2026-03-14, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Berättelser är inte fakta oavsett vem som berättat något. OCh det är just det du inte förstår.
Då är det helt meningslöst att barn får komma till tals i utredning eller om de är placerade eftersom vad de säger bara är berättelser och inget att bry sig om om de inte säger att förälder är världens bästa och de vill hem , När barnen i Älvsbyn sa att de kunde tänka sig att komma hem om pappa blivit snäll så menade folk i tråden att det kanske var att han hade regler hemma och alltså behövde man inte bry sig om vad barnet sa .

Ska man bara selektivt lyssna på barn och kalla negativa saker de säger om föräldrar berättelser kanske barns fantasier
Citera
2026-03-14, 10:08
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Detta är något som är intressant att diskutera men så länge du och de andra i mobbargänget saboterar tråden med ert ständiga skitpostande är det omöjligt. Kan ni tagga ner eller helst hålla käften så diskuterar jag gärna detta. Man jag tror inte att ni kan posta ett enda inlägg utan tjafs, trams och personangrepp.

Som du kan se är det kurt-sune som totalt försöker flytta fokus från detta, men diskuterar gärna detta, därför jag postade det. Inget stoppar dig från att svara. Min personliga åsikt kring detta har jag uttryckt, men kan repetera ifall det försvann bland övriga inlägg.

Jag anser att man kan kritisera socialtjänsten samtidigt som man inte uppmanar till våld. Att på detta sätt uppvigla inte bara denna gång men flertalet gånger från denna elena. Det gör en barnrättsorganisation inga tjänster, och gör mer skada än nytta, och försvarar man sådant beteende är man ingen seriös samhällskritiker.
Citera
2026-03-14, 10:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Nu börjar vi komma nånvart.
Avstånd från våld våld är bra i alla dess former, nu behöver vi bara enas att våld heller inte kan förklaras och ena parten har gjort fel för andra känner sig orättvist behandlad.

att våld tas till är inget konstigt om staten missbrukat sin makt. Det förekommer i alla tider då staten ägnat sig åt maktmissbruk.

Lösningen är därför följande enligt mitt sätt att se det. LVU-processen behöver bli 100% transparent. Inget får gömmas undan för några advokater, domstolar eller nämnder. ALLT ska läggas upp på bordet. Och föräldrar ska inte få cirkelresonemang uppkörda i ansiktet när de begär att få tillbaka sina barn. Det ska finnas tydliga mål som föräldrar förstår och en konkret plan för hur föräldrarna ska kunna uppnå dessa mål. Det saknas helt idag. Målstolparna bara flyttas hela tiden och soc kommer undan med "barnets bästa" eller "bristande insikt" eller någon annan floskel utan något egentligt bevis. SÅ kan vi givetvis inte ha det. Godtyckligheten måste bort liksom lögnerna i barnutredningarna.
Citera
2026-03-14, 10:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Som du kan se är det kurt-sune som totalt försöker flytta fokus från detta, men diskuterar gärna detta, därför jag postade det. Inget stoppar dig från att svara. Min personliga åsikt kring detta har jag uttryckt, men kan repetera ifall det försvann bland övriga inlägg.

Jag anser att man kan kritisera socialtjänsten samtidigt som man inte uppmanar till våld. Att på detta sätt uppvigla inte bara denna gång men flertalet gånger från denna elena. Det gör en barnrättsorganisation inga tjänster, och gör mer skada än nytta, och försvarar man sådant beteende är man ingen seriös samhällskritiker.

Man kan se på detta gäng på lite olika sätt. Antingen sitter man och förföljer dem hela dagarna och beklagar sig vad de gör och säger. Eller så försöker man förstå hur det blev så här.

Och efter vad jag själv sett och läst hur socialtjänsten jobbar så är det inte så konstigt att förstå.

Socialtjänsten är medskyldiga till situationen och det kommer inte att ta slut. Det kommer bara att bli värre om ingen radikal förändring sker i hur socialtjänsten arbetar och vilken personal de har anställd.

Det är på fullständig katastrofnivå idag.
Citera
2026-03-14, 10:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Fast du kan ju inte skylla på spänningar i detta fall där det inte finns några spänningar.
I detta fall är ju allt rätt och riktigt (haka inte upp dig på eventualiteter).
Det kan du inte veta, om du inte har all dokumentation.

Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Så är det 1. En förälder som inte kan acceptera eller 2. Soc som gjort något fel?

Det är inte så enkelt. Dessa frågor är betydigt mer komplexa än så, utom i din fyrkantiga värld där föräldrar alltid har fel som kritiserar socialtjänsten.
Citera
2026-03-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ja och om denna kontroll inte görs. Vad skapar det för klimat mellan medborgare och stat tänker du? Om inte staten följer lagen, varför ska då medborgarna göra det? Ska vi verkligen ha en sådan ordning?

Just den där kommentaren är precis vad människor som eldar myndighetskontor, går in i skolor och skjuter ihjäl folk, gängkriminella ger handgranat till barn och allmänt galna människor som anser sig vara felbehandlade som tar lagen i egna händer, hade du velat se pöbeln som tar hand om den misstänka barnmisshandlaren?
Citera
2026-03-14, 10:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren

Jo, det som kan stoppa mig från att svara är att jag tröttnar på att få en anstormning av mobbar-svar som bara är tröttsamma och inte värda att slösa tid på. Om mobbargänget kan tagga ner så kan det kanske fungera.

Det Elena håller på med är bedrövligt och behöver bemötas. Andra inom FU agerar på annat sätt. För att diskutera det behöver ni kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt, ha ett visst mått av normalt hyfs och skippa tramsandet och tjafsandet.

Kan järngänget försöka klara det?
Citera
Medlem
Citat:
att våld tas till är inget konstigt om staten missbrukat sin makt. Det förekommer i alla tider då staten ägnat sig åt maktmissbruk.

Lösningen är därför följande enligt mitt sätt att se det. LVU-processen behöver bli 100% transparent. Inget får gömmas undan för några advokater, domstolar eller nämnder. ALLT ska läggas upp på bordet. Och föräldrar ska inte få cirkelresonemang uppkörda i ansiktet när de begär att få tillbaka sina barn. Det ska finnas tydliga mål som föräldrar förstår och en konkret plan för hur föräldrarna ska kunna uppnå dessa mål. Det saknas helt idag. Målstolparna bara flyttas hela tiden och soc kommer undan med "barnets bästa" eller "bristande insikt" eller någon annan floskel utan något egentligt bevis. SÅ kan vi givetvis inte ha det. Godtyckligheten måste bort liksom lögnerna i barnutredningarna.

Jaha så då är det ok att attackera polisen när dom använder våld i en situation för att gripa en person? Jävla anarkistiskt tankesätt.

Du menar att åka rättssäkerheten är att alla ska kunna se precis alla utredningar oavsett vad som hänt i fallen även om det skulle vara känsligt? FU skulle försig inte kunna gömma sig bakom sin ridå då.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Just den där kommentaren är precis vad människor som eldar myndighetskontor, går in i skolor och skjuter ihjäl folk, gängkriminella ger handgranat till barn och allmänt galna människor som anser sig vara felbehandlade som tar lagen i egna händer, hade du velat se pöbeln som tar hand om den misstänka barnmisshandlaren?

Min poäng är att vi kan inte ha en stat som bryter mot lagen. Staten måste föregå med gott exempel. Men det gör den inte när det gäller socialtjänsten. Därav blir spänningarna och våldet allt grövre.

Av det jag själv sett socialtjänsten göra är det tydliga fullt medvetna lagbrott som egentligen är lätta att upptäcka, men det saknas tyvärr kontroll från domstolarnas och nämndernas sida.
Citera
2026-03-14, 10:33
Medlem
Citat:
Min poäng är att vi kan inte ha en stat som bryter mot lagen. Staten måste föregå med gott exempel. Men det gör den inte när det gäller socialtjänsten. Därav blir spänningarna och våldet allt grövre.

Av det jag själv sett socialtjänsten göra är det tydliga fullt medvetna lagbrott som egentligen är lätta att upptäcka, men det saknas tyvärr kontroll från domstolarnas och nämndernas sida.

Håller med, staten ska inte bryta mot lagen och det gör det inte rätt för personer att också bryta mot lagen.

Om det är lätt för dig som lekman och alla andra, varför är det då så svårt för domare och nämndemän att se? Advokater och domare som dessutom är utbildade i ämnet eller journalister som kan gräva i alla de tusentals fall?
Citera
2026-03-14, 10:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jaha så då är det ok att attackera polisen när dom använder våld i en situation för att gripa en person? Jävla anarkistiskt tankesätt.
Det är ingen som sagt att det är ok. Det jag sagt är att staten ska föregå med gott exempel. Det ska vara total nolltolerans mot fusk i barnutredningar. Men det existerar inte idag. Socialtjänsten missbrukar sin makt och de har heller inget personligt ansvar när det går fel i princip. Det är närmast riskfritt för en socialsekreterare som saknar konkreta bevis i sin utredning att börja fabricera egna.

Det måste börja och sluta med att staten går att lita på och följer lagen. För när staten börjar bryta mot lagen, då kommer spänningarna som ett brev på posten.

Citat:
Du menar att åka rättssäkerheten är att alla ska kunna se precis alla utredningar oavsett vad som hänt i fallen även om det skulle vara känsligt? FU skulle försig inte kunna gömma sig bakom sin ridå då.
Nej. Barnärenden ska vara bakom sekretess, men sekretessen ska inte gälla för advokater, nämnder och domstolar som idag, där soc kan gömma undan centrala bevis. Det var ju exakt därför Adam kunde hållas tvångsomhändertagen felaktigt under halva sin barndom eftersom soc inte visade upp för nämnden och domstolen vad som egentligen stod i dokumentationen som utredningen byggde på.
Citera
2026-03-14, 10:37
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jo, det som kan stoppa mig från att svara är att jag tröttnar på att få en anstormning av mobbar-svar som bara är tröttsamma och inte värda att slösa tid på. Om mobbargänget kan tagga ner så kan det kanske fungera.

Det Elena håller på med är bedrövligt och behöver bemötas. Andra inom FU agerar på annat sätt. För att diskutera det behöver ni kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt, ha ett visst mått av normalt hyfs och skippa tramsandet och tjafsandet.

Kan järngänget försöka klara det?

Du fyller nu tråden om metadebatt om vad som krävs för att du ska svara, jag är inget ni, du kan adressera mig om du vill, också helt ok att bara låta bli att svara, du bidrar nu enbart med nonsens. Bemöt inlägget eller låt bli, enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in