2026-03-17, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det är orealistiskt i dagens Sverige att tro att en inte ska riskera att bli tafsad på eller uppleva någon sorts våld.
Det ska vi inte heller göra.
Vi ska eftersträvar så lite sexuella kränkningar och våld som möjligt. Men vi måste samtidigt acceptera att en viss nivå är naturligt.

Jag har inte nämnt något om män. Jag talar om människor i allmänhet. Det är ett mänskligt drag att handla på ett sätt som kan skada och kränka andra. Det går inte att komma undan.
Jag har blivit tafsad på av kvinnor och fått uppsöka läkarvård pga en påtänd kvinna. Det är en naturlig del av att leva i en värld med människor som inte är perfekta.

Att det sen finns individer som gnäller på nätet över att folk tafsar när det bevisas att våldtäkt begås av en liten minoritet och risken är minimal att bli våldtagen får mig att tro att vissa inte har koll på sina privilegier. Det måste hitta något att klaga på.

Jag tycker man ska rikta om hela fokuset kring sexuellt våld på förövarna, och deras "egenskaper" val, beteendemönster etc etc.
Det är vad mina protester i detta ämne handlar om, att vi haft och tyvärr fortsatt har delvis ett enkelriktat fokus på hur kvinnor ska bete sig etc...men betydligt mindre av motsvarande riktat mot män.

Och återigen nej, sexbrott är väldigt vanligt....så det är alltså INTE en "liten minoritet".
En FET majoritet av alla kvinnor har någongång varit utsatt för situationer där de antigen utsatts eller någon försökt utsätta dem etc...
Det betyder inte att där inte existerar väldigt många män som aldrig nånsin utsatt någon annan person för sexbrott.
men sluta försök göra detta till ett "litet problem" tack.
Citera
2026-03-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag tycker man ska rikta om hela fokuset kring sexuellt våld på förövarna, och deras "egenskaper" val, beteendemönster etc etc.
Det är vad mina protester i detta ämne handlar om, att vi haft och tyvärr fortsatt har delvis ett enkelriktat fokus på hur kvinnor ska bete sig etc...men betydligt mindre av motsvarande riktat mot män.

Och återigen nej, sexbrott är väldigt vanligt....så det är alltså INTE en "liten minoritet".
En FET majoritet av alla kvinnor har någongång varit utsatt för situationer där de antigen utsatts eller någon försökt utsätta dem etc...
Det betyder inte att där inte existerar väldigt många män som aldrig nånsin utsatt någon annan person för sexbrott.
men sluta försök göra detta till ett "litet problem" tack.

Vad du tycker är rätt irrelevant i den här frågan.
Din inställning innebär mindre kunskap. Och att förneka Vetenskapliga begrepp.

Ämnet är våldtäkt. Vilket jag presenterat siffror för hur låg risken är
Du verkar vilja dra det till övriga sexualbrott . Min tolkning är att du behöver bredda begreppet för att du inte har argument om ämnet. Men jag är öppen för att jag kan ha fel
Citera
2026-03-17, 11:52
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Du verkar vilja dra det till övriga sexualbrott . Min tolkning är att du behöver bredda begreppet för att du inte har argument om ämnet. Men jag är öppen för att jag kan ha fel

Det hindrar väl inte att fokuset läggs på förövarna istället?
Som med den australiensiska studien. Som sagt, vi behöver fler såna studier från många fler länder, där förövarna kartläggs, där mönster (om de finns) kan identifieras.

Vem bryr sig egentligen om vilken diagnos offren har? De är fortfarande våldtagna/utsatta och ett brott har fortfarande begåtts. Kvittar om offren har ADHD eller ont i stortån.
Senast redigerad av Jenny9 2026-03-17 kl. 12:11.
Citera
2026-03-17, 11:54
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Män som i alla män?
Tror knappast alla män njuter av våldtäkt men vad vet jag.
Sen när är det fel att knulla en stupfull 20 åring så länge man inte gör henne gravid??

Äsch, jag tror du kan bättre än så. Kan du inte hitta en 15 åring som svimmat pga lågt blodtryck? Det skulle dina polare från dagverksamheten tyckt var jättecoolt.
Citera
2026-03-17, 11:55
Medlem
Citat:

Trams!
Mitt tyckande i olika frågor är lika mycket värt som ditt...

Men faktan i denna sak, väl bevisat av data och statistisk är att:
Riskerna för att våldtas är en ständigt närvarande risk som specifikt kvinnor ständigt behöver ha med i sitt bakhuvud så fort hon umgås med män. I vissa typer av länder/ områden/ kontexter rejält mer än i andra. För män kan det bli samma sak om de ex. hamnar i fängelse eller i militären.
Citera
2026-03-17, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Som med den australiensiska studien. Som sagt, vi behöver fler såna studier från många fler länder, där förövarna kartläggs, där mönster (om de finns) kan identifieras.

Vem bryr sig egentligen vilken diagnos offren har? De är fortfarande våldtagna/utsatta och ett brott har fortfarande begåtts. Kvittar om de har ADHD eller ont i stortån.

Men det är ju bra om vi kan identifiera mönster skrev du ju nyss i översta stycket. För att sen i nedre stycket plötsligt tycka att det är helt ointressant och att det kvittar.

Mönster borde vara precis lika viktiga att identifiera hos offren som hos förövarna, om man vill få bukt med problemet det vill säga. Men det kanske inte handlar så mycket om det utan mer om att få hata och trycka till gruppen män?
Citera
2026-03-17, 12:09
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Men det är ju bra om vi kan identifiera mönster skrev du ju nyss i översta stycket. För att sen i nedre stycket plötsligt tycka att det är helt ointressant och att det kvittar.

Mönster borde vara precis lika viktiga att identifiera hos offren som hos förövarna, om man vill få bukt med problemet det vill säga. Men det kanske inte handlar så mycket om det utan mer om att få hata och trycka till gruppen män?

Förövarnas.

Låt säga att det visar sig att 100% av offren är diagnostiserade med ADHD. Hur tänker du dig att man "får bukt med problemet"?
Citera
2026-03-17, 12:12
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Grejen här är att där borde finnas ett språk som tydligare skiljer på helt olika fenomen.
En människa som blir våldtagen har helt enkelt inte sex eller "får" inte sex, är inte med om en "sexuell" upplevelse...etc. Den drabbas av våld och en psykisk och fysisk kränkning av dens integritet som medmänniska.
Och i min språkliga värld fortsätter den kränkningen via denna ständiga ihopblandning av sex och våldtäkt.

Blir du kränkt av ord som "sexualbrott"?
Citera
2026-03-17, 12:25
Medlem
Citat:
Förövarnas.

Låt säga att det visar sig att 100% av offren är diagnostiserade med ADHD. Hur tänker du dig att man "får bukt med problemet"?

Ja, hur får du bukt med problemet genom att kartlägga mönster hos förövarna? Det handlar väl om att minska risken för kvinnor att bli våldtagna? Kan man identifiera mönster hos de kvinnor som råkar ut för detta så kommer det naturligtvis hjälpa och vara värdefull information i ett preventionsarbete. Ganska självklart. Jag ser verkligen inte varför det skulle vara mindre värdefullt än att identifiera mönster hos förövarna.

Men som sagt, det beror ju på vad man har för syfte. Är prio 1 att "fokusera på förövarna" (dvs hata och trycka till män) eller är det att minimera antalet våldtäkter?

Feminister är ju kända för att ibland ha lite skeva prioriteringar. T ex i sexköpsfrågan där det är viktigare att neka män en laglig genväg till sex än att ge sexsäljande kvinnor bästa möjliga arbetsvillkor.
Citera
2026-03-17, 13:07
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Ja, hur får du bukt med problemet genom att kartlägga mönster hos förövarna? Det handlar väl om att minska risken för kvinnor att bli våldtagna? Kan man identifiera mönster hos de kvinnor som råkar ut för detta så kommer det naturligtvis hjälpa och vara värdefull information i ett preventionsarbete. Ganska självklart. Jag ser verkligen inte varför det skulle vara mindre värdefullt än att identifiera mönster hos förövarna.

Men som sagt, det beror ju på vad man har för syfte. Är prio 1 att "fokusera på förövarna" (dvs hata och trycka till män) eller är det att minimera antalet våldtäkter?

Feminister är ju kända för att ibland ha lite skeva prioriteringar. T ex i sexköpsfrågan där det är viktigare att neka män en laglig genväg till sex än att ge sexsäljande kvinnor bästa möjliga arbetsvillkor.

Hade det inte varit bättre att jobba proaktivt med förövarna? Identifierat riskgrupper och jobbat med dessa i förebyggande syfte, det är ju trots allt de som riskerar att begå ett brott. Det är inte offren som gör nåt fel eller riskerar att begå nåt brott.

Ja, kvinnor överlag har alltid velat lägga skulden där den hör hemma när det gäller våldtäkt och annat sexuellt våld. Kvinnor överlag är inte intresserade av att skylla förövarnas beteende på egenskaper eller beteenden hos offren. Till skillnad från män då det handlar om våldtäkt och offret är en tjej/kvinna. Antar att deras prio 1 är att hata och trycka till kvinnor.
Senast redigerad av Jenny9 2026-03-17 kl. 13:13.
Citera
2026-03-17, 13:32
Medlem
Citat:

Vem bryr sig egentligen om vilken diagnos offren har? De är fortfarande våldtagna/utsatta och ett brott har fortfarande begåtts. Kvittar om offren har ADHD eller ont i stortån.

Den australiensiska studien lägger inte fokus på förövare. Den lägger fokus på beteenden som eventuellt skulle kunna innebära att någon är förövare. Och beteenden de vill koppla till förövarskap. Det är inte någon revolutionerande studie. Och den ger väldigt ytlig kunskap med en hel del vetenskapliga begränsningar
Den har inte fått speciellt mycket uppmärksamhet I vetenskapliga kretsar. En av forskarna skulle troligtvis inte fått anställning på ett svenskt universitet.

Det är väldigt relevant att veta vilka offren är. För de säger en hel del om förövarna. Vi kommet aldrig få reda på hur en stor mängd förövare tänker. Vi kommer inte ens veta vilka vissa är.
Men med hjälp av kunskap om offren och de övergrepp de blivit utsatta så lär vi känna förövarna. En studie där du samlar information genom polisrapporter eller genom intervjuer med utsatta säger betydligt mycket mer än en enkätstudie.

Vad gäller en enkätstudie så kommer du inte in på djupet. Och du kan bars hitta korrelation. Inte kausalitet.
Citera
2026-03-17, 13:41
Medlem
Citat:
Trams!
Mitt tyckande i olika frågor är lika mycket värt som ditt...

Men faktan i denna sak, väl bevisat av data och statistisk är att:
Riskerna för att våldtas är en ständigt närvarande risk som specifikt kvinnor ständigt behöver ha med i sitt bakhuvud så fort hon umgås med män. I vissa typer av länder/ områden/ kontexter rejält mer än i andra. För män kan det bli samma sak om de ex. hamnar i fängelse eller i militären.

Rädsla är subjektivt.
Det du beskriver är risk-rädsla-paradoxen. När människor har en rädsla för något som överstiger den objektiva risken.

Den objektiva risken är låg I Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in