2026-03-06, 23:02
Avslutad
Sitter hemma nu en fredagskväll medan sambon är ute med en vän på stan. Med undantag för julafton har jag varit helt nykter sedan slutet på november förra året.

Det känns såklart lite jobbigt att inte kunna vara med min sambo på hennes utekväll, men vill att hon ska kunna ha kul och leva "normalt" trots att jag kämpar med att lägga ner. Jag hade en relativt normal alkoholkonsumtion fram tills för några år sedan, när kokain kom in i bilden. Det greppade tag i mig hårt och förde sakta ned sina klor i min hjärna, tills jag blev av med jobbet pga det.

Gick redan då på en beroendemottagning men hade svårt att släppa alkoholen, vilket var triggern för kokainet. Började med antabus vintern 2024 och höll mig nykter i flera månader, under samma tid träffade jag min sambo. Jag provade lite försiktigt igen med alkoholen, tänkte att jag hade ju inte haft alkoholproblem, det var ju kokainet som var problemet.

Men något hade hänt under de där åren. Min relation till alkohol hade blivit rubbad. Min hjärna skrek hela tiden efter mer, och när jag nekade den kokain försökte den stilla den hungern med mer sprit. Det resulterade sällan i något bra.

Varje gång jag blir sugen tänker jag på den ångest och sorg jag utsatt min partner för när jag blivit för full (har aldrig blivit våldsam eller något sånt dumt, bara typ däckat eller försvunnit iväg för att kunna dricka mer osv), och då blir det kristallklart att jag måste fortsätta min nykterhet.

Sen att man mår mycket bättre fysisk och psykiskt, har mer pengar över till annat kul och finner njutning igen i vanliga saker som att läsa böcker m.m. är såklart ett enormt plus.
Senast redigerad av paltbalt90 2026-03-06 kl. 23:06.
Citera
2026-03-07, 15:40
Medlem
generalminiportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paltbalt90
Sitter hemma nu en fredagskväll medan sambon är ute med en vän på stan. Med undantag för julafton har jag varit helt nykter sedan slutet på november förra året.

Det känns såklart lite jobbigt att inte kunna vara med min sambo på hennes utekväll, men vill att hon ska kunna ha kul och leva "normalt" trots att jag kämpar med att lägga ner. Jag hade en relativt normal alkoholkonsumtion fram tills för några år sedan, när kokain kom in i bilden. Det greppade tag i mig hårt och förde sakta ned sina klor i min hjärna, tills jag blev av med jobbet pga det.

Gick redan då på en beroendemottagning men hade svårt att släppa alkoholen, vilket var triggern för kokainet. Började med antabus vintern 2024 och höll mig nykter i flera månader, under samma tid träffade jag min sambo. Jag provade lite försiktigt igen med alkoholen, tänkte att jag hade ju inte haft alkoholproblem, det var ju kokainet som var problemet.

Men något hade hänt under de där åren. Min relation till alkohol hade blivit rubbad. Min hjärna skrek hela tiden efter mer, och när jag nekade den kokain försökte den stilla den hungern med mer sprit. Det resulterade sällan i något bra.

Varje gång jag blir sugen tänker jag på den ångest och sorg jag utsatt min partner för när jag blivit för full (har aldrig blivit våldsam eller något sånt dumt, bara typ däckat eller försvunnit iväg för att kunna dricka mer osv), och då blir det kristallklart att jag måste fortsätta min nykterhet.

Sen att man mår mycket bättre fysisk och psykiskt, har mer pengar över till annat kul och finner njutning igen i vanliga saker som att läsa böcker m.m. är såklart ett enormt plus.
Va kul att du varit nykter så länge! Grattis till det!

Känner igen det där med att man exkluderar alkoholen från drogerna. Att "man aldrig haft problem med just alkoholen", så vafan skulle det vara problematiskt att dricka lite måttligt för... Sen kan det funka några gånger tills en folköl blir till starköl, som blir till starksprit och sen vips så sitter man där i nåt sunkigt kök i närförort med massa ladd, omgiven av människor man egentligen hatar.

Det här med att känna sig utanför är ju ingen kul känsla, men som du skriver så är ju helheten av att vara nykter ofta väldigt positiv. Sen när du kommit längre kanske du kan va med tjejen ute och dricka alkoholfri bira och ändå känna att du är med socialt! Man behöver ju faktiskt inte sluta leva helt bara för man är nykter, ofta är det ju precis tvärtom bara det att man själv är så inriktad på det faktumet "att leva" är att dricka sprit och knarka!

Hoppas det känns bättre för dig idag! Själv har jag varit helt nykter i 2 veckor idag och tänkte fortsätta med det även fast Stockholm är regnigt och grått. Ska fira med att måla om köksluckorna härhemma, får se hur det går. Lättare att måla rakt och fint när man inte är packad iaf, haha!
Citera
2026-03-07, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Bra jobbat!

Nej, det är ganska läskigt att tänka på sådant. Jag kom fram till att när jag slutade dricka, så var det första helnyktra veckan på drygt 20 år.
Tack!

Oj jävlar, stort grattis att du verkar kommit ur den soppan!

Har varit många gamla minnen som dykt upp om alla sjuka grejer som hänt och som man gjort genom åren. Blir ganska nedstämd och ledsen emellanåt för dels skäms man ju men om man försöker se det lite objektivt så är det ju bara sorgligt hur man hållit på.

Men överlag känns det väldigt bra. Drömmer ofta om att jag är full och får då ångest. Eller att det första jag tänker när jag vaknar är "Drack jag igår? Är jag bakis nu?". Jävla lättnad att jag inte är det då haha!

Men vi får se hur det går här framöver. Nu kommer väl våren på riktigt snart och sen sommaren på det. Det känns dock så otroligt skönt och rätt det här så just nu känns det faktiskt rent av idiotiskt att börja på å dricka igen men ah man vet ju att suget lär komma!
Citera
2026-03-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalminiportion
Tack!

Oj jävlar, stort grattis att du verkar kommit ur den soppan!

Har varit många gamla minnen som dykt upp om alla sjuka grejer som hänt och som man gjort genom åren. Blir ganska nedstämd och ledsen emellanåt för dels skäms man ju men om man försöker se det lite objektivt så är det ju bara sorgligt hur man hållit på.

Men överlag känns det väldigt bra. Drömmer ofta om att jag är full och får då ångest. Eller att det första jag tänker när jag vaknar är "Drack jag igår? Är jag bakis nu?". Jävla lättnad att jag inte är det då haha!

Men vi får se hur det går här framöver. Nu kommer väl våren på riktigt snart och sen sommaren på det. Det känns dock så otroligt skönt och rätt det här så just nu känns det faktiskt rent av idiotiskt att börja på å dricka igen men ah man vet ju att suget lär komma!
Ja, det är lite som "bakfyllan av alla bakfyllor" som slår en ibland. Allt dumt man gjort och sagt på fyllan, alla bortkastade pengar, all tid man slösat bort när man legat bakfull och tyckt synd om sig själv osv. osv. Men samtidigt får man komma ihåg att det inte är något vi kan ändra på nu! Det är som det är, det enda som spelar någon roll nu är vad vi gör från och med idag.

Haha, ja, fylledrömmarna alltså.. Det är något som många rapporterat här i tråden (mig själv inkluderat). Drömde faktiskt att jag drack senast nu i natt. Känns som vi nog får leva med det, men nu för tiden så vaknar jag mest med ett leende på läpparna och kan skratta åt mitt undermedvetnas outsinliga förmåga att väcka liv i gamla "troll". Drömmer fortfarande ångestdrömmar om min första arbetsplats till exempel, trots att det var typ 15 år sedan jag slutade där!

Så sant! Nu kommer våren, och då blir livet alltid lite lättare att leva
Citera
2026-03-08, 20:55
Medlem
electiondays avatar
Slutade dricka 26 november förra året, så det är 3 månader och 10 dagar nu alltså. Inte mitt rekord, men... jag har ingen som helst lust att börja supa igen nu. Livet blir inte problemfritt av att sluta dricka men det är en hel del sjukdom och drama som man slipper, kan jag säga, så jag fortsätter nog med nykterheten.
Citera
2026-03-11, 06:29
Medlem
Se där, ännu en morgon jag vaknar nykter. Inte dumt även om jag ibland skulle önska jag kunde ta mig ett par öl.... Sug har jag inte haft på ett par år nu. Men ibland tänker jag det skulle vara trevligt... En tanke gör ingen full...
Citera
2026-03-11, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electionday
Slutade dricka 26 november förra året, så det är 3 månader och 10 dagar nu alltså. Inte mitt rekord, men... jag har ingen som helst lust att börja supa igen nu. Livet blir inte problemfritt av att sluta dricka men det är en hel del sjukdom och drama som man slipper, kan jag säga, så jag fortsätter nog med nykterheten.

Bra tänkt. Problemen kommer alltid att finnas där men dom blir mindre och färre om man är nykter. Ibland kan det vara svårt att komma ihåg men då är det nyttigt att läsa lite i denna tråd. Den har hjälpt mig i några år nu.... :-)
Citera
2026-03-12, 20:14
Medlem
Flaskpostenss avatar
Efter en ganska lång period (några månader - halvår) av för tungt drickande . Sisdår 1 liter vodka om dagen eller mer eller mindre som slutade med inläggning på sjukhus med riktigt dåliga värden och speciellt dålig lever så har jag senaste veckorna varit nykter, med några enstaka små återfall där jag köpt 6 eller 12 folköl några kvällar ska jag försöka mig på långvarig nykterhet igen.

Har börjat självhjälpsprogram på alkoholhjälpen och har tänkt ge AA ett seriösare försök denna gång samt ta hjälp av läkemedel och annan vård som erbjuds.
Citera
2026-03-12, 20:34
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Efter en ganska lång period (några månader - halvår) av för tungt drickande . Sisdår 1 liter vodka om dagen eller mer eller mindre som slutade med inläggning på sjukhus med riktigt dåliga värden och speciellt dålig lever så har jag senaste veckorna varit nykter, med några enstaka små återfall där jag köpt 6 eller 12 folköl några kvällar ska jag försöka mig på långvarig nykterhet igen.

Har börjat självhjälpsprogram på alkoholhjälpen och har tänkt ge AA ett seriösare försök denna gång samt ta hjälp av läkemedel och annan vård som erbjuds.

Bra början, fortsätt så.
Citera
2026-03-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens

Det är rätt inställning - kämpa på!
Citera
2026-03-13, 17:31
Medlem
3 veckor imorgon och fan va tråkigt man har, haha! Får jävla massa saker gjorda dock, har fullständigt bränt igenom alla mina to do-listor. Har börjat gymma också vilket ju är en höjdare när man är nykter. Men har varit småsjuk nu i veckan, så inte blivit nåt. Kan ju va därför man är extra rastlös och uttråkad. Men friskare nu så imorgon är man tillbaka där bland alla vikter och frustande män!

Nu blir det några alkoholfria bira här och laga lite gott käk! Så känner man sig säkert på topp imorgon när man vaknar tidigt utan ångest och huvudvärk! Hoppas ni andra klarar helgen nykter! Just fredagen brukar va jobbigast för mig!
Citera
2026-03-14, 07:16
Medlem
Jag passerade den mentala, fiktiva mållinjen igår. Fredagen 13 mars och inte en droppe på 12 månader! Känslan är kluven måste jag erkänna. Å ena sidan är jag jäkligt nöjd med att jag har lyckats, dessutom utan att egentligen vackla en enda gång. Under dessa 12 månaderna har jag inte haft något sug överhuvudtaget till skillnad mot förra gången det begav sig 2021. Då höll jag också upp i ett år men då var det helt utifrån yttre tryck/ krav från arbetsgivaren och familjen. Jag hade nog inte någon riktig egen motivation vilket fick till följd att jag räknade ned dagarna och följdaktligen firade ett år nykter med en kasse öl.. sedan var jag konstant mer eller mindre full i 4 år igen.
Denna gången vet jag vad som står på spel och det vill jag inte förlora. Nu vill jag vara nykter för min egen skull, inte för att blidka någon annan. Hursomhelst, nu måste jag sätta upp ett nytt mål annars är det lätt att trilla dit igen. Att dricka ”lagom” funkar inte för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in