Citat:
Ursprungligen postat av
Boardgames
1) en man ringer fel nummer med sin telefon istället för 0730556677 slår han 0730556687, han kommer då finnas med på i kvinnans telefon gå till en Thaimassage salong där han inte köper sex men där man hittar hans DNA och hans nummer i deras system, polisen visar hans bild till kvinnan som bekräftar att han köpt sex då det är enklast för henne mannen konfronteras med detta och väljer att erkänna pga pressen från polisen i kombination med de till synes överväldigande bevisen mot honom. Polisen får vare sig ljuga eller använda påhittad/manipulerad bevisning för att få fram ett erkännande.
2) personen är skyldig nekar /planerar att neka blir utpekad av kvinnan genom en felaktig fotokonfrontation fortsätter neka/ ändrar sig pga utpekandet blir fälld pga detta.
Alla dessa scenarion är exempel på hur det kan bli ”fel” om man använder manipulerad bevisning. Ändamålet helgar inte medlen, åtminstone inte inom kontexten av vårt juridiska system.
Om jag blir utpekad som sexköpare (eller annat) utan att ha begått något olagligt, skulle jag givetvis neka och det borde väl 100% av alla normalt funtade människor göra.
Lägg därtill att det lär vara otroligt ovanligt att prostituerade ”ljuger” om att en person köpt sex utan att ha gjort det. Jag har läst en hel del FUP och det vanligaste är ju att de säger att de inte ens känner igen personen (t ex Dermot C) på fotot som visas. Jag kan på rak arm bara komma på två fall där jag läst att en sexarbetare golat ner kunder. Och i bägge fallen fanns det en hel del annan bevisning (sms-konversationer, folk som kunde vittna om att X varit på platsen Y, betalningar som stämmer överens med pris för vissa sexuella tjänster osv) utöver utpekandet. Och i bägge fallen erkände även de misstänkta.
Om jag själv skulle bli misstänkt för sexköp och utpekad av en person jag faktiskt köpt sex av, skulle jag bry mig väldigt lite om hur utpekandet gått till.