden? Det är inte bara politiker och polisen som är ett problem, det blir kaos. Inte kul för de som bor där.
Citera
2026-03-22, 18:44
Avstängd
Citat:
Vad saknar du?
Och hur tänker du att Chris ska kunna sköta Pusher street lika fungerande och fredlig som i början, när klaner och gängen hela tiden tar sig in och krigar om marknaden? Det är inte bara politiker och polisen som är ett problem, det blir kaos. Inte kul för de som bor där.

Pusher Street har aldrig skötts fredligt. Skjutningar har alltid förekommit. Du är lurad av propaganda.
Citera
2026-03-23, 02:42
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminellReporter
Pusher Street har aldrig skötts fredligt. Skjutningar har alltid förekommit. Du är lurad av propaganda.

Jag är så gammal att jag har upplevt det. Chris blev en fristad där cannabis kunde sälja "lagligt" för att det sköttes snyggt av invånarna själva, som givetvis månade om sin status som en alternativ stad i staden.

Allt som har en början har ett slut.
Samhället ser helt annorlunda ut nu, och det är omöjligt att återgå till den tiden då vi hade tillit till varandra. Chris handlade inte om pengar utan om frihet, kärlek och acceptans.

Det är trist, men jag är glad att jag fick uppleva det.
Citera
2026-03-23, 05:51
Avstängd
Citat:
Jag är så gammal att jag har upplevt det. Chris blev en fristad där cannabis kunde sälja "lagligt" för att det sköttes snyggt av invånarna själva, som givetvis månade om sin status som en alternativ stad i staden.

Allt som har en början har ett slut.
Samhället ser helt annorlunda ut nu, och det är omöjligt att återgå till den tiden då vi hade tillit till varandra. Chris handlade inte om pengar utan om frihet, kärlek och acceptans.

Det är trist, men jag är glad att jag fick uppleva det.

Nej, du har blundat för att det alltid har förekommit våld i anknytning till den illegala handeln på Pusher Street, antagligen för att du ville leva i en hippiedröm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in