2026-03-07, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
Tror mer på Piteå eller Öjebyn då flera användare pratat om att dom sett Elliots bil där, och att han eventuellt skulle varit på en ICA butik i Öjebyn/Bergsviken dagarna han försvann. Man kan ju även välja att leva offgrid helt och hållet, även om det är svårt, men absolut inte omöjligt.
Absurd tonårsfantasi att Elliot skulle leva som någon slags Robinson Crusoe i skogen. Troligtvis ligger både han och hans bil i vatten någonstans. Svårt att hitta. Svårt för hans familj med alla meningslösa spekulationer här.
Citera
2026-03-17, 08:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Absurd tonårsfantasi att Elliot skulle leva som någon slags Robinson Crusoe i skogen. Troligtvis ligger både han och hans bil i vatten någonstans. Svårt att hitta. Svårt för hans familj med alla meningslösa spekulationer här.

Om han kunde stänga av mobilen kl 21.21, varför ringer han då inte efter hjälp istället.
Tex assistanskåren eller SOS som kunde pejlat hans mobil om den var igång.
Citera
2026-03-19, 18:32
Medlem
Citat:
Om han kunde stänga av mobilen kl 21.21, varför ringer han då inte efter hjälp istället.

Det vet ingen, tror jag, allra minst jag. Är det ingen annan inblandad är det kanske inte så konstigt att det är så.
Citera
2026-03-19, 19:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad var orsaken?

Citat:

Om det nu var han själv som stängde av den?

Detta vet tyvärr ingen. Det kan ha varit något annan eller att batteriet blev urladdat.
Citera
2026-03-19, 20:24
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Om det nu var han själv som stängde av den?

Detta vet tyvärr ingen. Det kan ha varit något annan eller att batteriet blev urladdat.

Snälla.. inte den här diskussionen igen.
Det är konstaterat 100 gånger att mobilen stängts av manuellt.

Infon kommer från hans halvsyster och uttalande från polisen.
Citera
2026-03-19, 21:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Manuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum

Okej alltså manuellt.

Vem stängde då av den manuellt?
Citera
2026-03-19, 22:54
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Okej alltså manuellt.

Vem stängde då av den manuellt?

Det är en fråga vi alla vill ha svar på.
Förmodligen var det Elliot själv.
Citera
2026-03-20, 23:52
Medlem
kermassas avatar
Citat:

Kan mobiloperatören verkligen se skillnad på en manuell avstängning och en mobil som gör en ”mjuk avstängning” pga lågt batteri?
Citera
2026-03-20, 23:57
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Kan mobiloperatören verkligen se skillnad på en manuell avstängning och en mobil som gör en ”mjuk avstängning” pga lågt batteri?

Du får söka i tråden.. det finns typ hundratals inlägg i ämnet.
Polisen hävdar åtminstone att den stängts av manuellt och inte av slut batteri.

Edit:

"Några timmar senare, runt åtta-tiden på kvällen, börjar Elliotts mobiltelefon att röra på sig. Data från mobilmaster visar aktivitet i centrala Skellefteå och att telefonen sedan rör sig norrut längs E4.

Klockan 21:21 plockar den norra mobilmasten i Jävre upp en signal från telefonen när den slås av manuellt. Sedan dess har telefonen varit avstängd."

https://www.norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/borta-i-ett-ar-detta-vet-vi-om-elliotts-forsvinnande/jp40x90j
Senast redigerad av PainfulVacuum 2026-03-20 kl. 23:59.
Citera
2026-03-21, 00:55
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Du får söka i tråden.. det finns typ hundratals inlägg i ämnet.
Polisen hävdar åtminstone att den stängts av manuellt och inte av slut batteri.

Edit:

"Några timmar senare, runt åtta-tiden på kvällen, börjar Elliotts mobiltelefon att röra på sig. Data från mobilmaster visar aktivitet i centrala Skellefteå och att telefonen sedan rör sig norrut längs E4.

Klockan 21:21 plockar den norra mobilmasten i Jävre upp en signal från telefonen när den slås av manuellt. Sedan dess har telefonen varit avstängd."

https://www.norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/borta-i-ett-ar-detta-vet-vi-om-elliotts-forsvinnande/jp40x90j
Jag känner till dessa citat, men min fråga är om det verkligen går att särskilja tekniskt. (Om datan kan ha misstolkats)
Citera
2026-03-21, 01:14
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Jag känner till dessa citat, men min fråga är om det verkligen går att särskilja tekniskt. (Om datan kan ha misstolkats)

Igen: Jag hänvisar dig att söka i tråden, det finns flera, långa, diskussioner om detta.
Citera
2026-03-21, 01:41
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Igen: Jag hänvisar dig att söka i tråden, det finns flera, långa, diskussioner om detta.
”Igen”: jag hittar inget om att mobilmaster känner skillnad på manuell avstängning och mjuk avstängning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in