2026-03-21, 20:38
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Med tanke på hur egocentriska centerpartistpedofiler och liknande har varit

Centern är ju ett frimarknadsparti. Ekonomiskt höger. Den envisas med det trots att de allierar sig med vänsterpartier.
Kanske är det så att kapitalism och pedofili går hand i hand?
Kan det vara så att samma egoism som göder kapitalistens pengasug och vilja att exploatera andras arbete också gör dem villiga att exploatera andra sexuellt?
Citera
2026-03-21, 20:45
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Centern är ju ett frimarknadsparti. Ekonomiskt höger. Den envisas med det trots att de allierar sig med vänsterpartier.
Kanske är det så att kapitalism och pedofili går hand i hand?
Kan det vara så att samma egoism som göder kapitalistens pengasug och vilja att exploatera andras arbete också gör dem villiga att exploatera andra sexuellt?
Nu är du ute och tassa i off topic men det jag läser om pedofiler och hur de resonerar ligger de på störd narcissism eller rent av psykopati på spektrumet. Allting är därför alla andras fel och ansvar - inklusive de val de gör angående det egna sexlivet. Barnen "förför dem", blir de avstängda från tjänsten där de tallat på barn är de "förföljda" och så vidare. Sedan sitter de och snyftar tillsammans med sina groomerkompisar.

Om de ska betala denna beskyddaravgift kommer många av dem anmäla gänget bakom istället för att betala, och tyvärr tror jag att de kommer vinna många av dessa fall. För att detta är ett skitprojekt.
Citera
2026-03-21, 20:46
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Att kräva pengar är ju ren utpressning. Inte okej!

När det gäller ett register där man kan söka på dömda pedofiler är jag lite delad. Å ena sidan tycker jag det är bra att t.ex. en barnfamilj kan kolla upp om någon av grannarna förekommer där. Hade jag barn hade jag gärna velat ha möjligheten att kolla upp om grannen är dömd pedofil. Det som oroar mig är att sajtägarna ska klanta sig på nåt sätt och publicera felaktiga uppgifter så någon oskyldig pekas ut. Sånt får inte ske. Nu skriver de att de tar uppgifter från officiella handlingar men det är väl inte omöjligt att något går fel vid databearbetningen. Så jag är lite tveksam till detta trots alls att en privat aktör ska hålla på med sånt här.
Citera
2026-03-21, 20:47
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Nu är du ute och tassa i off topic men det jag läser om pedofiler och hur de resonerar ligger de på störd narcissism eller rent av psykopati på spektrumet. Allting är därför alla andras fel och ansvar - inklusive de val de gör angående det egna sexlivet. Barnen "förför dem", blir de avstängda från tjänsten där de tallat på barn är de "förföljda" och så vidare. Sedan sitter de och snyftar tillsammans med sina groomerkompisar.

Om de ska betala denna beskyddaravgift kommer många av dem anmäla gänget bakom istället för att betala, och tyvärr tror jag att de kommer vinna många av dessa fall. För att detta är ett skitprojekt.

Borde väl säga att jag inte läst tråden och knappt förstår vad du svarade. Men tack ändå.
Såg bara centern och ville trasha dem lite.
Citera
2026-03-21, 20:59
Medlem
Helt underbar site
Citera
2026-03-21, 20:59
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Att kräva pengar är ju ren utpressning. Inte okej!

När det gäller ett register där man kan söka på dömda pedofiler är jag lite delad. Å ena sidan tycker jag det är bra att t.ex. en barnfamilj kan kolla upp om någon av grannarna förekommer där. Hade jag barn hade jag gärna velat ha möjligheten att kolla upp om grannen är dömd pedofil. Det som oroar mig är att sajtägarna ska klanta sig på nåt sätt och publicera felaktiga uppgifter så någon oskyldig pekas ut. Sånt får inte ske. Nu skriver de att de tar uppgifter från officiella handlingar men det är väl inte omöjligt att något går fel vid databearbetningen. Så jag är lite tveksam till detta trots alls att en privat aktör ska hålla på med sånt här.
Du behöver inte ha en åsikt då det inte är möjligt ändå. Det glöms ofta bort att EU står över våra egna lagar. Så är inte fallet i UK / USA - det är därför liknelser med dessa länder blir bara fel.

GDPR
Artikel 9: Förbjuden behandling av känsliga uppgifter <-- Räcker så egentligen
Artikel 5.1: Behandling måste vara laglig, korrekt, ändamålsbegränsad <--- extremt strikt
Artikel 17: Rätt till radering/felaktiga uppgifter <--- personer kan begära att dom ska raderas
Citera
2026-03-21, 21:06
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Du behöver inte ha en åsikt då det inte är möjligt ändå. Det glöms ofta bort att EU står över våra egna lagar. Så är inte fallet i UK / USA - det är därför liknelser med dessa länder blir bara fel.

GDPR
Artikel 9: Förbjuden behandling av känsliga uppgifter <-- Räcker så egentligen
Artikel 5.1: Behandling måste vara laglig, korrekt, ändamålsbegränsad <--- extremt strikt
Artikel 17: Rätt till radering/felaktiga uppgifter <--- personer kan begära att dom ska raderas
Okej, har inte bra koll på de bitarna ska erkännas.

Men är det inte så att sajtägarna kan skaffa något tillstånd eller liknande som ger dom rätt att publicera uppgifter och/eller domar? Precis som t.ex. Lexbase menar jag?

Tänker att även om sidan är olaglig just nu kanske de kan komma runt det med något tillstånd.
Citera
2026-03-21, 21:09
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Okej, har inte bra koll på de bitarna ska erkännas.

Men är det inte så att sajtägarna kan skaffa något tillstånd eller liknande som ger dom rätt att publicera uppgifter och/eller domar? Precis som t.ex. Lexbase menar jag?
Stämmer - men då har du missat C-199/24 i EU-domstolen. Det behandlar just det, att sverige aldrig haft rätt att använda något eget påhitt (utgivningsbevis) för att sätta GDPR ur spel. Det kom ett förslag från EUs advokat 4 Sept förra året som totalt sågar det. Dom från EU inte fallit ännu, men blir nog snart.

Long story short: Om det blir så, då är det kört för Lexbase, Krimfup, Mrkoll, Dumpen, alla som nyttjar utgivningsbevis. Såtillvida dom inte följer undantaget som finns (art 85) - men då gäller GDPR ändå.

Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
En hel tråd om ämnet här: https://www.flashback.org/showthread.php?p=94579834&posted=1#p94579834
Citera
2026-03-21, 21:11
Medlem
D0wnies avatar
För 15 år sedan så fanns det ju en exakt likadan sida, stoppapedofilerna hette den..
Citera
2026-03-21, 21:12
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Stämmer - men då har du missat C-199/24 i EU-domstolen. Det behandlar just det, att sverige aldrig haft rätt att använda något eget påhitt (utgivningsbevis) för att sätta GDPR ur spel. Det kom ett förslag från EUs advokat 4 Sept förra året som totalt sågar det. Dom från EU inte fallit ännu, men blir nog snart.

Long story short: Om det blir så, då är det kört för Lexbase, Krimfup, Mrkoll, Dumpen, alla som nyttjar utgivningsbevis. Såtillvida dom inte följer undantaget som finns (art 85) - men då gäller GDPR ändå.

Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
En hel tråd om ämnet här: https://www.flashback.org/showthread.php?p=94579834&posted=1#p94579834
Aha ok. Ska bli intressant se vad som händer då sen.
Citera
2026-03-21, 22:07
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Behöver jag inte göra, det är ju ändring på G. Som tar bort skölden med YGL/TF (utgivningsbevis), då är det adjö med Lexbase, Krimfup, Dumpen, alla dom där. Såtillvida dom inte följer GDPR fullt ut - men då faller 100% av poängen med deras tjänster/sidor. Bland annat måste rätten till radering respekteras (art 17). Det är ett kapitel för sig som diskuteras i denna tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?p=94579834&posted=1#p94579834

Här är ärendet hos EU: https://infocuria.curia.europa.eu/tabs/affair?lang=SV&sort=AFF_NUM-DESC&searchTerm=%22C-199%2F24%22&publishedId=C-199%2F24

Har redan kommit ett förslag från EUs generaladvokat som totalt sågar Sveriges modell. Dock ingen slutlig dom från EU ännu - däremot brukar dom följa advokatens förslag till stor del.
Så med andra ord kommer staten skapa ett register öppet för alla att se dömda sexualbrottslingar?
Citera
2026-03-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Så med andra ord kommer staten skapa ett register öppet för alla att se dömda sexualbrottslingar?

Nej, det är extremt osannolikt eftersom Sverige redan har sin offentlighetsprincip.
Vem som helst kan redan begära ut privata domar angående vad som helst.
Det är bara Polen som har ett offentligt register för sina medborgare där de grövsta med bild och bostadsadress hängs ut.
EU är generellt emot all form av uthängning eftersom den personliga integriteten är högt värderad. Det blir mer eller mindre omöjligt att återanpassas i samhället om du för evigt ska hängas ut som sexualbrottsling, speciellt om du i lagens ögon sonat ditt brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in