2026-03-14, 07:30
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Jag passerade den mentala, fiktiva mållinjen igår. Fredagen 13 mars och inte en droppe på 12 månader! Känslan är kluven måste jag erkänna. Å ena sidan är jag jäkligt nöjd med att jag har lyckats, dessutom utan att egentligen vackla en enda gång. Under dessa 12 månaderna har jag inte haft något sug överhuvudtaget till skillnad mot förra gången det begav sig 2021. Då höll jag också upp i ett år men då var det helt utifrån yttre tryck/ krav från arbetsgivaren och familjen. Jag hade nog inte någon riktig egen motivation vilket fick till följd att jag räknade ned dagarna och följdaktligen firade ett år nykter med en kasse öl.. sedan var jag konstant mer eller mindre full i 4 år igen.
Denna gången vet jag vad som står på spel och det vill jag inte förlora. Nu vill jag vara nykter för min egen skull, inte för att blidka någon annan. Hursomhelst, nu måste jag sätta upp ett nytt mål annars är det lätt att trilla dit igen. Att dricka ”lagom” funkar inte för mig.
Grattis och kämpa på....det blir faktiskt bättre och bättre, själv är jag uppe i snart 9 år och iaf jag upplevde att efter första året försvann suget helt faktiskt.
Citera
2026-03-14, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Jag passerade den mentala, fiktiva mållinjen igår. Fredagen 13 mars och inte en droppe på 12 månader! Känslan är kluven måste jag erkänna. Å ena sidan är jag jäkligt nöjd med att jag har lyckats, dessutom utan att egentligen vackla en enda gång. Under dessa 12 månaderna har jag inte haft något sug överhuvudtaget till skillnad mot förra gången det begav sig 2021. Då höll jag också upp i ett år men då var det helt utifrån yttre tryck/ krav från arbetsgivaren och familjen. Jag hade nog inte någon riktig egen motivation vilket fick till följd att jag räknade ned dagarna och följdaktligen firade ett år nykter med en kasse öl.. sedan var jag konstant mer eller mindre full i 4 år igen.
Denna gången vet jag vad som står på spel och det vill jag inte förlora. Nu vill jag vara nykter för min egen skull, inte för att blidka någon annan. Hursomhelst, nu måste jag sätta upp ett nytt mål annars är det lätt att trilla dit igen. Att dricka ”lagom” funkar inte för mig.
Bra jobbat!! Låter som att du är "färdig" med alkoholen.

Jag har ett skämtsamt mål att slå mitt nykterhetsrekord: 15 år (från att jag föddes till första fyllan.) Har en bit kvar, 12.5 år ungefär
Citera
2026-03-16, 17:02
Medlem
mantequillas avatar
Hittade den är tråden nu o blir nyfiken hur de gick för dej nu såhär många år senare, hur e livet idag
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertid
Nu är jag här. Återigen.
Vid ståndpunkten då jag bara är så less på den här skiten.

Varför dricker jag egentligen?
Jag vet inte ens själv. Det har bara blivit något som jag gör..
Varje helg sedan jag fyllde 18 år. Och efter tillträdet till Systembolaget har det givetvis blivit ännu mer.
Jag brukar säga att det är pga att jag tycker vardagen är så jävla trist och att berusa min sinnesstämning är något jag gärna gör, vilket är helt sant.

Men jag orkar inte ha det såhär.
För tillfället är jag arbetslös, dricker minst 4-5 dagar på en vecka.
Jag har ingen inkomst framöver, varken från a-kassa eller något annat, och det är ju jättebra när hälften utav dom pengar jag hade har gått till sprit.

Vad jag inte har tänkt på under åren som har flytit förbi är att alkoholets rus har totalt förändras mot vad det har varit. Från en början att vara skönt, roligt och rogivande till att bara vara en annorlunda känsla mot att vara nykter.

I början kunde jag dricka 2 folköl innan jag ut på krogen, men här sitter jag nu och har snart dragit i mig en sjuttiofemma vodka utan att känna märkbart av det.. I min ensamhet.

Jag har för tillfället vänt på dygnet helt och hållet, vaknade kl 22 idag.
Jag har tappat kontakten med min dotter och hennes mamma, pga att hon tycker att jag måste ordna upp mitt liv innan jag kan fortsätta vara pappa, vilket hon har helt jävla rätt i.

Och även om jag tycker om att festa och att ha kul med polare (naturligtvis innefattar allt sådant alkohol) så inser jag att det går fan inte att hålla på såhär. Jag mår så förbannat dåligt när jag vaknar, och det beror oftast inte på bakfyllehuvudvärk eller något annat, utan bara att jag känner mig så jävla tom och värdelös. Att jag är deprimerad i vanliga fall hjälper ju knappast till.

Jag har tänkt såhär många gånger förut, men det har alltid slutat med att någon dag efter att man har slutat må skit efter helgens överdrivna konsumtion utav alkohol, så blir man sugen på en öl eller två, vilket oftast resulterar i att allting tar slut i kylskåpet, och sedan så kommer man inte upp till jobbet eller blir sen till någon avtalad tid/sover bort hela dagen.

Jag behöver intala mig själv att detta är för mitt eget bästa, då jag hela tiden lyckas fumla bort den idén med någon simpel ursäkt. Precis som med min rökning och snusning men det får bli ett senare problem.

Jag har iallafall bestämt mig för att hålla mig nykter i ett X antal veckor/månader framöver, först och främst för att visa att jag kan och för att spara pengar, rädda min kropp och rädda mitt förhållande med min dotter.
Jag skulle inte klara av att supa bort halva hennes uppväxt och sedan plötsligt bli en pappa om 10 år eller dylikt.

Jag har en del teorier på vad jag skall göra under tiden, och som förmodligen skall hjälpa mig hålla mig på fötter.

1. Skaffa jobb.
2. Skaffa körkort.
3. Börja träna. (Har alltid haft ambitionerna att träna och må bra, vilket jag gjorde tidigare. Vill gärna ta upp det igen.)
4. Sluta slösa pengar på alkohol och köpa saker till min dotter istället.

Om denna tråd inte ligger på rätt plats så får den givetvis flyttas.
Jag vill tro att det är fler som känner likadant, och ni är givetvis välkomna att skriva av er och berätta vad och hur ni tänker.
Och själv så vill jag ha tråden som ett slags note-to-self, att titta tillbaka på när jag känner att suget kommer tillbaka. För jag vill lyckas med detta.

Har ni några frågor, så är det bara att skriva.
Pepptalk och motiveringar är givetvis välkomnat.

Och om jag tar upp denna fråga med min psykolog, som förmodligen inte är så helt på den ljusa sidan med att jag har det såhär, skulle man få någon lätt ångestdämpande såsom Atarax eller liknande?

Jag kommer givetvis att uppdatera denna tråd och berätta hur det går osv.
/A
Citera
2026-03-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mantequilla
Hittade den är tråden nu o blir nyfiken hur de gick för dej nu såhär många år senare, hur e livet idag
Användarens senaste aktivitet var för snart tre år sedan, men man vet aldrig - vore också intresserad av en uppdatering.
Citera
2026-03-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Användarens senaste aktivitet var för snart tre år sedan, men man vet aldrig - vore också intresserad av en uppdatering.

Jag är med nyfiken. Ställde även jag frågan här för flera år sedan... Hoppas han har det bra...
Citera
2026-03-17, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Jag är med nyfiken. Ställde även jag frågan här för flera år sedan... Hoppas han har det bra...
Ja, hoppas det!

Vet inte hur det är för andra, men själv har jag svårt att släppa missbruket även om jag varit nykter ett längre tag nu. Jag identifierar mig inte som alkoholist (annat än när jag skriver om det här förstås) men jag är ändå rädd att glömma bort det.
Citera
2026-03-17, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, hoppas det!

Vet inte hur det är för andra, men själv har jag svårt att släppa missbruket även om jag varit nykter ett längre tag nu. Jag identifierar mig inte som alkoholist (annat än när jag skriver om det här förstås) men jag är ändå rädd att glömma bort det.

När du glömmer bort att du haft alkoholproblem så har du inte glömt utan du har ett förtäckt sug. Det är så jag ser på det. Alla tankar som kan leda till att jag dricker är sug. Jag identifierar mig inte heller att jag är alkoholist. Många inom en viss självhjälpsgrupp som tycker man skall göra det. Men, det gör inte jag. Jag är en människa som haft svåra alkoholproblem men nu varit nykter i över 10 år. jag försöker förbättra mitt liv varje dag. Inte bara mitt liv utan även min identitet och mina tankar. Och, jag tror att mina tankar blir bättre för varje dag i medeltal. Inte så mycket knasiga ideer längre och framför allt inte följa dom där impulserna. Mer eftertänksam. Eftertänksamheten är det stora verktyget för att hålla mig nykter. Och ett annat verktyg är att läsa och skriva i den här tråden ibland.... :-)
Citera
2026-03-17, 15:20
Medlem
Citat:
När du glömmer bort att du haft alkoholproblem så har du inte glömt utan du har ett förtäckt sug. Det är så jag ser på det. Alla tankar som kan leda till att jag dricker är sug.
Jag tror du har helt rätt i det faktiskt. Det är nog så vi måste se det!

Citat:
Jag identifierar mig inte heller att jag är alkoholist. Många inom en viss självhjälpsgrupp som tycker man skall göra det. Men, det gör inte jag. Jag är en människa som haft svåra alkoholproblem men nu varit nykter i över 10 år. jag försöker förbättra mitt liv varje dag. Inte bara mitt liv utan även min identitet och mina tankar. Och, jag tror att mina tankar blir bättre för varje dag i medeltal. Inte så mycket knasiga ideer längre och framför allt inte följa dom där impulserna. Mer eftertänksam. Eftertänksamheten är det stora verktyget för att hålla mig nykter. Och ett annat verktyg är att läsa och skriva i den här tråden ibland.... :-)
Haha, ja, jag vet vilka du tänker på.. Det är en märklig inställning för mig med. Eftertänksamhet är nog det främsta verktyget, att hela tiden läsa av vad man tänker och känner "lite från sidan".
Citera
2026-03-17, 19:21
Medlem
Jag sällar mig till dom som inte tycker jag har några problem. Jag gillar ju bara öl. Men upplever att det blivit mer än vad jag tänkt, att toleransen ökat och att jag börjat dricka på vardagarna utan något tydligt syfte. Har också klantat mig genom att spela bort mer pengar än jag varit okej med under dessa perioder. Är dopaminsökande kanske...

Spelspärrad helt nu och blir en vit månad. Jag tror jag inte haft det sedan jag var 20 typ. Många år sedan.

Jag tänker att det kommer bli tufft. Vad ska jag nu hitta på i helgen..? Allt "blir ju så mycket roligare och lättsammare med lite öl" oavsett om man är hemma eller ute på krogen... Men jag ska tamejfan klara det, och inte gå tillbaka till gamla vanor sen, jag skapar nya nu. Men först 1 månad. Efter det blir det 1 månad i taget.
Citera
2026-03-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Jag sällar mig till dom som inte tycker jag har några problem. Jag gillar ju bara öl. Men upplever att det blivit mer än vad jag tänkt, att toleransen ökat och att jag börjat dricka på vardagarna utan något tydligt syfte. Har också klantat mig genom att spela bort mer pengar än jag varit okej med under dessa perioder. Är dopaminsökande kanske...

Spelspärrad helt nu och blir en vit månad. Jag tror jag inte haft det sedan jag var 20 typ. Många år sedan.

Jag tänker att det kommer bli tufft. Vad ska jag nu hitta på i helgen..? Allt "blir ju så mycket roligare och lättsammare med lite öl" oavsett om man är hemma eller ute på krogen... Men jag ska tamejfan klara det, och inte gå tillbaka till gamla vanor sen, jag skapar nya nu. Men först 1 månad. Efter det blir det 1 månad i taget.
Bra beslut!
Citera
2026-03-19, 21:37
Medlem
Hegamons avatar
Jag blev nykter genom att börja med nikotinpåsar. Nikotinet gjorde jag inte blev så berusad och så var det inte kul dricka alkohol längre. Ville inte sluta, men nu dricker jag betydligt mindre. Har inget sug efter alkohol och uppskattar att inte vara berusad och att inte vakna bakfull.
Citera
2026-03-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag blev nykter genom att börja med nikotinpåsar. Nikotinet gjorde jag inte blev så berusad och så var det inte kul dricka alkohol längre. Ville inte sluta, men nu dricker jag betydligt mindre. Har inget sug efter alkohol och uppskattar att inte vara berusad och att inte vakna bakfull.
Är det såna Zonnic?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in