2026-03-19, 15:26
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Vanliga medborgare väntar fortfarande på ett bevis att det pågick en kuppförsvarsövning i Stockholm på mordkvällen och ett bevis att någon i övningen visste att paret Palme skulle gå på bio.

Att två kvinnor på Klarabergsgatan hörde någon säga "han skulle ju inte döda honom" är knappast ett bevis (D363). Vittnena kallades inte till förhör efter telefontipset den 2 mars 1986. De gjorde inget nytt försök att kontakta polisen förrän man kunde maila polisen.se, vilket man inte kunde förrän på 2000-talet.
Jag har aldrig förstått bio-argument.

Att Palme går ut på bio utan sina livvakter gör ett planerat mord enklare, inte svårare? Bio-filmen ger dessutom tid för att jobba fram en ny plan.
Citera
2026-03-19, 17:04
Medlem
Citat:
Vanliga medborgare väntar fortfarande på ett bevis att det pågick en kuppförsvarsövning i Stockholm på mordkvällen och ett bevis att någon i övningen visste att paret Palme skulle gå på bio.

Att två kvinnor på Klarabergsgatan hörde någon säga "han skulle ju inte döda honom" är knappast ett bevis (D363). Vittnena kallades inte till förhör efter telefontipset den 2 mars 1986. De gjorde inget nytt försök att kontakta polisen förrän man kunde maila polisen.se, vilket man inte kunde förrän på 2000-talet.

Jag anser att detta vittnesmål är mycket intressant , källa på att det inkom så sent?
Vittnen till det här mordet , har i vissa situationer behandlats som luft . Omskrivningar har gjorts vad gäller tidpunkt , bilmärken och utseende på ev GM.

Var svensk Polis så dåligt utrustade att de inte kunde ta upp ett vittnesmål på ett adekvat sätt.
Larmcentralen som rasar som ett korthus 5 minuter efter mordet , ingen klev upp och tog ansvar eller är svaret så enkelt att vissa poliser på SOS hade kunskap om en kuppförsvarsövning och inte insåg att en katt hade smygit sig in bland hermelinerna.

För mig är det en godtagbar sanning!
Citera
2026-03-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Det är nog redan nämnt, men .. var det så att GM visste att den absolut mest lämpliga platsen att ta livet av Palme just var korsningen Sveavägen/Tunnelgatan eftersom den erbjöd den i särklass bästa flyktvägen (dvs GM var välbekant med centrala Stockholm)? Inte skulle en ”utsocknes” våga sig på äventyret att fly in i en möjlig återvändsgränd (sikten in på Tunnelgatan måste ha varit svag, mitt i gatan stod ju även byggfuttar; visste GM att vägen bortom dem var öppen och i slutet hade trappor upp till en fortsatt flyktväg)?

Han var bekant med området, han jobbade i närheten och råkade se makarna Palme av en slump utanför Grand, är min teori.
Citera
2026-03-19, 20:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag anser att detta vittnesmål är mycket intressant , källa på att det inkom så sent?
Håller med. Enligt Lebel skall alltså (det skriftliga) tipset ha kommit in på 2000-talet, och enligt Otto Ekevi kom det in 1991.
Senast redigerad av Draifos 2026-03-19 kl. 20:30.
Citera
2026-03-19, 23:40
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Vittnen till det här mordet , har i vissa situationer behandlats som luft . Omskrivningar har gjorts vad gäller tidpunkt , bilmärken och utseende på ev GM.

Var svensk Polis så dåligt utrustade att de inte kunde ta upp ett vittnesmål på ett adekvat sätt.
Larmcentralen som rasar som ett korthus 5 minuter efter mordet , ingen klev upp och tog ansvar eller är svaret så enkelt att vissa poliser på SOS hade kunskap om en kuppförsvarsövning och inte insåg att en katt hade smygit sig in bland hermelinerna.

För mig är det en godtagbar sanning!

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håller med. Enligt Lebel skall alltså (det skriftliga) tipset ha kommit in på 2000-talet, och enligt Otto Ekevi kom det in 1991.

Jag skrev klart och tydligt att telefontipset kom den 2 mars 1986. En av kvinnorna hade en apparat som kallas telefon. Ett sätt att fortplanta ljud i ledningar. Hon använde telefonen för att kontakta polisen. Resultatet kan läsas i spaningsuppslag D363. Där står klart och tydligt den 2 mars 1986. Som jag skrev klart och tydligt.

Spaningsuppslag D363 ledde inte till något förhör med vittnet eller väninnan i hennes sällskap. Varken 1986 eller de följande åren. Ingen av dem förhördes. Om vittnena ansåg sig ha upplevt något viktigt borde de rimligen ha reagerat. Det gjorde de inte. Förrän på 2000-talet.

Då skickade de ett mail till polisen. Ett sätt att fortplanta text i ledningar. Man kunde inte skicka mail till polisen förrän på 2000-talet. Som jag skrev klart och tydligt.

Läs först. Svara sedan. Tack på förhand.
Senast redigerad av Lebel 2026-03-19 kl. 23:56.
Citera
2026-03-20, 01:14
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Jag har aldrig förstått bio-argument.

Att Palme går ut på bio utan sina livvakter gör ett planerat mord enklare, inte svårare? Bio-filmen ger dessutom tid för att jobba fram en ny plan.

Det har du rätt i.

"Bröderna Mozart" är en timma och 49 minuter lång. Det räcker för att planera ett attentat. Om en liten grupp (eller en ensam gärningsman) väntade på ett tillfälle att skjuta Olof Palme.

Frågan är när, var och hur de (eller han) upptäckte biobesöket.

Det var osannolikt att Olof Palmes telefonsamtal skulle avslöja ett lämpligt tillfälle att skjuta honom. Att någon avlyssnade telefonen i paret Palmes bostad kan inte bevisas eller motbevisas. Om någon direktavlyssnade telefonen fick de veta (när Olof ringde till sonen Mårten vid halv sju-tiden) att paret Palme skulle besöka biografen Grand på Sveavägen 45 (och se "Bröderna Mozart" liksom Mårten och hans flickvän) eller biografen Spegeln på Birger Jarlsgatan 16 (och se "Mitt liv som hund").

Till Grand åkte man gröna linjen. Till Spegeln åkte man röda linjen. "Mitt liv som hund" visades även på 2001. En mindre biograf på Regeringsgatan 8 (på gångavstånd från paret Palmes bostad). Att någon följde efter paret från bostaden på Västerlånggatan 31 till Grand på Sveavägen 45 är osannolikt.

Inga vittnen styrker att någon följde efter. Vittnet Per Mellberg mötte paret Palme i gångtunneln vid Gamla stans station (Z8124). När Mellberg kontaktade polisen den 1 mars fäste han sig bara vid paret Palme. Han uppgav att "ingen verkade följa efter dem". Först den 2 mars nämnde han mannen som han mötte en halv minut senare (fantombild 6). Mannen hade inte ögonkontakt med paret Palme när Mellberg mötte honom. Han var en "lodartyp".

Sjukvårdsbiträdet Ingrid Lange verkar ha sett samma berusade man i gångtunneln som sjukvårdbiträdet Leila Kangasvieri såg i tåget (fantombild 17). Spärrvakten Sergiusz Zadruzny såg ingen passera förrän 20 sekunder efter paret Palme (enligt förhöret den 5 mars). Flera vittnen styrker att ingen följde efter. Framförallt Jörgen Lantz, Stefan Larsson och Kenth Borchardt i Gamla stan och Eva Karlsson på Rådmansgatans station.

Någon kan ha fått syn på paret Palme i tåget, på Rådmansgatans station, på vägen från stationen till Grand eller utanför Grand. Paret Palme åkte med linje 17. Det finns inga som helst tvivel om den saken. Linje 17 avgick från Gamla stan 20.42.30 (exakt tid finns i A7718-4) och ankom till Rådmansgatan 20.47.20 (A7718-3). Paret Palme kom mer än 20 minuter för tidigt till Grand. Filmen "Bröderna Mozart" började 21.15. Olof och Lisbeth stod och pratade utanför biografens entré i nästan en kvart före filmen. Många kan ha sett dem.
Senast redigerad av Lebel 2026-03-20 kl. 01:22.
Citera
2026-03-20, 08:18
Medlem
Citat:
Jag skrev klart och tydligt att telefontipset kom den 2 mars 1986. En av kvinnorna hade en apparat som kallas telefon. Ett sätt att fortplanta ljud i ledningar. Hon använde telefonen för att kontakta polisen. Resultatet kan läsas i spaningsuppslag D363. Där står klart och tydligt den 2 mars 1986. Som jag skrev klart och tydligt.

Spaningsuppslag D363 ledde inte till något förhör med vittnet eller väninnan i hennes sällskap. Varken 1986 eller de följande åren. Ingen av dem förhördes. Om vittnena ansåg sig ha upplevt något viktigt borde de rimligen ha reagerat. Det gjorde de inte. Förrän på 2000-talet.

Då skickade de ett mail till polisen. Ett sätt att fortplanta text i ledningar. Man kunde inte skicka mail till polisen förrän på 2000-talet. Som jag skrev klart och tydligt.

Jag tycker inte om ditt sätt att argumentera.....din härskarteknik är uppenbar. Det sista året i den här tråden har du ägnat dig åt att detaljstudera vittnesmålen vid mordplatsen , utefter din agenda.
Många inlägg ang GM blåa färg på sin täckjacka/ rock tex.

Under årens lopp har det kommit in postare som du , tyvärr har du inte bidragit till att höja värdet på tråden.

Gå ut i solen idag och njut....
Citera
2026-03-20, 08:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Det där uppslaget D363 är skumt. Om man kollar på WPU så finns det en PDF-fil med fyra sidor (välj "Visa som: Original"):
https://wpu.nu/wiki/Uppslag363-00

Den första sidan är en skriftlig och "mer detaljerad berättelse", sedan kommer en sida med det inringda tipset från söndagen den 2/3 1986. Och efter det kommer en ritad karta, och sist en bild som visar hur sportbilen och personerna var placerade (de här två sista sidorna får man väl anta hör ihop med den skriftliga berättelsen).

Om jag förstår dig rätt så menar du alltså att den skriftliga versionen skall ha kommit in till polisen som mail (och inte som brev). Hur har du kommit fram till den slutsatsen?
Citera
2026-03-20, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tidsförlopp Klockan 23.10.00 till 23.18.30 i relevanta delar. Cirkatider och fokus på när LOP börjar gå söderut plus övriga från biograf Grand sällskaps rörelser.

23.10.15..Filmen "Bröderna Mozart" slutar och eftertexterna börjar rulla. Enligt biomaskinist Lantz så började filmen klockan 21.17 och filmens speltid är 109 minuter. Vidare så kan speltiden variera med fem minuter på grund av hastighet på uppspelning.
23.10.15..Anna Maria Rolder reser sig och tittar på sin klocka.
23.11.00..Sällskapet Schaeffer är bland den första tredjedelen att lämna biosalongen. Syskonen Schaeffer uppsöker nu Grands bekvämlighetsinrättning. Besöket tar 2-3 minuter enligt uppgifter.
23.12.30..Makarna Palme har suttit kvar i salongen när filmens eftertexter har rullat. Enligt Bertil Lantz är eftertexternas längd 2 minuter.LOP är bland de allra sista som lämnar salongen.
23.13.00..Inga Å och Anja L börjar promenera söderut från biografen. De möter inte någon på sin väg fram till den kommande mordplatsen.
23.13.15..Syskonen Schaeffers toabesök är avverkat och LOP observeras vid glasdörrarna till foajen.
23.13.30..Anna Maria R samt Göran Å börjar promenera söderut från biografen.
23.14.00..Sällskap Palme samt Ingrid K börjar samtala utanför bokhandeln. Sällskapet Schaeffer passerar dem på sin väg söderut.
23.16.00..Schaeffers når fram till busshållplats 180 meter norr om kommande mordplats.
23.16.30..Efter cirka 30 sekunder så har Schaeffers fortsatt gå söderut på Sveavägens östra trottoar.
23.16.30..Inga Å samt Anja L passerar bankomaten.
23.16.45..De passerar mordplatsen. Det är folktomt där.
23.17.00..Anna Maria R och Göran Å passerar eventuellt bankomaten. Motstridiga uppgifter finnes om på vilken sida Sveavägen paret har promenerat.
23.17.00..Makarna LOP börjar promenera söderut från bokhandeln strax söder om biograf Grand.
23.17.15..Anna Maria R och Göran Å stannar till vid den kommande mordplatsen. Rolder mår dåligt och de funderar dessutom på om Bohemia skall besökas. Vid platsen är det folktomt.
23.18.15..Schaeffers passerar bankomaten Sveavägen 42.
23.18.30..Schaeffers passerar den kommande mordplatsen.
23.18.30..Anna Maria R samt Göran Å lämnar platsen vid Dekorima. De kan ha lämnat några sekunder innan alternativt stått en bit in på Tunnelgatan. Oavsett så observerar de inte sällskapet Schaeffer och vice versa.

Tidsförlopp 23.17.00-23.18.00
Cirkatider.

23.17.00..LOP påbörjar sista promenaden från bokhandeln.
23.17.00..Rolder/Åslund passerar eventuellt bankomaten Sveavägen.
23.17.15..Rolder/Åslund kommer fram till Dekorimahörnan. Det är folktomt.
23.17.30..LOP passerar korvkiosken. Pia Engström observerar att de passerar ett ungdomsgäng.
23.17.37.. Boforsgänget passerar mordplatsen.
23.17.50..Boforsgänget kommer fram till bankomaten Sveavägen.
23.17.58..Boforsgänget har öppnat dörrarna och befinner sig inne vid bankomaten.

Kommentarer..Med hänvisning till rimliga verkliga mordtider så är det svårt att anlägga tidigare starttid för LOPs promenad än cirka 23.17.00. Tidigare förslag som 23.15 od innebär veritabel krypfart av sådan omfattning att antagandet blir orimligt.
Vi vet inte med säkerhet vilken sida trottoaren Sveavägen som Rolder/Åslund promenerat på innan de kommit fram till Dekorimahörnan.
Det går enligt mitt tidsförlopp att med säkerhet fastslå att det ungdomsgäng som Pia Engström observerar i samband med att LOP passerar korvkiosken utgörs av Gunilla Dahlen med två kamrater plus Susanne Karlsson samt Ulrika Ryttestål.
Boforsgänget passerar den kommande mordplatsen vid angiven tidpunkt efter de förutsättningar jag anser har rått. Dessa är synkade bankomattider, exakt tidpunkt när Helena Lähde hört skotten samt trolig riktig mordtid. Mera om detta senare.
Citera
2026-03-20, 10:25
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Jag tycker inte om ditt sätt att argumentera.....din härskarteknik är uppenbar. Det sista året i den här tråden har du ägnat dig åt att detaljstudera vittnesmålen vid mordplatsen , utefter din agenda.
Många inlägg ang GM blåa färg på sin täckjacka/ rock tex.

Under årens lopp har det kommit in postare som du , tyvärr har du inte bidragit till att höja värdet på tråden.

Gå ut i solen idag och njut....

Att be om argument är inte härskarteknik.

Jag har ingen åsikt om ditt sätt att argumentera.

Du argumenterar inte.

Du felciterar. Jag kommenterade inte den långa skriftliga redogörelsens datum. Den har inget datum. Som framgår här. Man kan förmoda att den skrevs på 2000-talet. Kanske efter 2020 (den nämner att D363 numera är offentligt).

Den nämner att vittnena (eller åtminstone ett av dem) inte kontaktade polisen på nytt förrän de skickade ett mail. Man kunde inte maila polisen.se förrän på 2000-talet.

Alltså: de kontaktade inte polisen på nytt förrän på 2000-talet. Enligt den långa skriftliga redogörelsen. Det var min kommentar.
Senast redigerad av Lebel 2026-03-20 kl. 10:41.
Citera
2026-03-20, 10:39
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där uppslaget D363 är skumt. Om man kollar på WPU så finns det en PDF-fil med fyra sidor (välj "Visa som: Original"):
https://wpu.nu/wiki/Uppslag363-00

Den första sidan är en skriftlig och "mer detaljerad berättelse", sedan kommer en sida med det inringda tipset från söndagen den 2/3 1986. Och efter det kommer en ritad karta, och sist en bild som visar hur sportbilen och personerna var placerade (de här två sista sidorna får man väl anta hör ihop med den skriftliga berättelsen).

Om jag förstår dig rätt så menar du alltså att den skriftliga versionen skall ha kommit in till polisen som mail (och inte som brev). Hur har du kommit fram till den slutsatsen?

I den långa skriftliga redogörelsen står följande:

"När jag fick ta del av mitt vittnesmål som beställdes ut för ca. 2,5 år sedan ser jag att det är flera grova fel i det skrivna. Det jag sagt stämmer inte med det som står där."

Man kan förmoda att den långa skriftliga redogörelsen skrevs på 2000-talet (den har inget datum). Om den skickades till polisen framgår inte.

Den nämner att vittnena (eller ett av dem) hörde av sig på nytt till polisen. Genom att skicka mail. Man kunde inte maila polisen.se förrän på 2000-talet. Av detta kan man dra slutsatsen att vittnena inte hörde av sig på nytt till polisen förrän på 2000-talet. Det är ingen värdering av vittnenas uppgifter. Bara en slutsats.
Citera
2026-03-20, 10:59
Medlem
Citat:
Det har du rätt i.

"Bröderna Mozart" är en timma och 49 minuter lång. Det räcker för att planera ett attentat. Om en liten grupp (eller en ensam gärningsman) väntade på ett tillfälle att skjuta Olof Palme.

Frågan är när, var och hur de (eller han) upptäckte biobesöket.

Det var osannolikt att Olof Palmes telefonsamtal skulle avslöja ett lämpligt tillfälle att skjuta honom. Att någon avlyssnade telefonen i paret Palmes bostad kan inte bevisas eller motbevisas. Om någon direktavlyssnade telefonen fick de veta (när Olof ringde till sonen Mårten vid halv sju-tiden) att paret Palme skulle besöka biografen Grand på Sveavägen 45 (och se "Bröderna Mozart" liksom Mårten och hans flickvän) eller biografen Spegeln på Birger Jarlsgatan 16 (och se "Mitt liv som hund").

Till Grand åkte man gröna linjen. Till Spegeln åkte man röda linjen. "Mitt liv som hund" visades även på 2001. En mindre biograf på Regeringsgatan 8 (på gångavstånd från paret Palmes bostad). Att någon följde efter paret från bostaden på Västerlånggatan 31 till Grand på Sveavägen 45 är osannolikt.

Inga vittnen styrker att någon följde efter. Vittnet Per Mellberg mötte paret Palme i gångtunneln vid Gamla stans station (Z8124). När Mellberg kontaktade polisen den 1 mars fäste han sig bara vid paret Palme. Han uppgav att "ingen verkade följa efter dem". Först den 2 mars nämnde han mannen som han mötte en halv minut senare (fantombild 6). Mannen hade inte ögonkontakt med paret Palme när Mellberg mötte honom. Han var en "lodartyp".

Sjukvårdsbiträdet Ingrid Lange verkar ha sett samma berusade man i gångtunneln som sjukvårdbiträdet Leila Kangasvieri såg i tåget (fantombild 17). Spärrvakten Sergiusz Zadruzny såg ingen passera förrän 20 sekunder efter paret Palme (enligt förhöret den 5 mars). Flera vittnen styrker att ingen följde efter. Framförallt Jörgen Lantz, Stefan Larsson och Kenth Borchardt i Gamla stan och Eva Karlsson på Rådmansgatans station.

Någon kan ha fått syn på paret Palme i tåget, på Rådmansgatans station, på vägen från stationen till Grand eller utanför Grand. Paret Palme åkte med linje 17. Det finns inga som helst tvivel om den saken. Linje 17 avgick från Gamla stan 20.42.30 (exakt tid finns i A7718-4) och ankom till Rådmansgatan 20.47.20 (A7718-3). Paret Palme kom mer än 20 minuter för tidigt till Grand. Filmen "Bröderna Mozart" började 21.15. Olof och Lisbeth stod och pratade utanför biografens entré i nästan en kvart före filmen. Många kan ha sett dem.

Om det var ett "insiderjobb" så är några få personer intressanta, nämligen de som har/får informationen om Palmes förehavanden relativt löpande. Bör ju vara livakterna, deras chef, och möjligen någon/några ytterligare. Hursom, en snäv grupp, av säkerhetsskäl. För ett planerat mord behövs ju kontinuerlig tillgång till denna information. Någon av dessa är på något sätt instigerare av mordet. Aktivt eller passivt. Med ordet passivt menas avlyssning.

Jag förutsätter att man visste vilka dessa någon/några var och att man kontrollerade dessa, samt detta. Med ordet detta menas potentiellt avlyssnande.

Gjordes någon sådan kontroll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in