2026-03-14, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja för mobbarsekten är ju inte intresserade av att ta reda på varför spänningarna mellan föräldrar och socialtjänsten bara ökar och ökar. Vad kan det bero på tro?

Soc gör inget som helst fel någonsin?

Ska polisen ta lättare tag mot gängbrottslingar för dom blir hotade?

Ska lärare ge bättre betyg till elever som beter sig illa och tycker synd om sig?

Ska parkeringsvakter skylla sig själva när dom får en smocka för bilen har ju bara stått över tiden med fem minuter?
Citera
2026-03-14, 09:49
Medlem
Citat:
Med betoning på "berättat". Du är mycket för sagor och romaner du, precis som soc. Var är faktan?
Var det inte en av de saker som uppmärksammas som brister gällande soc att barn inte får komma till tals , när barn berättar så är det tydligen ointressant , nu har även mormor i detta fall pratat om sina barnbarn i plural som tvångsadopterats bort ..
Citera
2026-03-14, 09:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Du menar att hela processen är felaktig och då är ju alla lvu placeringar felaktiga, hur ska du ha det?
Man kan kan se det så här, så att även du som mobbarsektmedlem förstår.

Det är som att en domstol i ett brottmål sitter och kastar tärning om en åtalad är skyldig eller ej. Tänk dig att det blir rätt vid 5 av 6 tillfällen, men vid det sjätte försöket så blir beslutet helt felaktigt och därmed har en oskyldig dömts.

För precis så är LVU-processen konstruerad. Den har ett gott syfte i grunden, nämligen att skydda barn när bevisningen inte är så god. Problemet är bara att det följer med barn som INTE behöver skyddet och då skadar man istället barnet för livet genom att traumatisera det. Precis som man gjorde med Adam.

Citat:
Är vissa lvu rätt och vissa fel? Är det då systematiskt om inte alla är fel och inte alla är rätt?

Ja det kan vara rätt, men risken för att det blir fel är överhängande som processen är konstruerad. Det är just detta er mobbarsekt inte förstår.
Citera
2026-03-14, 09:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ska polisen ta lättare tag mot gängbrottslingar för dom blir hotade?

Ska lärare ge bättre betyg till elever som beter sig illa och tycker synd om sig?

Ska parkeringsvakter skylla sig själva när dom får en smocka för bilen har ju bara stått över tiden med fem minuter?

Men vad är det för halmgubbar? har du inget bättre att komma med? LVU är inte en rättssäker process. Det är en ren kafkaartad process där bevis inte behövs, vilket gör att precis vilket barn som helst kan tvångsomhändertas om soc vill det. Det handlar bara om hur de vinklar historien.
Citera
2026-03-14, 09:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Ännu en opassande video från elena, här firar hon ett brandattentat mot socialsekreterare.

https://vm.tiktok.com/ZNRHuhb9b/

I kommentarerna återfinner man frekventa gäster från FU’s lives som säger bland annat.

”Man vill verkligen se sådana nyheter varje dag 2026”

Och uppmuntrar detta.

Hur man kan ta denna organisation i försvar är helt bortom mig alltså.
Detta är något som är intressant att diskutera men så länge du och de andra i mobbargänget saboterar tråden med ert ständiga skitpostande är det omöjligt. Kan ni tagga ner eller helst hålla käften så diskuterar jag gärna detta. Man jag tror inte att ni kan posta ett enda inlägg utan tjafs, trams och personangrepp.
Citera
2026-03-14, 09:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Var det inte en av de saker som uppmärksammas som brister gällande soc att barn inte får komma till tals , när barn berättar så är det tydligen ointressant , nu har även mormor i detta fall pratat om sina barnbarn i plural som tvångsadopterats bort ..

Berättelser är inte fakta oavsett vem som berättat något. OCh det är just det du inte förstår.
Citera
2026-03-14, 09:54
Medlem
Citat:
Precis. Du har livnärt dig på att barn placeras på obestämd tid. tack för den informationen. Det kan förklara dina åsikter.

Vad jag vet finns det inget som helst stöd i forskning för att den påstådda "vården" som bedrivs på SIS och HVB faktiskt hjälper barn. Det verkar i många fall bara bli betydligt värre.

😂😂 Jag kan med stolthet säga att mina handlingar både på sis och kriminalvården har räddat mer liv och fått personer tillbaka på fötterna än vad du kan räkna till och jag blir glad över alla julkort jag får varje år med uppdateringar hur livet går framåt.

Du kanske skulle börja ta ett vikariat på sis och kriminalvården för att få en annan bild hur det bedrivs istället för sitta bakom ett tangentbord med åsikter hur du tror det fungerar.

Sis har inte alltid fungerat bra och mycket handlar om på vilket plats man hamnar på tyvärr, många som kommer har problematik som personal inte har kunskap att ta hand om och tyvärr leder det till debattartikelns poäng, samtidigt kan du hamna på ett boende som fungerar toppen och har psykolog där vården är utmärkt.

Bristen på psykologer och läkare gör att sis hamnar ganska långt ner på listan över tjänster som ska tillsättas, jag hoppas och tror den förändring som kommer blir ett lyft för hela myndigheten och dom som arbetar där.
Citera
2026-03-14, 09:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du har fortfarande inte tagit avstånd från våld mot myndigheter och dess medarbetare, ska du göra det nån gång eller är eet deras egna fel?

Jag tänker inte hänga på er mobbarsekt. Jag försöker förklara hur dessa spänningar kan uppstå och det har att göra med hur soc jobbar i barnärenden.

Jag tar självklart avstånd från allt våld, men försöker förklara varför spänningarna bara ökar och ökar. Det går att lösa, men då måste man ge sig på och bota själva sjukdomen och inte symtomen på sjukdomen.
Citera
2026-03-14, 09:58
Medlem
Citat:
Man kan kan se det så här, så att även du som mobbarsektmedlem förstår.

Det är som att en domstol i ett brottmål sitter och kastar tärning om en åtalad är skyldig eller ej. Tänk dig att det blir rätt vid 5 av 6 tillfällen, men vid det sjätte försöket så blir beslutet helt felaktigt och därmed har en oskyldig dömts.

För precis så är LVU-processen konstruerad. Den har ett gott syfte i grunden, nämligen att skydda barn när bevisningen inte är så god. Problemet är bara att det följer med barn som INTE behöver skyddet och då skadar man istället barnet för livet genom att traumatisera det. Precis som man gjorde med Adam.

Ja det kan vara rätt, men risken för att det blir fel är överhängande som processen är konstruerad. Det är just detta er mobbarsekt inte förstår.

Nu kan jag börja hålla med dig, de få fall där barn inte ska omhändertas så ska dom inte omhändertas och fall ska granskas hårt av domstolen innan ett beslut tas.
Citera
2026-03-14, 10:01
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Jag tänker inte hänga på er mobbarsekt. Jag försöker förklara hur dessa spänningar kan uppstå och det har att göra med hur soc jobbar i barnärenden.

Jag tar självklart avstånd från allt våld, men försöker förklara varför spänningarna bara ökar och ökar. Det går att lösa, men då måste man ge sig på och bota själva sjukdomen och inte symtomen på sjukdomen.

Fast du kan ju inte skylla på spänningar i detta fall där det inte finns några spänningar.
I detta fall är ju allt rätt och riktigt (haka inte upp dig på eventualiteter).

Så är det 1. En förälder som inte kan acceptera eller 2. Soc som gjort något fel?
Citera
2026-03-14, 10:02
Medlem
Citat:

Nu börjar vi komma nånvart.
Avstånd från våld våld är bra i alla dess former, nu behöver vi bara enas att våld heller inte kan förklaras och ena parten har gjort fel för andra känner sig orättvist behandlad.
Citera
2026-03-14, 10:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu kan jag börja hålla med dig, de få fall där barn inte ska omhändertas så ska dom inte omhändertas och fall ska granskas hårt av domstolen innan ett beslut tas.

Ja och om denna kontroll inte görs. Vad skapar det för klimat mellan medborgare och stat tänker du? Om inte staten följer lagen, varför ska då medborgarna göra det? Ska vi verkligen ha en sådan ordning?

Jag tycker inte det.

Det är precis därför friktionen bara ökar och ökar mellan socialtjänsten och medborgarna. Jag känner ungefär ingen som vill ha med soc att göra och då bor jag inte något socialt utsatt område. Alla känner till problemen och håller sig undan istället. Ska det verkligen vara så? Att man inte kan lita på socialtjänsten? För där är vi idag tyvärr och jag har sett det med egna ögon vad det är de håller på med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in