2026-03-18, 18:24
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Finns det enligt dig någon annan källa som värmer Jorden?

Annat än solen?
Ja, det finns ju ex radioaktivitet, varför frågar du?
Citera
2026-03-18, 18:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Annat än solen?
Ja, det finns ju ex radioaktivitet, varför frågar du?
Därför att tråden handlar om den globala uppvärmningen och jag undrar hur du anser att Jorden värms upp.

Hur mycket av uppvärmingen står radioaktiviteten för? Och vilka övriga exempel finns det? Hur mycket av uppvärmningen står dessa för?
Citera
2026-03-18, 18:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Tokius 0 - verkligheten 2542

Haha, nu lajvar du vetenskap igen, axiom för
energibalans??

Var är artiklarna om denna sensationella upptäckt att det är solinstrålningen som förklarar uppvärmningen?
Finns i tråden och resten av världen. Ett exempel är artikeln i följande svar som du fick av mig för över ett år sedan. Du är väldigt trögfattad:
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du är väldigt kaxig och nedlåtande trots att du är uppenbart dåligt insatt i ämnet. En (1) grad är inte speciellt mycket från en ovanligt kall period. Vidare kan du t.ex. läsa här om solinstrålningen (minskad albedo) som jag länkat till tidigare:

Earth’s clouds are shrinking, boosting global warming
[...] “Nobody can get a number that’s even close,” says George Tselioudis, a climate scientist at NASA’s Goddard Institute for Space Studies.
https://www.science.org/content/article/earth-s-clouds-are-shrinking-boosting-global-warming

Det finns flera andra inlägg om albedo och solinstrålning tidigare i tråden som du uppenbart inte heller har läst. En mycket liten minskning av albedo motsvarar en mycket stor ökning av CO2 när det gäller temperaturen. Att du inte ens känner till något så grundläggande är väldigt avslöjande.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2026-03-18, 18:39
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Därför att tråden handlar om den globala uppvärmningen och jag undrar hur du anser att Jorden värms upp.

Hur mycket av uppvärmingen står radioaktiviteten för? Och vilka övriga exempel finns det? Hur mycket av uppvärmningen står dessa för?

Haha.. jag har nog koll på det , tackar som frågar.
Citera
2026-03-18, 18:43
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Finns i tråden och resten av världen. Ett exempel är artikeln i följande svar som du fick av mig för över ett år sedan. Du är väldigt trögfattad:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Haha, ständiga skratt när man konfronterar dig.

Jag är inte trögfattad.

Jag frågade specifikt efter artiklar och forskare som stöder din sista fantasi, den att sensationella data om solinstrålningen förklarar uppvärmningen.

Är det inte enklare att säga du inte har nåt stöd för dina åsikter?
Citera
2026-03-18, 18:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Haha, ständiga skratt när man konfronterar dig.

Jag är inte trögfattad.

Jag frågade specifikt efter artiklar och forskare som stöder din sista fantasi, den att sensationella data om solinstrålningen förklarar uppvärmningen.

Är det inte enklare att säga du inte har nåt stöd för dina åsikter?
Det behövs givetvis inga artiklar eftersom det ges av axiomet för energibalans.
Citera
2026-03-18, 18:56
Avslutad
Citat:
Haha.. jag har nog koll på det , tackar som frågar.
Det tror jag verkligen inte. Du har ingen aning om det. Du kan ingenting. Du försöker inte ens. Du är kunskapsmässigt helt nollställd. Stackare.
Citera
2026-03-18, 19:07
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Det tror jag verkligen inte. Du har ingen aning om det. Du kan ingenting. Du försöker inte ens. Du är kunskapsmässigt helt nollställd. Stackare.
Vad du tror är inte värt det katten släpat in,
din självpåtagna uppgift tycks vara att stötta foliehattan tokius oavsett vad hen fantiserar om och provocera de som säger emot den tomten.

Har du nåt att tillföra i trådens ämne ?

Varför tror du inte på mig, och vetenskapen som säger att vi är ansvariga för dagens uppvärmning?
Har du nån fobi mot vetenskap , tror du forskarna angriper dig personligen?
Citera
2026-03-18, 19:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
din självpåtagna uppgift tycks vara att stötta foliehattan tokius oavsett vad hen fantiserar om och provocera de som säger emot den tomten.

Varför tror du inte på mig, och vetenskapen som säger att vi är ansvariga för dagens uppvärmning?
Förklara hur ”vi” kan vara ansvariga när ökad solinstrålning på 25 år har bidragit med lika mycket energi som människan på 250 år.
Citera
2026-03-18, 19:15
Avslutad
Citat:

Vad är det som värmer Jorden Gustav? Och hur fördelar sig uppvärmningen mellan de olika källorna? Enkla frågor som du säger att du vet svaren på. Varför berättar du inte bara?
Senast redigerad av Anklagaren 2026-03-18 kl. 19:18.
Citera
2026-03-18, 19:22
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Förklara hur ”vi” kan vara ansvariga när ökad solinstrålning på 25 år har bidragit med lika mycket energi som människan på 250 år.

Det du påstår stämmer inte.

Titta på detta, om du inte fattar, titta på det igen, och igen.....
Fattar du fortfarande inte, hitta en annan fråga att foliehatta om.

https://youtu.be/tRA2SfSk2Tc?si=IaGrteZ283JKVEHI
Citera
2026-03-18, 19:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det du påstår stämmer inte.

Titta på detta, om du inte fattar, titta på det igen, och igen.....
Fattar du fortfarande inte, hitta en annan fråga att foliehatta om.

https://youtu.be/tRA2SfSk2Tc?si=IaGrteZ283JKVEHI
En film som visar att det är viktigt att vara förberedd på klimatförändringar och det är vad jag också försöker säga. När ökad solinstrålning ger en energiökning utan motstycke är det läge att agera. Inte att tjafsa om CO2 och vräka ur sig infantila ad hominem.

Tillägg:
För den som förstår fysik säger kurvan över ASR-avvikelser precis samma sak som videon (bortsett från ”human-induced”) men också mycket, mycket mer. Men det förstår inte du för du förstår inte fysik och kurvor.
Senast redigerad av Totius 2026-03-18 kl. 19:56. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in