2026-03-20, 21:43
Medlem
För att framföra fordon på allmän väg krävs körkortsbehörighet. (Vi bortser från cyklar osv.)

Den som framför ett fordon utan att inneha rätt behörighet gör sig skyldig till olovlig körning.

I allt väsentligt existerar det ETT undantag från kravet på behörighet, vilket är när det rör sig om övningskörning. I det fallet anses handledaren som har uppsikt över körning vara fördonets juridiska förare. (Vi bortser från vissa rättigheter som poliser mm har.)

Jag har skickat en fråga till Trafikverket där jag undrar om det vid körprov ("uppkörning") räknas som en övningskörning (vilket skulle innebära att Trafikverkets kontrollant är den som är fordonets juridiska förare).

Svaret är NEJ, det är INTE någon form av övningskörning.

Svaret i sin helhet:

"Huvudregeln är att den som kör ett fordon anses som förare och därmed ansvarig om han eller hon begår en trafikförseelse eller orsakar en olycka. Undantag från detta gäller vid övningskörning då den som har uppsikt över övningskörning anses som förare (4 kap. 7 § körkortsförordningen).

Något sådant undantag från huvudregeln finns inte vid körprov. Därmed anses körkortsaspiranten vara förare av bilen under provet, även om denne ännu inte har körkort."

Jag har förtydligat och preciserad min fråga till Trafikerket; med vilket lagstöd genomför de sina körprov, på så sätt att juridiken inte drar slutsatsen att aspiranten gör sig skyldig till olovlig körning. De har inte svarat.

Finns det någon här som begriper hur körprov på allmän väg genomförs utan att bryta mot lagen?
Citera
2026-03-20, 22:31
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag tror att de inte svarar eftersom de inte vet. Om de visste, hade de ju skrivit "det sker enligt kap x paragraf y i ...-lagen". Varför skulle de kontrollera mitt hälsotillstånd först?

Förut var körkortet med i bilen under uppkörningen, med god vilja kunde man då säga att föraren hade ett körkort, om än tillfälligt ifsll uppkörningen misslyckades.

Så är det inte längre,.

Intressant fråga.

Men jag råder dig att vara lite försiktig, tänk på hur arga alla artonåringar skulle bli på dig ifall din ftåga stoppar alla uppkörningar i väntan på att saken reds ut!

LL
Citera
2026-03-20, 22:42
Medlem
Faktiskt en riktigt bra fråga. Snabbskummade lite i Trafikförordningen, Körkortslagen och Körkortsförordningen, men jag hittade inget där.
Citera
2026-03-20, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Faktiskt en riktigt bra fråga. Snabbskummade lite i Trafikförordningen, Körkortslagen och Körkortsförordningen, men jag hittade inget där.

Din snabbläsning stämmer överens med min långsamläsning.

Jag har läst dessa lagtexter ganska många gånger, inte bara i syfte att få svar på den här frågan utan även en hel del annat körkorts/fordonsrelaterat, men det finns ingenting där som explicit ger rätt att köra bil under ett körprov. Eller implicit för den delen, heller. I alla fall inte som jag kan lirka fram.
Citera
2026-03-20, 23:26
Medlem
Man får inte köra utan lärare innan man är godkänd, under upplärning eller test-Körning kanske det kan kallas ?
Även om dom har ditt körkort är för att det nog ska vara lite kul om man klarar testet.
Olovligt är om du kör själv innan godkännd uppkörning.

Jag tror inte man får indraget körkort om man misslyckas
Senast redigerad av troligengud 2026-03-20 kl. 23:29.
Citera
2026-03-20, 23:28
Medlem
Mysquos avatar
Körkortslag (1998:488)
Förutsättningar för utfärdande av körkort
7a§ 3 kap. 3st. Vid sådana körprov som avses i denna paragraf tillämpas i övrigt bestämmelserna om körprov i 4 och 5 §§. Lag (2011:1580).

Lag om ändring i lagen (2011:1580) om ändring i
körkortslagen (1998:488);

1 kap 1§
4. körkortshavare, varmed avses den som har körkortstillstånd eller körkort,

Man skulle väl kunna tolka det som om man gör en uppkörning och har ett giltigt körkortstillstånd så anses man vara förare. Om behörig körkortskontrollant skulle ha missat att kontrollera att den som påbörjar en uppkörning saknar giltigt tillstånd så skulle kanske kontrollanten anses ansvarig, men det bör vara väldigt osannolikt att det skulle ske.
Senast redigerad av Mysquo 2026-03-20 kl. 23:30.
Citera
2026-03-20, 23:32
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag fick kortet i handen. 1978.
Och jag tycker frågeställningen är intressant. Vad händer vid en olycka under uppkörning, vem är ansvarig?

Var det inte nån dödsolycka nu i vinter vid uppkörning? Blir det nån juridisk utredning av det?

Väldigt intressant fråga faktiskt om de glömt nån regel om ansvar vid uppkörning och rätt att köra osv.

Kanske är så enkelt att inspektören rent juridiskt blir som en handledare om man glömt någon paragraf. Man får hoppas att han gått de obligatoriska handledarkurserna 😂

Sätter bokmärke på denna och hoppas nån klurar ut hur det faktiskt ligger till rent juridiskt
Citera
2026-03-20, 23:37
Medlem
Från Transportstyrelsens föreskrifter
om förarprov, behörighet B ” Transportstyrelsen föreskriver följande med stöd av 8 kap. 5 §
körkortsförordningen (1998:980) och 7 kap. 2 § militärtrafikförordningen
(2009:212). ..”
Citera
2026-03-20, 23:50
Medlem
Det framgår ju at körkortsförirdningen kap 3 paragraf 10 att ett förarprov ska utföras och vilka som kan hålla i förarprovet. Så blir det ju underförstått att det inte är olagligt att köra bilen under tiden som provet.
Citera
2026-03-21, 00:03
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Nej det är det inte eftersom du har en trafikinspektör sidan om dig.
Citera
2026-03-21, 01:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Var så god
3 kap. Körkortslagen
Kod:
4 §   Förarprovet består för behörigheten AM av ett kunskapsprov och för övriga behörigheter av ett kunskapsprov och ett körprov. Förarprov får inte avläggas om spärrtid, giltighetstid för återkallelse tills vidare eller villkorstid löper.

Kunskapsprov får avläggas endast av den som uppfyller kraven i 1 § första stycket 1 och 3 eller, i fråga om ålderskravet, 1 a §.

Kunskapsprov behöver dock inte avläggas
   1. för behörigheten A av den som redan har ett körkort med behörigheten

A2 eller A1, eller
   2. för behörigheten A2 av den som redan har ett körkort med behörigheten A1.

Körprov får avläggas endast av den som uppfyller kraven i 1 § första stycket 1-3 eller, i fråga om ålderskravet, 1 a §.
Lag (2024:149).

1 §    /Upphör att gälla U:2026-05-01/ Körkort får utfärdas för den som
   1. har körkortstillstånd,
   2. är permanent bosatt i Sverige eller sedan minst sex månader studerar här,
   3. har fyllt
      a) 15 år för behörigheten AM,
      b) 16 år för behörigheten A1,
      c) 18 år för behörigheterna A2, B, BE, C1 och C1E,
      d) 20 år och har haft körkort med behörigheten A2 under minst två år, eller har fyllt 24 år, för behörigheten A,
      e) 21 år för behörigheterna C, CE, D1 och D1E,
      f) 24 år för behörigheterna D och DE, och
   4. har avlagt godkänt förarprov

5 §   Sökanden ska godkännas i förarprovet, om provet visar att han eller hon
   1. för behörigheten AM, har de kunskaper som från trafiksäkerhetssynpunkt bör krävas för denna behörighet, och
   2. för övriga behörigheter, har de kunskaper och den förmåga samt uppvisar det beteende som från trafiksäkerhetssynpunkt bör krävas för behörigheten i fråga. Lag (2011:1580).

Av detta ska tolkas att med körkortstillstånd har du rätt att genomföra ett förarprov. Saknar du körkortstillstånd så får du inte genomföra ett förarprov.
Citera
2026-03-21, 01:26
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Körkortslag (1998:488)
Förutsättningar för utfärdande av körkort
7a§ 3 kap. 3st. Vid sådana körprov som avses i denna paragraf tillämpas i övrigt bestämmelserna om körprov i 4 och 5 §§. Lag (2011:1580).

Lag om ändring i lagen (2011:1580) om ändring i
körkortslagen (1998:488);

1 kap 1§
4. körkortshavare, varmed avses den som har körkortstillstånd eller körkort,

Man skulle väl kunna tolka det som om man gör en uppkörning och har ett giltigt körkortstillstånd så anses man vara förare. Om behörig körkortskontrollant skulle ha missat att kontrollera att den som påbörjar en uppkörning saknar giltigt tillstånd så skulle kanske kontrollanten anses ansvarig, men det bör vara väldigt osannolikt att det skulle ske.
Mjä. 3 kap. 7a § tredje stycket KKL gäller enbart om du redan innehar behörighet. Exempelvis om du har behörighet för B och tänker ta A, eller har körkort för automatväxel och tänker ta körkort för manuell växel.

I övrigt korrekt hänvisat, förutom 1:1. Korrekt är 3:1 KKL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in