2026-03-19, 16:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Du utelämnar helt den delen om att det rör sig om marginalfall, precis som jag påstått. Visa vart du nämnt det i ditt inlägg om du inte anser dig ha utelämnat det. Ditt motargument ”nej” är inte så starkt när man kan läsa svart på vitt vad du skrivit. Så om någon bör läsa om och läsa rätt är det ju du, du klarade inte ens av att förstå mitt simpla inlägg än mindre forskningsstudien.

Ändock.... 400 % högre dödlighet för de placerade barnen. LVU verkar inte vara så hälsosamt och det verkar som det faktiskt DÖDAR barn. Har din lilla klubb förstått det? Socialtjänsten har alltså indirekt DÖDAT BARN. Barnen har inte skyddats, de har DÖDATS med stenåldersmetoder som inte hör hemma i ett modernt samhälle. Antingen har inte den polletten trillat ner eller så vill ni ha ihjäl barn själva, som ni stöttar soc i ur och skur. Sjuka är ni allihop som håller på hela dagarna och förföljer samhällets mest utsatta människor.
Citera
2026-03-19, 16:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej du har inte förstått rapporten, det är enbart de så kallade marginalfallen, där LVU till en början var tveksamt korrekt. Det är referensgruppen som siffran refererar till, som du felaktigt väljer att applicera på alla LVUn. Varför? Jo exakt det du anklagar Adina för, för att passa ditt narrativ, eller så är du bara helt enkelt inte kapabel till att förstå rapporten.

Hur förklarar du 400% högre dödlighet vid placering, marginalfall eller inte? Tror du att LVU är häsosamt för barn och i sådana fall varför? Vet du ens vad som händer med de placerade barnen och hur illa de behandlas. Det är för många som berättar samma historier nu att det inte går att blunda för längre.

Socialtjänsten vanvårdar svenska barn och skapar ännu värre sociala problem till miljardkostnader för samhället och svårt lidande för alla familjer som utsätts för detta fullkomliga haveri.
Citera
2026-03-19, 17:55
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur förklarar du 400% högre dödlighet vid placering, marginalfall eller inte?
Tror du att LVU är häsosamt för barn och i sådana fall varför?

Har aldrig påstått att LVU skulle vara hälsosamt, när skulle jag någonsin gjort det?

Jag anser däremot att om man ska citera en studie att man säger vad som faktiskt står, har du problem med det?

Citat:
Vet du ens vad som händer med de placerade barnen och hur illa de behandlas. Det är för många som berättar samma historier nu att det inte går att blunda för längre.

Socialtjänsten vanvårdar svenska barn och skapar ännu värre sociala problem till miljardkostnader för samhället och svårt lidande för alla familjer som utsätts för detta fullkomliga haveri.

Ok? Så då ska man ljuga och feltolka forskningen eller vadå? Vad är din poäng, varför ska du repetera detta till mig vad jag än skriver i tråden, helt irrelevant till vad jag skrev eller hur?
Citera
2026-03-19, 18:00
Medlem
Citat:
Men oavsett tveksamma fall eller inte, hur förklarar du 400% högre dödlighet vid placering av barnet? LVU verkar inte vara så hälsosamt som ditt lilla gäng vill göra gällande. Hur förklarar du det?
Lvu står för en mycket liten del av placeringarna och bland de kring 3300 gäller ca hälften 15 år eller äldre. Lvu utanför hemmet är vad studien talar om inte lvu i hemmet
Studien säger också att det var problematiskt med lvu utanför hemmet för de unga som led av psykisk ohälsa
Senast redigerad av adina 2026-03-19 kl. 18:03.
Citera
2026-03-19, 18:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Har aldrig påstått att LVU skulle vara hälsosamt, när skulle jag någonsin gjort det?
Indirekt verkar det som det.

Citat:
Jag anser däremot att om man ska citera en studie att man säger vad som faktiskt står, har du problem med det?
Vad tror du skillnaden är? LVU är inte bra för barn. Det är ett förlaget system och en rest av historien som tyvärr är kvar. Förhoppningsvis inte så länge till.

Citat:
Ok? Så då ska man ljuga och feltolka forskningen eller vadå? Vad är din poäng, varför ska du repetera detta till mig vad jag än skriver i tråden, helt irrelevant till vad jag skrev eller hur?

Det finns även andra studier på placerade barn som ger ungefär samma resultat. Hur du än vrider och vänder på det är det här inte bra för barnen. Barnen far illa av att placeras och hålls borta från sina biologiska föräldrar alldeles för länge, utan några konkreta bevis och i många fall på rent olagliga grunder.

Många hade kunnat få hjälp hemmet istället.
Citera
2026-03-19, 18:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Lvu står för en mycket liten del av placeringarna och bland de kring 3300 gäller ca hälften 15 år eller äldre. Lvu utanför hemmet är vad studien talar om inte lvu i hemmet
Studien säger också att det var problematiskt med lvu utanför hemmet för de unga som led av psykisk ohälsa

Men många SoL-placeringar är ju i praktiken förtäckta LVU, För tar föräldrarna tillbaka samtycket till placeringen så ansöker bara nämnden om akut placeringen istället. Det är ju inte direkt så att föräldrar önskar att barnen placeras i de flesta fall, utan de blir tvingade till det av soc mer eller mindre.
Citera
2026-03-19, 18:49
Medlem
Citat:
Men många SoL-placeringar är ju i praktiken förtäckta LVU, För tar föräldrarna tillbaka samtycket till placeringen så ansöker bara nämnden om akut placeringen istället. Det är ju inte direkt så att föräldrar önskar att barnen placeras i de flesta fall, utan de blir tvingade till det av soc mer eller mindre.
Studien handlade inte om SoL utan om LVU utanför hemmet gällande marginalfall där det inte fanns klara tydliga saker i hemmet som tex missbruk, våld , övergrepp tydlig misär osv .
Citera
2026-03-19, 18:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Studien handlade inte om SoL utan om LVU utanför hemmet gällande marginalfall där det inte fanns klara tydliga saker i hemmet som tex missbruk, våld , övergrepp tydlig misär osv .

Det är precis lika skadligt för barn oavsett om det är "frivilligt" eller inte. Socialtjänsten skadar barn och orsakar enorma sociala problem längre fram som de jobbar nu till miljardkostnader. Det går inte att snacka bort det längre.

Total omorganisation skulle behövas och helt annan kompentens anställas. Ej socionomer.
Citera
2026-03-19, 20:22
Medlem
Citat:
Det är precis lika skadligt för barn oavsett om det är "frivilligt" eller inte. Socialtjänsten skadar barn och orsakar enorma sociala problem längre fram som de jobbar nu till miljardkostnader. Det går inte att snacka bort det längre.

Total omorganisation skulle behövas och helt annan kompentens anställas. Ej socionomer.
När det gällde studien så tittade inte Helensdotter på SoL utan endast LVU utanför hemmet gällande marginalfall och där hon även menade att risken var störst när det gällde unga som hade psykisk ohälsa
Citera
2026-03-19, 21:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
När det gällde studien så tittade inte Helensdotter på SoL utan endast LVU utanför hemmet gällande marginalfall och där hon även menade att risken var störst när det gällde unga som hade psykisk ohälsa

Det är ju samma skit. Bara olika namn Adina. Det är ju inte så att föräldrar ber att få sina barn placerade frivilligt och det kanske även du någonstans begriper. Många SoL-placeringar är egentligen inte frivilliga, utan sker under hot om LVU. Tar föräldrarna tillbaka samtycket och vill få tillbaka barnet så ansöker soc och nämnden bara om ett akut-LVU istället och driver process mot föräldrarna som de i princip aldrig kan vinna mot soc. Inte minst när barnen redan är placerade och soc styr hela narrativet.
Citera
2026-03-19, 23:42
Medlem
Citat:
Fast jo det gjorde du.

Vilka ”preferenser”? Tror nog du bara slänger till med något, vad skulle hennes preferenser vara i det här sammanhanget? En preferens är att föredra något, syftar du kanske på referens? Håll dig till ett språk du förstår.

Du utelämnar helt den delen om att det rör sig om marginalfall, precis som jag påstått. Visa vart du nämnt det i ditt inlägg om du inte anser dig ha utelämnat det. Ditt motargument ”nej” är inte så starkt när man kan läsa svart på vitt vad du skrivit. Så om någon bör läsa om och läsa rätt är det ju du, du klarade inte ens av att förstå mitt simpla inlägg än mindre forskningsstudien.
Jag är noga inläst på studien. Du kan själv lyssna på presentationen och läs den om du vill fördjupa dig.
Citera
2026-03-19, 23:46
Medlem
Citat:
Du rör ihop allt. Hon har avdelat en specifik grupp och sedan kollat på slutresultatet. Gruppen barn som blev kvar hemma hade givetvis inte mer psykisk ohälsa än den andra gruppen som blev LVU:ade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in