2026-03-21, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jösses... en google-AI kan inte användas för att avgöra juridiska spörsmål. Sluta med det där.
Om jag hade länkat till körkortsförordningen eller körkortslagen och transportstyrelsens föreskrifter men då hade du antagligen inte begripit något. Har du körkortstillstånd, du klarat av obligatoriska proven, du har en bil som uppfyller kraven enligt gällande lagar och förordningar och det sitter en person som är godkänd bredvid dig får du framföra ett fordon under uppkörningen utan körkort. Det är omöjligt att länka till alla paragrafer eftersom det går in i flera lagar och förordning
Citera
2026-03-21, 12:15
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Å vad exakt är fel i mitt svar?
Inte fel per se. Bara att det saknas hänvisningar till körkortsförordningen eller körkortslagen med specifikt angivna lagrum, så att det går att följa resonemanget i din slutsats.

Juridik är
Gäller detta? → Dessa normer kan tillämpas → så tillämpas normerna → Det gäller för att det är så.

Ditt svar var:
"Det är så"

Vilket innebär att du missade steg 2-3 och hoppade direkt från 1 till 4.
Citera
2026-03-21, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det är ju samma sak med exempelvis polis-, tull-, kustbevaknings-aspiranter. De är inte poliser, tulltjänsteman, kustbevakningstjänstemän under sin aspirantperiod men kan i allt väsentligt agera som detta. Dvs att de, om man går strikt enligt lagboken, saknar lagstöd för sin utövning. [...]

Det är de visst, se exempelvis 2 § polisförordningen som stadgar att en polisaspirant under sin tjänstgöringstid vid Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen är att jämställa med polisman.
Citera
2026-03-21, 12:20
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Den du kör upp med har utbildning och får handleda vem som helst så länge den personen har tillstånd att övningsköra. Det kallas förarprov och är inget löst hängande utan är en del av ett stort regelverk och lagar. Dessutom har man börjat använda skylt för förarprov.

Tror du seriöst en myndighet skulle vara så dåligt planerad att deras anställda och personerna som gör förarprov begår brott, dagligen?

Du tror du är något på spåret men ärligt talat är din fråga helt befängd och efterbliven.
Citera
2026-03-21, 12:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Den du kör upp med har utbildning och får handleda vem som helst så länge den personen har tillstånd att övningsköra. Det kallas förarprov och är inget löst hängande utan är en del av ett stort regelverk och lagar. Dessutom har man börjat använda skylt för förarprov.

Tror du seriöst en myndighet skulle vara så dåligt planerad att deras anställda och personerna som gör förarprov begår brott, dagligen?

Du tror du är något på spåret men ärligt talat är din fråga helt befängd och efterbliven.
Har du juridiskt stöd för din slutsats att examination under ett förarprov är att likställa med handledning vid övningskörning?

Tycker för övrigt TS fråga är berättigad och intressant. Men ditt resonemang var också intressant, om du har lagstöd för dina påståenden.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-03-21 kl. 12:30.
Citera
2026-03-21, 12:32
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det jag menar är en vandringssägen är att man omedelbart efter godkänt körprov fick sitt fysiska körkort direkt i handen av provförrättaren, som hade med sig alla körkort som potentiellt kunde delas ut den dagen.

Datumet på körkort har, vad jag vet, aldrig varit det datum då kortet tillverkas, utan det datum då aspiranten godkändes vid körprov.

På alla körkort (även de förnyade) så står det datum då man godkändes för varje behörighet. Inte det datum då kortet fysiskt tillverkades.

Det är därför det inte funkar att tillverka körkort i förväg.

Och det är därför jag tror att detta är en vandringssägen.

Det finns förvisso folk som har tydliga minnen av att de fick sitt kort direkt i handen, men det är numera ganska länge sedan. Redan 1990 hade man övergått till att ge en papperslapp till den godkände aspiranten, som sedemera fick sitt körtkort hemskickat via rekommenderat brev.

Minnena är således vid det här laget minst 35 år gamla. Och glöm inte hur många som säger att de hört Arne Hegerfors säga "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"... falska minnen is a bitch.
Då har du helt enkelt fel. Provförättaren hade med sig de körkort som var aktuella för dagen, och räckte över det om allt gick bra.
På den tiden var körkortstillstånd giltiga i två år, så för en del som fått förhinder att ta körkortet kunde körkortet alltså redan vara upp mot två gammalt
Citera
2026-03-21, 12:50
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Då har du helt enkelt fel. Provförättaren hade med sig de körkort som var aktuella för dagen, och räckte över det om allt gick bra.
På den tiden var körkortstillstånd giltiga i två år, så för en del som fått förhinder att ta körkortet kunde körkortet alltså redan vara upp mot två gammalt
Exakt. Hittade faktiskt empiriskt stöd för det. I och för sig busskörkort. Men shit the same.

https://www.jamtli.com/wp-content/uploads/2023/05/1924-Buss_Korkortets-historia.pdf

Edit: slänger in all text ifall att länken dör:

Del 1

Se del 2 *klick*
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-03-21 kl. 12:58.
Citera
2026-03-21, 12:53
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hengli
Det är de visst, se exempelvis 2 § polisförordningen som stadgar att en polisaspirant under sin tjänstgöringstid vid Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen är att jämställa med polisman.
Det är i den äldre förordningen tror jag (1998:1558). Den är upphävd och ersatt med 2014:1104.
Där nämns inte något om aspiranter vad jag kan se iaf
Citera
2026-03-21, 12:55
Medlem
Mr.RedHats avatar
Del 2
Se del 1 *klick*
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-03-21 kl. 12:58.
Citera
2026-03-21, 13:07
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det är i den äldre förordningen tror jag (1998:1558). Den är upphävd och ersatt med 2014:1104.
I den äldre förordningen framgår det i 1 kap. 4 § tredje punkten SFS 1998:1558

Kod:
Med polisman avses vid tillämpning av lag eller annan författning
[..]
3. kommissarie, inspektör och polisassistent samt polisaspirant som under tjänstgöringstid fullgör aspirantutbildning vid en polismyndighet,
Citera
2026-03-21, 13:14
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
I den äldre förordningen framgår det i 1 kap. 4 § tredje punkten SFS 1998:1558

... och i den nu gällande, 2014:1104, framgår det av 2 § 1 st.
Citera
2026-03-21, 13:21
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hengli
... och i den nu gällande, 2014:1104, framgår det av 2 § 1 st.
Ja, du skrev det redan. Hobbybonde missminner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in