2025-12-21, 22:52
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Hur firar TM julen?
De spelar det där jävla julspelet där alla bidrar med en eller två julklappar av billigare sort, sen ska man spela om vem som får flest klappar.
Citera
2026-02-10, 15:34
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Hur firar TM julen?

Den hälsomedvetna modern vill alltid förnya julbordet med något recept som är mer grönsaksbaserad i och med att julmaten är för tung. Blir en grönkålssallad med granatäpplekärnor, recept från Allt om mat.

Eller så lagar hon en libanesisk kikärtssallad med recept från Zeina.

Dessa recept blir aldrig en hit. Förmodligen för att hon snålar för mycket av de onyttiga smaksättarna så som socker eller olivolja. Men varje år kommer hon med ett nytt inslag, oförtröttligt. Fräscht!
Citera
2026-02-10, 15:47
Medlem
Amors avatar
Vi ser en allmän trend i samhället att intresset för Kristendom ökar. Framförallt är det fler unga män som börjar söka sig till kyrkor och konfirmationsgrupper.

Min uppfattning är att detta inte nått TM ännu. Männen är fortfarande kvar i den semikontroversiella hållningen att vara "edgy ateist" som älskar att racka ner på religiösa som idioter. Kvinnorna har en dragning till saker som tangerar österländsk religion Yoga och mindfullness(dock i en väldigt ytlig betydelse) Verklig kristendom utmanar deras livssyn allt för mycket.

Förövrigt dominerar alltjämt diverse livscoacher och affirmationscharlataner jobbkonferenser inom detta klasssegment. Dessa upprätthåller någon slags newagig självförbättringsandlighet. Min uppfattning är dock att de flesta människor idag har börjat hata dessa föreläsare, tror snart att TM:arna överger detta.

Men som st33r sagt tidigare i tråden, Tacky medelklass speglar trender fast några år senare. Får vi se en liten påkristningstrend hos tm om 5-10 år?
Senast redigerad av Amor 2026-02-10 kl. 15:54.
Citera
2026-02-28, 14:08
Avslutad
Jag har noterat ett ganska märkligt fenomen hos kvinnor i medelklassen. Det är att det gamla hederliga klassföraktet bara riktas mot vita och inte mot utomeuropeiska invandrare. Vad beror det på?
Citera
2026-02-28, 14:21
Medlem
Collectivism-Killss avatar
"Vego". Ingen knegare eller icke ängslig medelklass tar det ordet i sin mun.
Citera
2026-02-28, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bothered
Jag har noterat ett ganska märkligt fenomen hos kvinnor i medelklassen. Det är att det gamla hederliga klassföraktet bara riktas mot vita och inte mot utomeuropeiska invandrare. Vad beror det på?

Man måste ju ha någon grupp att se ned på. Vi och dem-tänkande går bevisligen inte att komma ifrån.
Citera
2026-02-28, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Collectivism-Kills
Man måste ju ha någon grupp att se ned på. Vi och dem-tänkande går bevisligen inte att komma ifrån.

Hur resonerar de då?
Citera
2026-02-28, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bothered
Hur resonerar de då?

Jag tror det är samma psykologi som ligger bakom mobbning. Du ger dig på de människor som det är "okej" att ge sig på. Som nästan ger vännerna ett hånfullt leende.

Vita män är en grupp som hängs ut i negativ dager av journalister och akademiker på vänsterkanten. Något slags självförakt, kanske ett förakt mot sin pappa (daddy issues).

Därmed är det okej att ge sig på dem - och det är lättast att ge sig på dem som ger dem minsta möjliga motstånd. Vita personer som tar emot förolämpningen knyter handen i fickan, men de försvarar sig. Lätt att ge sig på någon som inte slår tillbaka.

Därför.
Citera
2026-03-08, 17:10
Medlem
TM låter möbler/prylar flytta in hos dem. De postar en bild på en Bruno Mathsson-fåtölj med texten ”Idag fick den här flytta in hos oss!”

TM älskar också att vara stammisar på olika ställen. De vill väldigt gärna ge sken av att känna ägaren eller vara kompis med personalen. Tror att de är utvalda och att personalen gör någon specialare enbart för dem när de typ får lite extra parmesan (förlåt, parmigiani reggiano) på pastan. ”Alltså, de vet hur mycket jag älskar det. Jag behöver liksom inte ens beställa, de vet redan vad jag brukar ta, så jag bara sätter mig när jag kommer in! Jag känner Alessandro, han som äger stället..”
Citera
2026-03-14, 14:42
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
TM låter möbler/prylar flytta in hos dem. De postar en bild på en Bruno Mathsson-fåtölj med texten ”Idag fick den här flytta in hos oss!”

TM älskar också att vara stammisar på olika ställen. De vill väldigt gärna ge sken av att känna ägaren eller vara kompis med personalen. Tror att de är utvalda och att personalen gör någon specialare enbart för dem när de typ får lite extra parmesan (förlåt, parmigiani reggiano) på pastan. ”Alltså, de vet hur mycket jag älskar det. Jag behöver liksom inte ens beställa, de vet redan vad jag brukar ta, så jag bara sätter mig när jag kommer in! Jag känner Alessandro, han som äger stället..”

Nu kanske det uttrycket redan är nämnt i tråden men "vi har blivit med" när man köpt typ en hund, sommarhus, husbil etc, säkert användbart på fåtöljer också. En fras som jag verkligen avskyr.
Citera
2026-03-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Nu kanske det uttrycket redan är nämnt i tråden men "vi har blivit med" när man köpt typ en hund, sommarhus, husbil etc, säkert användbart på fåtöljer också. En fras som jag verkligen avskyr.
”Hände en grej…”, följt av bild på en sån där mapp/pärm man får när man köpt bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in