2026-03-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Karbohydrater binder mycket vatten som väger en del, pinkar du én gång blir du 0,5kg lättare
Vad jag fundera på är om kroppen har bundit upp mycket vätska av ex ölen, dvs maten får man inte i sig några enorma vikter, men 5st öl slinker ner ganska enkelt. Om något händer med kroppen, känner mig lite svullen, vanlig vätska ska släppa ca senast 3 dagen. får se imorgon, ska snart ut o jogga, blir vätskedrivande.
Citera
2026-03-17, 19:46
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är inget skämt, övervikten från enbart i fredags ligger ännu kvar, det råder ingen tvekan att kroppen tar upp, det handlar 0,7kg ser jag, det var vätska jag förlora under söndagen o måndagens träning.

Jag fick samma svar via AI att det är omöjligt, men om kroppen går in i ett försvarsläge producera den ex kortison, detta snabba på fettlagringen, inte omöjligt dessa hänger ihop nu med träning och låg kalorier, det är som sagt inte första gången nu detta sker med just 2,5kg upp sedan får jag bråka flera dagar innan jag är tillbaka, dvs nu inne på 4dagen, idag blir det hård körning med en joggtur på ca 43minut samt lyfta lite vikter, dvs inte jogga på löpband utan ute.

Jag hänger med på vad du säger, men jag tror du tänker fel. Du går med stor sannolikhet upp den vikten. Men det är inte bara i fett. För det borde vara ett medicinskt under i sådana fall.

De gånger jag fuskat när man bantat går man upp, men det är ju inte bara fett, utan massa annat med. Tex har jag kört LCHF osv, där vätskan samlat på sig.
Citera
2026-03-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag hänger med på vad du säger, men jag tror du tänker fel. Du går med stor sannolikhet upp den vikten. Men det är inte bara i fett. För det borde vara ett medicinskt under i sådana fall.

De gånger jag fuskat när man bantat går man upp, men det är ju inte bara fett, utan massa annat med. Tex har jag kört LCHF osv, där vätskan samlat på sig.
Nu kör jag inte helt kalorifritt, vad jag gjort är att skära av halva portionen, använder frysta grönsaker, som herrgårds grönskar, broccoli, ärtor, majs osv till andra halvan, även bytt ut så jag måste ta havregrynsgröt 3 mål i veckan, bytt så man lagar med olivolja osv, dvs man går inte om kring o svälter, man är bara mer noggrann, blir man hungrig vid kl21 tar man en te.

Genom detta det långa målet fram till midsommar. därefter har man kvar vanna att äta på likande sätt o kan behålla vikten.

Bara mer förundrad nu just när man tar någon öl att vikten håller i sig så länge, ska byta ut mot vin istället se om det utgör likande vikt ökning som öl, dvs jag dricker inte ens varje helg.
Citera
2026-03-17, 20:17
Medlem
Funkar kalorieräkning? Handlar det inte bara av att kontrollera insulinet?
Citera
2026-03-17, 21:41
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy

Kalorier in och ut är det enda som fungerar så vitt jag vet. Dvs förbränningen måste vara högre än intaget.

Sen om du kan räkna på maträtter osv beror ju på hur bra du är på att räkna och hur bra du känner din kropp.
Citera
2026-03-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Så fort man blandar in Alkohol i sin diet skall man veta att kroppen/levern INTE processar fett förrän all alkohol är borta ur blodet. Tar man då 3-4 starköl och 2-3 groggar så tar det kroppen ca 3 DYGN innan alkoholen är borta och levern börjar processa fett igen...

Tar det tre dygn att förbränna 3-4 starköl och 2-3 groggar har man sannolikt skrumplever.
Citera
2026-03-17, 22:18
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:

Nej, det har ingenting med insulinet att göra. Det är en gammal LCHF-myt. Insulin har många funktioner, en av dom är fettinlagring men det spelar ingen roll hur mycket insulin som frisätts om man ligger på kaloriunderskott det blir ändå ingen fettinlagring.
Citera
2026-03-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Ja, motivation, men ni kan googla "whoosh effect", det är lite omdiskuterad, men vid lång tid med kaloriunderskott händer nåt med kroppens fettceller når man äter överdrivet efteråt så att man tappar lagrad vatten/vikt och man får en slankande effekt.

Det är väldigt ofta som människor behöver äta mer för att tappa mer i vikt. Vanlig reglering när det står still
Citera
2026-03-17, 22:51
Medlem
sneakydudes avatar
Du kan vara lugn. Det är ”consistency over time” som gäller, alltså att vara regelbunden och disciplinerad över tid. Ett avsteg eller två från planen kommer knappt göra någon mätbar skillnad. Dessutom kommer du sannolikt att må bättre, dvs om du kan intala dig själv att du inte ballongar upp 10 kg efter en grisig dag. Om du inte klarar det så kommer ångesten paja för dig istället. Om du märker att det blir tätare mellan goffandet, t.ex att det börjar med en dag varannan helg för att sen bli varje helg och kanske t.o.m två dagar varje helg så är det dags att skärpa sig och komma in i rutinen igen. Men en gång är ingen gång, inte två eller tre enstaka gånger heller för den delen.

Kör hårt
Citera
2026-03-18, 06:53
Medlem
Citat:

Ja, det är nyckeln. Jag förstår det själv nu när jag lärt mig hur kroppen fungerar. Räknade själv kalorier i massor av år då jag är en av de bodybuilders som ofta skrev här på flashback back in the days. Nu förstår jag att forumet inte är så bra och håller en ganska låg nivå rent kunskapsmässigt. Även om kalorier styr i teorin så finns det saker man måste göra för att få ett kaloriunddrskott och det är många som aldrig kommer komma dit tyvärr. Äter man rätt behöver man inte räkna.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Kalorier in och ut är det enda som fungerar så vitt jag vet. Dvs förbränningen måste vara högre än intaget.

Sen om du kan räkna på maträtter osv beror ju på hur bra du är på att räkna och hur bra du känner din kropp.

I grunden visst. Men för att nå ett underskott så behöver man bara äta på ett visst sätt. Den som räknar kalorier förstår inte att det handlar om vad man äter.

Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Nej, det har ingenting med insulinet att göra. Det är en gammal LCHF-myt. Insulin har många funktioner, en av dom är fettinlagring men det spelar ingen roll hur mycket insulin som frisätts om man ligger på kaloriunderskott det blir ändå ingen fettinlagring.

Om du nu tror att det inte är maten man äter som gör skillnad så är du en väldigt taskig människa som inte säger hela sanningen. Kaloriräkning som verktyg vet man inte fungerar för de flesta människor då de misslyckas med sina mål. Det handlar bara om vad man äter vill jag säga. Sen om det leder till ett underskott är en annan femma då det du säger antagligen är skrivet för att vilseleda människor eller så är du bara korkad vilket jag inte vill tro om dig.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-03-18 kl. 07:15.
Citera
2026-03-18, 07:25
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Du kan vara lugn. Det är ”consistency over time” som gäller, alltså att vara regelbunden och disciplinerad över tid. Ett avsteg eller två från planen kommer knappt göra någon mätbar skillnad. Dessutom kommer du sannolikt att må bättre, dvs om du kan intala dig själv att du inte ballongar upp 10 kg efter en grisig dag. Om du inte klarar det så kommer ångesten paja för dig istället. Om du märker att det blir tätare mellan goffandet, t.ex att det börjar med en dag varannan helg för att sen bli varje helg och kanske t.o.m två dagar varje helg så är det dags att skärpa sig och komma in i rutinen igen. Men en gång är ingen gång, inte två eller tre enstaka gånger heller för den delen.

Kör hårt
Det är lätt hänt att ätardagen sträcker ut sig till att börja redan fredag em/kväll och fortsätta till söndag förmiddag/lunch. Mer rätt är att unna sig lite extra gott till lördagens kvällsmåltid samt någon dessert eller godisbitar. Inte äta som om det var sista möjligheten på ett år.
Citera
2026-03-18, 08:21
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
I grunden visst. Men för att nå ett underskott så behöver man bara äta på ett visst sätt. Den som räknar kalorier förstår inte att det handlar om vad man äter.

Nja, du kan äta bara gräddtårta och gå ner i vikt. Men du kommer inte få i dug det du behöver i form av näring.

Det handlar ju om vad du äter för att få en bra hälsa på det stora hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in