2026-03-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Inget av dem säger uttryckligen att man inte behöver körkort? Eller kan du öka på en specifik paragraf?

Det stämmer. Jag utläser "får övningsköra" som "får köra utan att själva ha behörighet".
Citera
2026-03-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
"Att "köra upp" (förarprov) utan körkort är tillåtet och nödvändigt för att bevisa sin kunskap och lämplighet för att få ett körkort utfärdat, förutsatt att du har ett giltigt körkortstillstånd."
Testa googla igen använd några fler ord. Trodde att folk lärt sig googla när det är 2026

Istället för att lite spydigt be en googla efter någonting när du menar att googla efter något annat skulle du helt enkelt kunna leverera svaret eller åtminstånde en länk till svaret om du visste det.

Men antagligen så visste du inte svaret så du fick väl ta det förstnämnda alternativet...
Citera
2026-03-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag vet det, av dyrköpt erfarenhet.

Man måste till att börja med tränga igenom ett eller flera lager av rent allmän kundtjänst, innan man når juridiskt bevandrade individer.

Jag har gjort den resan i minst ett annat fall, den gången rörde det Transportstyrelsen.

Det går, men man måste framhärda ganska länge och varsamt poängtera för den svarande att man behöver tala med någon som vet mer. Det är klart att man blir en Karen på köpet, men i slutändan (i alla fall den gången) så nådde jag fram och fick en redogörelse som var mycket matig.

Jag skulle kunna brätta om det fallet någon gång, men just nu skulle det skicka denna tråd av spåret och det vill jag inte.
Så sant, så sant. Vanligt förekommande i valfri byråkratisk högborg.

Min invändning mot ditt resonemang är just precis detta: vad du egentligen framför kritik mot, mellan raderna, är den allmänna myndighetskvaliteten i landet generellt, och Trafikverkets kvalitet specifikt.

Inte lagen i sig eller situationen som uppstår under ett körprov.

Relevant kritik, men du når inte fram till rotorsak med fel problembeskrivning.
Citera
2026-03-21, 11:21
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Var och hur regleras det? Vilket dokument? Föreskrift? Lagtext?
Det framgår indirekt.

Körkortslagen (1998:488), 3 kap. 2 § Dä framgår att förarprov är ett obligatoriskt moment

Körkortsförordningen (1998:980) 8 kap. 1–2 §§ Där framgår det att Trafikverket ska genomföra körprov och att provet sker i trafik och att aspiranten kör själv.

Trafikbrottslagen (1951:649) 3 § Olovlig körning kräver att föraren saknar rätt att köra, vilket denne har i och med ovanstående krav för att kunna ta körkort.

Vid körprov är man berättigad att köra i den här situationen eftersom körningen är ett lagkrav inom ett myndighetsförfarande
Citera
2026-03-21, 11:22
Medlem
Citat:
För att framföra fordon på allmän väg krävs körkortsbehörighet. (Vi bortser från cyklar osv.)

Den som framför ett fordon utan att inneha rätt behörighet gör sig skyldig till olovlig körning.

I allt väsentligt existerar det ETT undantag från kravet på behörighet, vilket är när det rör sig om övningskörning. I det fallet anses handledaren som har uppsikt över körning vara fördonets juridiska förare. (Vi bortser från vissa rättigheter som poliser mm har.)

Jag har skickat en fråga till Trafikverket där jag undrar om det vid körprov ("uppkörning") räknas som en övningskörning (vilket skulle innebära att Trafikverkets kontrollant är den som är fordonets juridiska förare).

Svaret är NEJ, det är INTE någon form av övningskörning.

Svaret i sin helhet:

"Huvudregeln är att den som kör ett fordon anses som förare och därmed ansvarig om han eller hon begår en trafikförseelse eller orsakar en olycka. Undantag från detta gäller vid övningskörning då den som har uppsikt över övningskörning anses som förare (4 kap. 7 § körkortsförordningen).

Något sådant undantag från huvudregeln finns inte vid körprov. Därmed anses körkortsaspiranten vara förare av bilen under provet, även om denne ännu inte har körkort."

Jag har förtydligat och preciserad min fråga till Trafikerket; med vilket lagstöd genomför de sina körprov, på så sätt att juridiken inte drar slutsatsen att aspiranten gör sig skyldig till olovlig körning. De har inte svarat.

Finns det någon här som begriper hur körprov på allmän väg genomförs utan att bryta mot lagen?
Jättelätt ! Trafikinspektören kontrollerar hur man framför fordonet vilket man för göra från start av fordonet till B fordonet är parkerat B
Om trafikinspektören anser att man framför fordonet i rätt läge på vägbanan och ej bryter mot regler och förordningar rödljus stopplikt ej ligger för näraframförvarande fordon kör osäkert hackigt osv bör man ha klarat provet
Rätt hastighet med. Bör man ha klarat provet.
Har kört upp 6-7 gånger klarat det på 1a gången alla gånger . Har både CE motorcykel tungt . Kört militära fordon osv.
Brukar säga klarar man av att tanka eb bil skall man kanske ha körkort. Bättre åka tunnelbana heja Djurgården .
Citera
2026-03-21, 11:23
Medlem
F.Hansens avatar
Du har ju redan fått svar.

"Huvudregeln är att den som kör ett fordon anses som förare och därmed ansvarig om han eller hon begår en trafikförseelse eller orsakar en olycka. Undantag från detta gäller vid övningskörning då den som har uppsikt över övningskörning anses som förare (4 kap. 7 § körkortsförordningen).

Något sådant undantag från huvudregeln finns inte vid körprov. Därmed anses körkortsaspiranten vara förare av bilen under provet, även om denne ännu inte har körkort."

Du som förare är ansvarig och undantaget som finns vid övningskörning finns inte.
Citera
2026-03-21, 11:23
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det stämmer. Jag utläser "får övningsköra" som "får köra utan att själva ha behörighet".
Hur utläser du

Kod:
Körprov får avläggas endast av den som uppfyller kraven i 1 § första stycket 1-3 eller, i fråga om ålderskravet, 1 a §.

Och

Kod:
Kunskapsprov får avläggas endast av den som uppfyller kraven i 1 § första stycket 1 och 3 eller, i fråga om ålderskravet, 1 a §.

Citat:
Det står i 4 kap 1 § KKL: https://lagen.nu/1998:488#K4P1S1
Kod:
Under de förutsättningar som anges i 2–5 §§ får den övningsköra som

1. innehar körkortstillstånd och för att få körkort vill öva sig i att med eller utan släpfordon köra bil, motorcykel eller moped klass I, eller
2. utbildar sig till förare av moped klass II, snöskoter eller terränghjuling.

Menar du att den likformiga skrivelsen ska tolkas annorlunda vid körprov?
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-03-21 kl. 11:40.
Citera
2026-03-21, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Fortsätt fråga, skriv att du önskar svar från deras ansvariga Jurist. Kort, myndigheter utgår från lagstiftning så det lär finnas.

Nu har det ju konstaterats av flera i tråden att grundförutsättningen i TS frågeställning, att det skulle stå uttryckligt att Övningskörare inte behöver körkort men att motsvarande skrivning inte skulle finnas för Förarprov inte gäller utan det är lika underförstått i bägge fallen.
Citera
2026-03-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nu har det ju konstaterats av flera i tråden att grundförutsättningen i TS frågeställning, att det skulle stå uttryckligt att Övningskörare inte behöver körkort men att motsvarande skrivning inte skulle finnas för Förarprov inte gäller utan det är lika underförstått i bägge fallen.
Det stämmer, jag missade att läsa allt. Tack.
Citera
2026-03-21, 11:51
Medlem
Hobbybondes avatar
Det är ett ganska autistiskt synsätt att allt som inte anges som uttryckligen tillåtet i någon paragraf således är förbjudet.

Det är ju samma sak med exempelvis polis-, tull-, kustbevaknings-aspiranter. De är inte poliser, tulltjänsteman, kustbevakningstjänstemän under sin aspirantperiod men kan i allt väsentligt agera som detta. Dvs att de, om man går strikt enligt lagboken, saknar lagstöd för sin utövning. Men eftersom det är en del av myndigheternas ansvar att utbilda aspiranter så regleras deras rätt till utövningen av interna regler inom respektive myndighet.
Det finns ju ingen lagparagraf/lagtext som säger "en polisaspirant får bära polisuniform och utge sig vara polis"
Citera
2026-03-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Istället för att lite spydigt be en googla efter någonting när du menar att googla efter något annat skulle du helt enkelt kunna leverera svaret eller åtminstånde en länk till svaret om du visste det.

Men antagligen så visste du inte svaret så du fick väl ta det förstnämnda alternativet...
Å vad exakt är fel i mitt svar?
Citera
2026-03-21, 12:05
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det är ett ganska autistiskt synsätt att allt som inte anges som uttryckligen tillåtet i någon paragraf således är förbjudet.

Det är ju samma sak med exempelvis polis-, tull-, kustbevaknings-aspiranter. De är inte poliser, tulltjänsteman, kustbevakningstjänstemän under sin aspirantperiod men kan i allt väsentligt agera som detta. Dvs att de, om man går strikt enligt lagboken, saknar lagstöd för sin utövning. Men eftersom det är en del av myndigheternas ansvar att utbilda aspiranter så regleras deras rätt till utövningen av interna regler inom respektive myndighet.
Det finns ju ingen lagparagraf/lagtext som säger "en polisaspirant får bära polisuniform och utge sig vara polis"
Och det hade vanliga människor också fått göra, om det inte vore föregivande av allmän ställning och därmed ett lagbrott. Så det handlar snarare om att en polisaspirant inte träffar rekvisiten för den straffrättsliga bestämmelsen än att det skulle vara underförstått såsom tillåtet.
Utgångspunkten är att det är tillåtet, såvida inte det är förbjudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in