2026-03-17, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
OK ja du verkar ha koll. Jag dricker ibland en gång på helgen men endast ren sprit och utbladning med zero socker / kcal

Jag dricker numer också.
Dock dragit ner till ca 4 eller 5 öl. Endast Fredag och lördag. Kanhända att jag toppar kvällen med 2 eller max 3 groggar på gin och Tonic Zero.

Väger runt 100 hela tiden.
Har inga planer på att försöka förändra vikten just nu men har varit nere på 86 för 2 år sen.
Då ingen alkohol alls samt ca 2100Kcal per dag. Kände mig alldeles för smal, byxor satt ej skönt...

3 pass i veckan 90 min per pass.
Citera
2026-03-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Jag försöker bli av med fett och ligger på ett kaloriunderskott så ofta jag kan och det brukar bli sex dagar av sju på en vecka. Håller alltså i det ganska bra även om det går segt.

Men idag. Har druckit massa folköl, ätit två påsar popcorn (500 kcal per påse) och kommer att äta något innan läggdags då jag redan är väldigt hungrig. Kommer säkert att hamna på över 3000 kcal och jag brukar ligga på max 1700kcal per dag. Vet inte exakt mitt dagliga behov då det är omöjligt att räkna ut.

Hur mycket skada gör detta? Känns som att man kommer gå upp två kilo och lägga på sig massa fett, ni vet känslan.

3,500 kcal motsvarar ungefär ett halvt kilo kroppsvikt. Så om du hamnat på ett överskott en dag motsvarande +1000 kcal eller så betyder det att du kommer gå upp 0,142 kg, teoretiskt. Detta ligger helt inom felmarginalen för normal variation av kroppsvikt från dag till dag, du kommer med andra ord inte märka någon som helst skillnad.

Om du gör detta till en vana kommer det dock märkas på att du går ner långsammare än du annars skulle gjort.
Citera
2026-03-17, 13:40
Medlem
Sinraths avatar
Som andra säger så låter en sådan dag inte som några problem i det stora hela.
Det som fick mig att fundera är dock om denna "cheat-day" innehåller alkohol och/eller socker som öl, choklad eller godis, att det upprätthåller suget efter detsamma och gör det svårare att avstå. Jag har själv kört en period med LCHF där mitt sötsug nästan försvann men i slutet blev det lite sådant och då var det ganska snabbt tillbaka till dagliga fikat med bulle och lördagsgodiset.

Inte för att det skulle göra dieten omöjlig men det kanske är fler som känner likadant då bägge dessa delar är beroendeframkallande. Jag vill minnas jag försökte hitta alternativ till lördagsgodiset genom exotisk frukt (inbillar mig fruktsocker inte gör mig lika sugen efter choklad iaf) eller ost med kex och dip.
Citera
2026-03-17, 14:05
Medlem
Citat:
Jag försöker bli av med fett och ligger på ett kaloriunderskott så ofta jag kan och det brukar bli sex dagar av sju på en vecka. Håller alltså i det ganska bra även om det går segt.

Men idag. Har druckit massa folköl, ätit två påsar popcorn (500 kcal per påse) och kommer att äta något innan läggdags då jag redan är väldigt hungrig. Kommer säkert att hamna på över 3000 kcal och jag brukar ligga på max 1700kcal per dag. Vet inte exakt mitt dagliga behov då det är omöjligt att räkna ut.

Hur mycket skada gör detta? Känns som att man kommer gå upp två kilo och lägga på sig massa fett, ni vet känslan.
Varför skulle det vara omöjligt att räkna ut? Du är typ 35 och väger typ 90kg, ditt dagliga behov är 2300kcal före fysisk aktivitet. Så omöjligt var det.

Med 1700kcal per dag ligger du på 600kcal underskott per dag så 3600kcal per vecka om den andra dagen är plus minus noll. Två påsar popcorn och ett sexpack folköl är 2200kcal och sen kommer du säkert att smälla i dig typ en kebabtallrik på 1800kcal och sluta på 4000kcal extra vilket tillintetgör nästan åtta dagars underskott. Nu vet du varför det går segt.

Ett cheat meal ska vara en måltid och inte en dag. Den ska fortfarande planeras och inte orsaka mer än ett par hundra kcal över ens vanliga gräns högst, inte att man ska spendera hela dagen med att trycka i sig flera tusen kcal skräpmat. Det är som alkoholisten som blir nykter i en vecka och sen ska unna sig ett glas till helgen vilket blir fyra flaskor vin. Det bästa är förstås att inte fuska alls.
Citera
2026-03-17, 14:35
Medlem
Citat:

Jag låg som minst på strax över 8% kroppsfett på 78 kg vikt. Dock var det bara kul ungefär 2 mån, sen förstår man inte varför man gör sånt.
Jag har aldrig någonsin hållit på och vägt varenda korn och gram och jag har ALLTID haft sån dag exakt varje vecka. Och den var betydligt värre än din.
Kunde va pizza till lunch följt av ett paket punchrullar på dagen. Åt bra middag dock men en hel ben and jerrys på kvällen. Lite smått emellan där om suget kom. Men så fort klockan slog 00.00 till söndag så var det tillbaka till bara ren vanlig mat.

I det vardagliga äter jag alltid mackor med typ marmelad på morgonen tillsammans med kvarg. Ibland lunch ibland inte. Ofta godsaker och lite kvällsmacka.
Tränar Max 3 dagar i veckan och ligger runt 11-12% kroppsfett på 76 kg.

Ska du tävla? Ja då behöver du följa allt noggrant u det lång period.

Ska du inte tävla och bara gå ner i vikt så sluta göra det jobbigt. Är bra. Ät mindre? Och rör på dig. Ät gott när du känner att du måste
Citera
2026-03-17, 14:40
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vågen har nu för andra ggr detta år visat +2,5kg dagen o dagar efter, först nu på tisdagen 2kg har försvunnit, denna 0.5kg är ännu kvar, trots träning på söndag, och ute o gå så man blir svettig på måndagen 30min + motionscyker 20minut.

Du har omöjligt klämt närmare 20000 kalorier när du fuskar en dag. Det är typ 5 stora pizzor och 50 bira. Det är vätska och annat som lagras snarare. Kanske behöver du skita?
Citera
2026-03-17, 15:25
Medlem
Så länge matsmältningen funkar normalt kan du ju räkna kalorierna du åt.

Om man går upp eller ner ett helt kilo eller så på någon/några dagar beror nästan helt på totalmängden maginnehåll o vätska i kroppen.
Citera
2026-03-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Inte mycket skada - 1kg = ca. 7000kcal så du kanske lägger på dig 200 gram. Om man skal ner i vikt kan en riktig ätdag vara bra, det är över tid kilorna kommer och går.

På vilket sätt är det bra för viktnedgång?
Citera
2026-03-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingaben

Konsekven. Så fort man som ”vanlig” börjar förbjuda sig själv saker så kommer det skita sig
Citera
2026-03-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Du har omöjligt klämt närmare 20000 kalorier när du fuskar en dag. Det är typ 5 stora pizzor och 50 bira. Det är vätska och annat som lagras snarare. Kanske behöver du skita?
Det är inget skämt, övervikten från enbart i fredags ligger ännu kvar, det råder ingen tvekan att kroppen tar upp, det handlar 0,7kg ser jag, det var vätska jag förlora under söndagen o måndagens träning.

Jag fick samma svar via AI att det är omöjligt, men om kroppen går in i ett försvarsläge producera den ex kortison, detta snabba på fettlagringen, inte omöjligt dessa hänger ihop nu med träning och låg kalorier, det är som sagt inte första gången nu detta sker med just 2,5kg upp sedan får jag bråka flera dagar innan jag är tillbaka, dvs nu inne på 4dagen, idag blir det hård körning med en joggtur på ca 43minut samt lyfta lite vikter, dvs inte jogga på löpband utan ute.
Citera
2026-03-17, 18:39
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingaben

Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Konsekven. Så fort man som ”vanlig” börjar förbjuda sig själv saker så kommer det skita sig
Ja, motivation, men ni kan googla "whoosh effect", det är lite omdiskuterad, men vid lång tid med kaloriunderskott händer nåt med kroppens fettceller når man äter överdrivet efteråt så att man tappar lagrad vatten/vikt och man får en slankande effekt.
Citera
2026-03-17, 18:46
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är inget skämt, övervikten från enbart i fredags ligger ännu kvar, det råder ingen tvekan att kroppen tar upp, det handlar 0,7kg ser jag, det var vätska jag förlora under söndagen o måndagens träning.

Jag fick samma svar via AI att det är omöjligt, men om kroppen går in i ett försvarsläge producera den ex kortison, detta snabba på fettlagringen, inte omöjligt dessa hänger ihop nu med träning och låg kalorier, det är som sagt inte första gången nu detta sker med just 2,5kg upp sedan får jag bråka flera dagar innan jag är tillbaka, dvs nu inne på 4dagen, idag blir det hård körning med en joggtur på ca 43minut samt lyfta lite vikter, dvs inte jogga på löpband utan ute.
Karbohydrater binder mycket vatten som väger en del, pinkar du én gång blir du 0,5kg lättare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in