2019-06-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahicSubst.
Yes tänk på att inte pilla för mycket så det inte blir kontaminerat eller så och var renlig av dig, när man har kit så ska ju påsen fungera som en fruktkammare (fruitingchamber) så syftet är ju att det ska vara en hög luftfuktighet så tänk på att inte spraya direkt på myceliet utan mer på påsens väggar som om det vore en låda. Lycka till

Edit: 4 dagar är förresten inte så jättelänge så tror det kommer gå bra för dig, förresten vad använder du för ljuskälla?

Kör på indirekt solljus just nu. Har en LED-växtlampa som jag använde när jag odlade cannabis, skulle det fungera bättre?

EDIT: är renlig av mig, desinfekterar händer och armar, samt använder munskydd innan jag pillar med grejorna Sprayar också bara på påsens "väggar" som stod på instruktionen, men tack i alla fall
Senast redigerad av Mr.MacG 2019-06-27 kl. 22:31.
Citera
2019-07-03, 18:15
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Tja på dig!

Hur har det gått med din odling? Fick du ut en eller flera, friska flushar?
Jag är själv en noobie på mycelium och kör två grow kits samtidigt.

Den ena, första flushen är nu klar efter 11 dagar och det ser fint ut utan några konstigheter.
Däremot så har det andra kittet stannat upp i tillväxten och har bara några, halvmogna svampar.

Har läst på online-forum att man ska ta en ren kniv och poka runt i myceliumet för att öka syresättningen. Jag ser att sporerna i botten av burken är aktiva så de verkar ha hamnat i dvala.

Det gick helt åt skogen med att försöka få ut nya flushar efter första och då provade jag också dunk'n'roll med tillagd vermiculit+perlit.

Nej, antagligen var substratet för kompakt och gammalt för att nybilda mycelium och det blir till att ta nya tag med en ny sporspruta!
Citera
2019-07-17, 21:28
Medlem
Chemicalimbalances avatar
Kan någon rekommendera en tryckkokare modell större? Jag kör med en gammal pjäs jag köpte på loppis, men den är inte helt tillförlitlig (läcker lite och kokar torrt ibland) Jag skulle gärna köpa en som visar hur högt trycket är och som är lite rymmlig.

Bonusfråga
Ni som spawnar till häst/koskit. Vart får ni tag på den?
Citera
2019-07-20, 11:55
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalimbalance
Kan någon rekommendera en tryckkokare modell större? Jag kör med en gammal pjäs jag köpte på loppis, men den är inte helt tillförlitlig (läcker lite och kokar torrt ibland) Jag skulle gärna köpa en som visar hur högt trycket är och som är lite rymmlig.

Bonusfråga
Ni som spawnar till häst/koskit. Vart får ni tag på den?

Det behövs inte någon tryckkokare alls för att sterilisera vanligt kranvatten. Lägg bara en liten handduk i botten av en kastrull. Lägg ner de behållare+lock som ni vill sterilisera. Tillsätt mer vatten i kastrullen innan det hinner koka torrt. Låt koka i 1 timmes tid så att det blir rent.

Kogödsel som substrat är bara en indikation på att det är bra växtnäring men det innehåller ju också en massa bakterier.
Citera
2019-07-23, 13:15
Medlem
Är beställning av enbart sporavtryck via nätet tillräckligt underlag för förberedelse till narkotikabrott?

Sedan undrar jag av ren nyfikenhet vart man kan få tag på sporer (avtryck eller sprutor) och helst genom att undvika tullen (dvs inrikes)?
Citera
2019-07-24, 09:52
Medlem
Citat:
Det behövs inte någon tryckkokare alls för att sterilisera vanligt kranvatten. Lägg bara en liten handduk i botten av en kastrull. Lägg ner de behållare+lock som ni vill sterilisera. Tillsätt mer vatten i kastrullen innan det hinner koka torrt. Låt koka i 1 timmes tid så att det blir rent.

Kogödsel som substrat är bara en indikation på att det är bra växtnäring men det innehåller ju också en massa bakterier.

Jag ska inte bara sterilisera vanligt kranvatten. Jag sterilisera burkar med odlingssubstrat. Växtnäring? Jag odlar inte växter.
Citera
2019-07-26, 04:41
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Jag ska inte bara sterilisera vanligt kranvatten. Jag sterilisera burkar med odlingssubstrat. Växtnäring? Jag odlar inte växter.

Försöker du vara ironisk med mig, eller vadå? När vattnet kommer upp i kokpunkt så dödar det alla bakterier. Att ta och odla svamp är som att odla vilken typ av växt som helst.

Tyvärr så verkar det som att jag har blivit scammad av en UK dealer på Nightmare Market som dyrt och heligt lovat mig skicka mig sporer. Det har nu gått över en vecka sedan vår dispyt och fortfarande har ingenting landat så jag är ännu inte gång med min tilltänkta batch-odling.
Citera
2019-07-30, 11:46
Medlem
JointarNs avatar
Om jag förstått det hela rätt, så är det inte olagligt att beställa sporavtryck, eller spruta med sporer? Det är eller kan vara själva sprutan som är olaglig?

Ska nämligen prova börja odla själv. Läst lite överallt och vill bara undersöka lite.

Vilken sida är den mest pålitliga sidan att beställa ifrån? Nån som vet en sida jag kan beställa allt jag behöver ifrån, men som då ändå inte är olagligt att ta in?
Citera
2019-07-31, 11:46
Medlem
Citat:
Försöker du vara ironisk med mig, eller vadå? När vattnet kommer upp i kokpunkt så dödar det alla bakterier. Att ta och odla svamp är som att odla vilken typ av växt som helst.

Tyvärr så verkar det som att jag har blivit scammad av en UK dealer på Nightmare Market som dyrt och heligt lovat mig skicka mig sporer. Det har nu gått över en vecka sedan vår dispyt och fortfarande har ingenting landat så jag är ännu inte gång med min tilltänkta batch-odling.

Lugna ner dig. Endosporer kan överleva temperaturer upp mot 130c och därför använder jag tryckkokare. Att odla svamp är inte som att odla vilken växt som helst och du kommer garanterat stöta på problem om du försöker odla svamp på samma sätt som vilken växt som helst. Jag har odlat svamp i ett antal år så jag behöver inte dina gubbgissningar. Tillbaks till min fråga: vart får ni tag på koskit att odla i och är det någon som kan rekommendera en tryckkokare modell större.
Citera
2019-08-01, 19:24
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JointarN
Om jag förstått det hela rätt, så är det inte olagligt att beställa sporavtryck, eller spruta med sporer? Det är eller kan vara själva sprutan som är olaglig?

Ska nämligen prova börja odla själv. Läst lite överallt och vill bara undersöka lite.

Vilken sida är den mest pålitliga sidan att beställa ifrån? Nån som vet en sida jag kan beställa allt jag behöver ifrån, men som då ändå inte är olagligt att ta in?

Psilocybin är olagligt då det är psykoaktivt och skapar ett rus hos individen som inte alla brukare mentalt klarar av. Kaktus är lagliga att importera/köpa och odla men inte att äta eftersom Meskalin är psykoaktivt i kroppen.

Citat:
Lugna ner dig. Endosporer kan överleva temperaturer upp mot 130c och därför använder jag tryckkokare. Att odla svamp är inte som att odla vilken växt som helst och du kommer garanterat stöta på problem om du försöker odla svamp på samma sätt som vilken växt som helst. Jag har odlat svamp i ett antal år så jag behöver inte dina gubbgissningar. Tillbaks till min fråga: vart får ni tag på koskit att odla i och är det någon som kan rekommendera en tryckkokare modell större.

Jaha och eftersom du är erfaren så borde du också veta att svamp inte växer på koskit utan hellre i våta sankmarker och på torvupplägg! Så länge det finns tillräcklig vatten+näring så växer sporerna till sig och blir svampar och det behöver man inte vara mykolog för att klara av.
Citera
2019-08-01, 22:42
Medlem
Citat:
Psilocybin är olagligt då det är psykoaktivt och skapar ett rus hos individen som inte alla brukare mentalt klarar av. Kaktus är lagliga att importera/köpa och odla men inte att äta eftersom Meskalin är psykoaktivt i kroppen.

Jaha och eftersom du är erfaren så borde du också veta att svamp inte växer på koskit utan hellre i våta sankmarker och på torvupplägg! Så länge det finns tillräcklig vatten+näring så växer sporerna till sig och blir svampar och det behöver man inte vara mykolog för att klara av.

Citat:
Manure is the aged, dried excrement of horses, cows, elephants, etc. It is one of the most effective bulk substrates for dung loving species like psilocybe cubensis, panaeolus cyanescens and agaricus bisporus (Portobello).

Källa: https://mycology.fandom.com/wiki/Bulk_substrate

Citat:
They grow out of manure and manure-enriched soil. Ma-nu-re. Cow manure for the most part. They have also been known to occasionally grow from horse manure, but cow manure is mainly what this particular strain of mushroom prefers to grow from.

Källa: https://mycotopia.net/topic/3616-out...hroom-hunting/

Citat:
As suggested by the common and species (copr = dung, phil = loving) names, the dung-loving psilocybe grows on cow or horse manure. It is a decomposer rather than a symbiont.

Källa:https://thenatureniche.com/2014/10/2...ing-psilocybe/

Kan vi gå vidare nu eller vill du ha bildbevis också? Googla i så fall på psilocybe cubensis growing dung
Citera
2019-08-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JointarN

Sporer och sporavtryck är så vitt jag vet fortfarande lagliga att importera och inneha. Detsamma gäller dock ej för liquid cultures eller mycelium över lag.
Senast redigerad av Chemicalimbalance 2019-08-01 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in