2026-03-30, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Haha nej jag låg inte på 14%. Okej vilken mätning tycker du är den bästa? Vågen?
Så när man använder caliper i tex Mr universe eller Luciapokalen så menar du att de egentligen har betydligt högre fettprocent? Vilken expert, du kanske ska börja arbeta med att mäta istället?
Menar att jag har en hög förbränning. Jag behöver inte hålla på med löpning.

Vem säger också att det är tusentals kalorier plus på en sådan dag? Hur vet du vad mitt normala är samt när jag ska ner i vikt?
7000 kalorier plus för ett kg fett tänker du då att jag la på mig varje lör?

Du vet också va att många behöver äta mer än vanligt för att gå ner i vikt?
Calipers kan vara allt från totalt missvisande till någorlunda korrekta beroende på modell och vem som använder dem, annars är DEXA den bästa metoden. På bodybuildingtävlingar mäter man inte kroppsfett, man döms enbart på utseende och posering.

Skillnaden i förbränning mellan individer är högst ett par hundra kcal per dag, ingen väger 78kg och förbränner typ 3000kcal per dag utan fysisk aktivitet. Jag vet att det är tusentals kcal på en sådan dag eftersom att du skrev vad du äter, "Kunde va pizza till lunch följt av ett paket punchrullar på dagen. Åt bra middag dock men en hel ben and jerrys på kvällen. Lite smått emellan där om suget kom.". pizza 1800kcal, punchrullar 850 kcal, middag 1000kcal, glass 1000kcal, "smått emellan" säkert 1000kcal = 5650kcal. Om du ligger på 2150kcal per dag för att hålla vikten är det 3500kcal över bara för den dagen, eller 500kcal per dag du måste bränna vilket är ungefär en timmas löpning varje dag. Förutsatt att du inte äter en kcal mer än 2150 resterande dagar. Du skriver att du inte löper alls och bara tränar max tre dagar i veckan vilket gör att ekvationen inte går ihop.

Om du faktiskt legat på under 10% kroppsfett någon gång hade du inte varit så totalt aningslös kring hur kalorier och förbränning funkar. Vad som faktiskt hänt är att du (eller "någon annan") har använt calipers fel och du var aldrig i närheten av under 10% kroppsfett. Du verkar inte förstå att alla kcal man äter räknas och att ett överskott på 3500kcal en dag i veckan är exakt samma sak som ett överskott på 500kcal varje dag och att båda leder till viktuppgång. Men fortsätt ligga på soffan och vräka i dig punschrullar och inbilla dig att du inte är tjock om det gör dig lycklig.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in