2026-02-16, 22:31
Medlem
fetgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Nu kommer jag med lite frågor igen 😁

Jag öppnade påsen i mitten på förra veckan för att byta ut luften och spruta på lite vatten, dottern kom hem så jag lämnade allt i all hast. Jag glömde helt bort påsen och att den var öppen, tills igår.
Två enorma svampar hade vuxit och var klar, några småsvampar hade vissnat.
Men det som gav mig huvudbry är att det har blivit en svart rand i lådan, se bilden:
https://imgur.com/a/sZHAqqg

Det har liksom en svampig konsistens och ingen märklig lukt.
Är det värt att testa att "blötlägga" hela grejen igen för att eventuellt kunna få fram några fler svampar?

Hittills har jag skördat 711 gram, färsk svamp.

Du verkar ha odlandet i fingrarna, för 711 gram är inget att skratta åt! Snyggt jobbat!

Som all rädsla i livet så kommer även rädslan för att göra fel vid svampodling från att det saknas kunskap och färdigheter. Se nu hur du gick från alldeles nybörjare, till att odla 711 gram från en låda! Det kallar jag färdigheter. Det är väldigt bra att följa en metod (ett tek) och bemästra den innan man börjar experimentera, och det är vad du har gjort. Dock vid det här laget så tar metoderna i princip slut, och antalet gånger man väljer att blötlägga svampen skulle jag säga är en smaksak från person till person. Om du orkar så tycker jag att du ska köra på! I värsta fall händer inte så mycket. Ifall du skulle få en till svamp så skulle du kunna ta ett sporavtryck och spara till nästa gång du vill odla igen. Då kanske du blir intresserad att gå från grunden, något som jag starkt kan rekommendera att göra.

Angående det svarta. Det är sporer från svampen som var fullvuxen hann släppa innan du plockade den. Vissa säger att det kan vara problematiskt, andra inte, och själv har jag aldrig upplevt det till att vara något problem, förutom att det inte ser lika fint ut rent estetiskt.

En annan sak som kan vara värd att notera är att straffet för innehav av psykedeliska svampar ökar om du har över 100g torkad svamp. Under 100g så är det vanliga ringa narkotikabrott som gäller.

Hoppas du får några visa stunder med dessa svampar nu
Citera
2026-02-16, 23:08
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Först och främst: stort grattis till 711 gram! Bra jobbat!

Om du vill maxa skörden så skadar det inte att försöka återfukta, en skvätt vatten är ju gratis. Men du bör nog förbereda dig på att den svarta randen kan komma att leda till problem. Ser du att odlingen börjar gå söderut så är det bara att slänga.

Tack! 🥰
Jag testar att köra på då!

Citat:
Ursprungligen postat av fetgroda
Du verkar ha odlandet i fingrarna, för 711 gram är inget att skratta åt! Snyggt jobbat!

Som all rädsla i livet så kommer även rädslan för att göra fel vid svampodling från att det saknas kunskap och färdigheter. Se nu hur du gick från alldeles nybörjare, till att odla 711 gram från en låda! Det kallar jag färdigheter. Det är väldigt bra att följa en metod (ett tek) och bemästra den innan man börjar experimentera, och det är vad du har gjort. Dock vid det här laget så tar metoderna i princip slut, och antalet gånger man väljer att blötlägga svampen skulle jag säga är en smaksak från person till person. Om du orkar så tycker jag att du ska köra på! I värsta fall händer inte så mycket. Ifall du skulle få en till svamp så skulle du kunna ta ett sporavtryck och spara till nästa gång du vill odla igen. Då kanske du blir intresserad att gå från grunden, något som jag starkt kan rekommendera att göra.

Angående det svarta. Det är sporer från svampen som var fullvuxen hann släppa innan du plockade den. Vissa säger att det kan vara problematiskt, andra inte, och själv har jag aldrig upplevt det till att vara något problem, förutom att det inte ser lika fint ut rent estetiskt.

En annan sak som kan vara värd att notera är att straffet för innehav av psykedeliska svampar ökar om du har över 100g torkad svamp. Under 100g så är det vanliga ringa narkotikabrott som gäller.

Hoppas du får några visa stunder med dessa svampar nu

Tack! 🥰 Hahah jag fattar inte själv att det har gått så bra för mig, på första försöket dessutom. Jag är en sån som knappt har lyckats hålla liv i några växter överhuvudtaget.
Du och den här tråden har verkligen varit guld värd!

Jag har haft lite funderingar på att odla ifrån grunden, men det får bli ett framtida projekt.
Det blir nog någon till låda först.
Det finns ju såå många olika sorter, jag är lite sugen på att testa Jack Frost (tror jag att den heter), jag har sett en massa bilder på den sorten på Reddit. Den är vit med en krullig blå hatt liksom, så himla fin!

Att odla svamp var verkligen så mycket roligare än vad jag hade kunnat föreställa mig!
Så många gånger mina ögon har varit på väg att ploppa ut, av förvåning över hur det ena dagen kan ha varit noll och inget till att nästa dag vara proppat med stora svampar.
Helt otroligt!
Citera
2026-03-19, 12:54
Avslutad
Citat:
Risken är nog betydligt lägre beroende på var ifrån du beställer. Noll om du beställer inrikes.

Vilka försäljare finns det som är inrikes?
Citera
2026-03-20, 09:10
Medlem
Någon som beställt growkits nyligen? Verkar ju vara totalt kört att få igenom det genom tullen nu
Citera
2026-03-29, 23:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av christianlonnegren
Någon som beställt growkits nyligen? Verkar ju vara totalt kört att få igenom det genom tullen nu

Är det någon ny policy?
Citera
2026-04-07, 20:52
Medlem
darre1337s avatar
Hur riskabelt är det att köpa growkits eller magiska tryfflar utrikes? Är det annars möjligt att få tag på det inrikes med sporer? Funderar på att köpa magisk tryffel från Elephantos.
Citera
2026-04-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christianlonnegren

Jag beställde två kit från microdose pro förra året. Skulle bara ha ett men om jag tog två fick jag fri frakt så det var bara att slå till. Tänkte att jag kunde ge bort ett men sen glömde jag bort dem i kylen. För ett par veckor sedan tog jag ut dem och startade upp dem och nu växer det som fan. Ska prova att göra sporavtryck så att det går att hålla odlingarna vid liv.

Är tullen mer nitisk nu eller vad har ändrats?
Citera
2026-04-09, 22:05
Medlem
Grisigts avatar
Halloj ser att det är aktivitet här i tråden och att folk faktiskt skördar, så tänkte se om någon visste bra ställe att beställa från? Finns det inrikes så man slipper tullen?
Är så himla sugen på att testa att odla lite men man blir ju nojig av allt man läser nu för tiden, känns som man skulle passat på tidigare.. Om ni inte vill skriva här - släng gärna iväg ett DM! Tack
Citera
2026-04-10, 07:04
Medlem
fetgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisigt
Halloj ser att det är aktivitet här i tråden och att folk faktiskt skördar, så tänkte se om någon visste bra ställe att beställa från? Finns det inrikes så man slipper tullen?
Är så himla sugen på att testa att odla lite men man blir ju nojig av allt man läser nu för tiden, känns som man skulle passat på tidigare.. Om ni inte vill skriva här - släng gärna iväg ett DM! Tack

Kul att du vill börja odla! Growkit är ju det enklaste, men för att slippa 98% av nojan som kommer med att beställa ett sådant utomlands så skulle jag istället leta efter sporer inrikes och sedan odla från grunden. Det ska finnas, men vill inte skricka om det, då det är lite diskret.

Det har en lite högre starkkostnad med tryckkokaren, men efter du har allting så blir kostnaden per gram svamp väldigt låg.

Eftersom det är så ofantligt lätt att bli förvirrad av all information som står på nätet när det kommer till att odla svamp, så rekommenderar jag starkt att du läser och följer den här guiden första gången du odlar. Shroomery är din bästa vän när det kommer till information och råd, så tveka inte att ställa dina frågor där.

Lycka till!
Citera
2026-04-10, 11:15
Medlem
Grisigts avatar
Citat:
Kul att du vill börja odla! Growkit är ju det enklaste, men för att slippa 98% av nojan som kommer med att beställa ett sådant utomlands så skulle jag istället leta efter sporer inrikes och sedan odla från grunden. Det ska finnas, men vill inte skricka om det, då det är lite diskret.

Det har en lite högre starkkostnad med tryckkokaren, men efter du har allting så blir kostnaden per gram svamp väldigt låg.

Eftersom det är så ofantligt lätt att bli förvirrad av all information som står på nätet när det kommer till att odla svamp, så rekommenderar jag starkt att du läser och följer den här guiden första gången du odlar. Shroomery är din bästa vän när det kommer till information och råd, så tveka inte att ställa dina frågor där.

Lycka till!

Stort tack Mr. Groda
Citera
2026-04-10, 16:52
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Jag såg något kort klipp på youtube i natt där de använde stockar och borrade massa hål i och sedan med någon spruta hade i massa sporer.

Någon som vet något kring detta?
Citera
2026-04-10, 19:54
Medlem
darre1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisigt
Jag delar ditt sug, men nojas också aningen av att beställa utrikes pga tullen. Om du hittar någon bra sida inrikes får du gärna skriva!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in