2026-03-21, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Hur utläser du

Kod:
Körprov får avläggas endast av den som uppfyller kraven i 1 § första stycket 1-3 eller, i fråga om ålderskravet, 1 a §.

Och

Kod:
Kunskapsprov får avläggas endast av den som uppfyller kraven i 1 § första stycket 1 och 3 eller, i fråga om ålderskravet, 1 a §.

Kod:
Under de förutsättningar som anges i 2–5 §§ får den övningsköra som

1. innehar körkortstillstånd och för att få körkort vill öva sig i att med eller utan släpfordon köra bil, motorcykel eller moped klass I, eller
2. utbildar sig till förare av moped klass II, snöskoter eller terränghjuling.

Menar du att den likformiga skrivelsen ska tolkas annorlunda vid körprov?

När du lägger upp det så här tydligt så ser till och med jag likheterna, trots att jag är ganska trög.

Spontant ser ju detta ut att vara den bästa formella bakgrunden till att körprov inte är olovlig körning, tillsammans med principen om att att specifik lag gäller före generell.
Citera
2026-03-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Om jag hade länkat till körkortsförordningen eller körkortslagen och transportstyrelsens föreskrifter men då hade du antagligen inte begripit något. Har du körkortstillstånd, du klarat av obligatoriska proven, du har en bil som uppfyller kraven enligt gällande lagar och förordningar och det sitter en person som är godkänd bredvid dig får du framföra ett fordon under uppkörningen utan körkort. Det är omöjligt att länka till alla paragrafer eftersom det går in i flera lagar och förordning

Jag kan läsa och förstå alla dessa lagtexter, särskilt om någon med mer formell juridisk utbildning och erfarenhet guidar.

Jag ser att andra i tråden gjort sig det besväret, och det är jag tacksam för.
Citera
2026-03-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Den du kör upp med har utbildning och får handleda vem som helst så länge den personen har tillstånd att övningsköra. Det kallas förarprov och är inget löst hängande utan är en del av ett stort regelverk och lagar. Dessutom har man börjat använda skylt för förarprov.

Tror du seriöst en myndighet skulle vara så dåligt planerad att deras anställda och personerna som gör förarprov begår brott, dagligen?

Du tror du är något på spåret men ärligt talat är din fråga helt befängd och efterbliven.

Körprov är INTE övningskörning. Det skiljer på minst en viktig punkt; den person som sitter bredvid är vid övningskörning fordonets juridiska förare. Vid körprov är den fysiska föraren även juridisk förare.
Citera
2026-03-21, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Då har du helt enkelt fel. Provförättaren hade med sig de körkort som var aktuella för dagen, och räckte över det om allt gick bra.
På den tiden var körkortstillstånd giltiga i två år, så för en del som fått förhinder att ta körkortet kunde körkortet alltså redan vara upp mot två gammalt

Jaha, och vilket datum stod det på körkortet då? Alltså på den rad där det står från och med när man har en viss behörighet? Det kan ju inte ha varit det datum då körprovet blev godkänt.
Citera
2026-03-21, 16:44
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
När du lägger upp det så här tydligt så ser till och med jag likheterna, trots att jag är ganska trög.

Spontant ser ju detta ut att vara den bästa formella bakgrunden till att körprov inte är olovlig körning, tillsammans med principen om att att specifik lag gäller före generell.
Ja, exakt. Och även att det finns en utarbetad praxis, vilket du kan se i den PDF jag länkade några inlägg bak angående utfärdande av körkort. Det finns således nedtecknad rättshistorik av vägverket själva. Det ska även finnas ett museum om körkortets historia eller något.

PDF:en visar att enligt tidigare praxis så fanns körkortet med på plats när körprovet genomfördes.

Edit: Verkar inte längre finnas ett museum.
https://www.sodran.se/2012-12-30/sista-dagen-for-sveriges-vagmuseum-i-borlange
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-03-21 kl. 16:49.
Citera
2026-03-21, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det står ju faktiskt övningskörning på bilen när man kör upp om jag inte missminner mig?
Så det är övningskörning

Skillnaden är väl att man inte får några tips hur man ska göra

Det gör det inte. Det är en annan skylt vid körprov. Det står "KÖRPROV" på den.

Körskolorna brukar ha en av varje sort med sig, så att de snabbt kan byta i de fall en elev hyrt deras bil för att göra ett körprov.

Jag har sett dem glömma att byta tillbaka. Då har de åkt runt med skylten "KÖRPROV" när de egentligen skulle ha den som det står "ÖVNINGSKÖR" på. Det är 1500 kr i böter på det, enligt den trafiklärare jag pratade med.
Citera
2026-03-21, 16:51
Medlem
Citat:
Det gör det inte. Det är en annan skylt vid körprov. Det står "KÖRPROV" på den.

Körskolorna brukar ha en av varje sort med sig, så att de snabbt kan byta i de fall en elev hyrt deras bil för att göra ett körprov.

Jag har sett dem glömma att byta tillbaka. Då har de åkt runt med skylten "KÖRPROV" när de egentligen skulle ha den som det står "ÖVNINGSKÖR" på. Det är 1500 kr i böter på det, enligt den trafiklärare jag pratade med.
Jaha då trodde jag iaf lite rätt att det stog något
Citera
2026-03-21, 16:53
Medlem
Citat:
Intressant. Tar några relevanta hänvisningar ur föreskrifterna.

Undrar vad polisen hade gjort för bedömning om man hade blivit stannad i en kontroll och inte kan uppvisa körkort. Förhoppningsvis har trafikpolisen koll på detta, men ändå intressant

Då får man väl visa upp en annan legitimation? Pass eller liknande.

Dessutom är det ju ganska många som gör körprov som redan har körkort. BE, C, D kräver ju att man redan har B-behörighet.

(Förstod jag dig rätt nu?)
Citera
2026-03-21, 16:55
Avstängd
Citat:
Körprov är INTE övningskörning. Det skiljer på minst en viktig punkt; den person som sitter bredvid är vid övningskörning fordonets juridiska förare. Vid körprov är den fysiska föraren även juridisk förare.
nej det stämmer inte heller, ta ex du övningskör med din son, polisen stoppa o ser din son är drogpåverkad, du kan klara dig men sonen blir dömd, genom det har bägge juridiskt ansvarig.
Citera
2026-03-21, 16:55
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Då får man väl visa upp en annan legitimation? Pass eller liknande.

Dessutom är det ju ganska många som gör körprov som redan har körkort. BE, C, D kräver ju att man redan har B-behörighet.

(Förstod jag dig rätt nu?)
Ja du förstod mig rätt. Och annan medhavd legitimation låter rimligt.
Citera
2026-03-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ingen skylt.

Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Nehe

För B-behörighet genomförs körprovet i en personbil, och på den bilen sitter det en skylt med texten "KÖRPROV".

Men den som gör körprov på motorcykel har ingen skylt alls, eller reflexväst med ordet "ÖVNINGSKÖR" då som man normalt övningskör med. Körprov på MC har ingen synlig märkning över huvud taget. Inte på kontrollanten heller.

Så om ni ser två MC-förare ute på vägarna där den första kör extremt lagligt och noga, och den andra kör en bekväm BMW eller liknande touringhoj med mycket lådor och ligger lite underligt i sin vägplacering, så har ni förmodligen sett en MC-uppkörning.
Citera
2026-03-21, 16:59
Medlem
Citat:
För B-behörighet genomförs körprovet i en personbil, och på den bilen sitter det en skylt med texten "KÖRPROV".

Men den som gör körprov på motorcykel har ingen skylt alls, eller reflexväst med ordet "ÖVNINGSKÖR" då som man normalt övningskör med. Körprov på MC har ingen synlig märkning över huvud taget. Inte på kontrollanten heller.

Så om ni ser två MC-förare ute på vägarna där den första kör extremt lagligt och noga, och den andra kör en bekväm BMW eller liknande touringhoj med mycket lådor och ligger lite underligt i sin vägplacering, så har ni förmodligen sett en MC-uppkörning.
Då mindes jag det fel också men det känns ännu tydligare att jag hade nån text .

Ockej

De. Var har 80 talet så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in