2025-12-12, 10:51
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetgroda
Om det är några där slöjan har brutits så ta dem. Om du inte tänker äta dem direkt så lägg dem på svamptorken på 70 grader i minst 12 timmar. 24 är väl rekommenderat enligt vissa. Sen kan man vakuumförpacka dem eller ha de i en lufttär burk tillsammans med en silica gel påse. Förvara tort och bortom ljus. Om du är riktigt nördig så maler du ner svampen till ett pulver och förvarar i en burk fylld med argon, det ska tydligen vara den bästa metoden för längst bevaran. Man kan också värma upp glasburken i ugnen, lägga i svampen och snabbt på med locket, då bildas det lite vakuum från att varm luft i burken svalnar och sänker trycket.

Som du märker är förvaringen av svamp en hel vetenskap i sig hahaha.

Jag har köpt en glasburk och silica gel påsar. Tänker att jag gör det så enkelt som möjligt, i alla fall första gången.
Ska jag lägga hela svamparna i torken eller ska jag dela upp dom?

Under natten har hatten på en svamp spruckit. Jag antar att det inte gör så mycket?
Jag har försökt ta några bilder under hattarna, ska dom se ut så här när dom är klar?

https://imgur.com/a/tkEr8kf
Citera
2025-12-13, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Jag har köpt en glasburk och silica gel påsar. Tänker att jag gör det så enkelt som möjligt, i alla fall första gången.

Under natten har hatten på en svamp spruckit. Jag antar att det inte gör så mycket?
Jag har försökt ta några bilder under hattarna, ska dom se ut så här när dom är klar?

Oj ja hela hatten sprack ju haha! Det ser verkligen ut som det är högtid att skörda! Grattis!!

Det är bara att lägga dem på torken och vänta. Alternativt äta dem.

Och ja glasburk med silica gel går utmärkt.

Om du skär av hatten på en svamp du tycker ser fin ut och lägger på aluminium folie med ett glas på så kan du ta ett sporavtryck. På så sätt kan du börja odla nya svampar från sporer senare ifall du skulle vilja. Man väntar ett dygn eller så, sen plockar man bort hatten (äter den eller torkar den) och viker aluminiumfoliet. Förvara på en trygg plats.

Igen, stort grattis!
Citera
2025-12-21, 11:12
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits

Sent svar, men fyller i lite här. Om du delar svamparna så minskar torktiden något men båda sätten går bra. Om du använder en svamptork så kan du ställa in den på lägsta värmenivån, det torkar bra på något dygn eller två ändå.

Grattis till en fin första skörd!
Citera
2025-12-21, 16:49
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
(...)

Berätta gärna hur mycket det blev!

Första skörden blev 33g efter torkning.
Det har redan börjat ploppa upp en massa nya svampar.

Jag testare svampen igår och herrejösses vilken fantastisk tripp!

Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Sent svar, men fyller i lite här. Om du delar svamparna så minskar torktiden något men båda sätten går bra. Om du använder en svamptork så kan du ställa in den på lägsta värmenivån, det torkar bra på något dygn eller två ändå.

Grattis till en fin första skörd!

Tack! 😇
Citera
2025-12-27, 00:10
Medlem
Var får ni ert materialet från nu när tullen plockar svamp kit?
Citera
2025-12-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NejJaKanskeJo
Var får ni ert materialet från nu när tullen plockar svamp kit?

Odla från sporer är nog säkrast
Citera
2026-01-02, 20:34
Medlem
Citat:
Odla från sporer är nog säkrast

Det tar väl tullen också?
Citera
2026-01-03, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Det tar väl tullen också?

Risken är nog betydligt lägre beroende på var ifrån du beställer. Noll om du beställer inrikes.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in