2026-03-16, 22:25
Avslutad
Jag försöker bli av med fett och ligger på ett kaloriunderskott så ofta jag kan och det brukar bli sex dagar av sju på en vecka. Håller alltså i det ganska bra även om det går segt.

Men idag. Har druckit massa folköl, ätit två påsar popcorn (500 kcal per påse) och kommer att äta något innan läggdags då jag redan är väldigt hungrig. Kommer säkert att hamna på över 3000 kcal och jag brukar ligga på max 1700kcal per dag. Vet inte exakt mitt dagliga behov då det är omöjligt att räkna ut.

Hur mycket skada gör detta? Känns som att man kommer gå upp två kilo och lägga på sig massa fett, ni vet känslan.
Citera
2026-03-16, 22:29
Avslutad
Och balanserar man det genom att ligga på ett rejält kaloriunderskott i morgon?
Citera
2026-03-16, 22:41
Medlem
Norrbagg79s avatar
Inte mycket skada - 1kg = ca. 7000kcal så du kanske lägger på dig 200 gram. Om man skal ner i vikt kan en riktig ätdag vara bra, det är över tid kilorna kommer och går.
Senast redigerad av Norrbagg79 2026-03-16 kl. 22:44.
Citera
2026-03-16, 22:46
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Omöjligt att svara på utan att veta läng, ålder, kön och eventuell träning/motion på det.

Men det finns något med det gamla konceptet kring "lördagsgodis", att unna sig något gott en gång i veckan kommer inte rasera allt, så länge du hoppar på det igen imorgon och är disciplinerad kommer det komma, det handlar om att göra det över tid så att veckor blir till månader som sedan blir till år!
Citera
2026-03-16, 23:00
Avslutad
Funkar absolut med "cheat day" i bland om man sköter sig alla andra dagar men helst inte mer än två-tre i månaden.
Citera
2026-03-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Jag försöker bli av med fett och ligger på ett kaloriunderskott så ofta jag kan och det brukar bli sex dagar av sju på en vecka. Håller alltså i det ganska bra även om det går segt.
Om du ska gå ner måste du ligga på ett totalt underskott av energi, vad du äter en enstaka dag inkluderas, så det är väl bara att räkna.

Du låter som folk som tror de blir feta av ett julbord en gång om året.
Citera
2026-03-17, 06:30
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Och balanserar man det genom att ligga på ett rejält kaloriunderskott i morgon?
Ja, just så.. Sammanlagt intag på sikt är avgörande.
Citera
2026-03-17, 07:20
Medlem
Citat:

Men idag. Har druckit massa folköl, ätit två påsar popcorn (500 kcal per påse) och kommer att äta något innan läggdags då jag redan är väldigt hungrig. Kommer säkert att hamna på över 3000 kcal och jag brukar ligga på max 1700kcal per dag. Vet inte exakt mitt dagliga behov då det är omöjligt att räkna ut.

Hur mycket skada gör detta? Känns som att man kommer gå upp två kilo och lägga på sig massa fett, ni vet känslan.

Försök vara realist när det gäller din kropp och hälsa. Kunskap är makt. Det handlar inte bara om kalorier utan väldigt mycket om vad man äter. Lika viktigt att tanka bilen med rätt bränsle som att tanka kroppen med rätt bränsle. Där finns mest att vinna om vi pratar om "skada" och" resultat". Om du äter jättemycket skit en dag så borde du inte se någon skillnad men kroppens inre hälsa kan absolut ta skada av en dag i form av finnar osv.
Men om du tittar dig i spegeln så ser du ju hur du ser ut idag och såhär ser du ut pga av så som du levt hittils. Vill man förbättra sin spegelbild så handlar det bara om att förbättra sin livstil.
Citera
2026-03-17, 07:49
Avstängd
Eftersom jag håller på med samma kan jag lugnt berätta man går upp mycket, tog fredagsmiddag, glas vin och öl, passa på o ta lite onyttigt, dvs en ät dag.

Vågen har nu för andra ggr detta år visat +2,5kg dagen o dagar efter, först nu på tisdagen 2kg har försvunnit, denna 0.5kg är ännu kvar, trots träning på söndag, och ute o gå så man blir svettig på måndagen 30min + motionscyker 20minut.

Kroppen verkar riktigt absorbera upp kalorier när alla fettdepåer är som mest aktiv, dvs gått på låg kalori under veckorna.

Skippar jag en ätardag o framförallt öl, fortsätter jag ner även på helgen o fortsatt direkt vecka efter.

Bästa nu är att använde denna låg period o helt skippa en ät dag, låta kroppen vänja sig vid denna diet o träning för att jag över huvud taget ska lyckas gå ner helt innan midsommar.

Därefter får upptrappning ske mycket gradvis o i extremt maka tempo med extra kalorier.

Detta kräver en enorm vilja, få besitter denna vilja, men tro mig det är värt varenda vecka. Men ätar dagen är inte värt, den förstör extremt mycket o förlänger med mer än 1 vecka varje månad ifall man har en sådan, samt man vänjer aldrig magen med mindre kost o fett depåer förblir aktiva.
Senast redigerad av hjorten16 2026-03-17 kl. 07:55.
Citera
2026-03-17, 08:32
Medlem
nonameds avatar
Gammal bodybuilding knep att ha en ätardag i vecka. Du kommer inte direkt gå upp på en dag. Men det kommer vara svårt att gå ner. Skulle rekommendera att du kör strikt hela tiden. Tänk på att det tar med tid att gå upp i vikt. Det gör du inte över en natt.
Citera
2026-03-17, 10:02
Medlem
Så fort man blandar in Alkohol i sin diet skall man veta att kroppen/levern INTE processar fett förrän all alkohol är borta ur blodet. Tar man då 3-4 starköl och 2-3 groggar så tar det kroppen ca 3 DYGN innan alkoholen är borta och levern börjar processa fett igen...

Lite bärs och fest på Fredag-Lördag
Några glas vin på lillördag, (Onsdag)- Så har man täckt in hela vecka.

Skippa alkoholen.
Citera
2026-03-17, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Funkar absolut med "cheat day" i bland om man sköter sig alla andra dagar men helst inte mer än två-tre i månaden.

Fast det här är ganska tröttsamt. Är väl självklart man får ha sådana dagar varje helg om man vill?
Träningsfolk är så sjukt tunnelseende att alla ska ner på 5% kroppsfett. Ska man det, ja då kan man inte hålla på med fuskdagar men gemene man som bara vill ner i vikt kan äta väldigt normalt utan att ligga på stort underskott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in