2026-03-13, 22:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Jag bjuder på kaffe och tårta när det händer. Lovar!

När i tiden tror vi att denna reform inträffar, så jag kan planera?

Du vill verkligen inte ha rättssäkra utredningar. Eller hur?
Citera
2026-03-13, 22:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag bjuder på kaffe och tårta när det händer. Lovar!

När i tiden tror vi att denna reform inträffar, så jag kan planera?
Ingen vill ha kaffe och tårta av dig och dina mobbarkompisar kommer inte att vara sugna så du kan spara dina pengar när det händer.

Nu kan det gå fort. Om utredningen i Malin-fallet leder till åtal så kan det vara som att öppna Pandoras ask. Frågan är om någon törs. Vi får vänta och se. Spännande.
Citera
2026-03-13, 22:56
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ingen vill ha kaffe och tårta av dig och dina mobbarkompisar kommer inte att vara sugna så du kan spara dina pengar när det händer.

Nu kan det gå fort. Om utredningen i Malin-fallet leder till åtal så kan det vara som att öppna Pandoras ask. Frågan är om någon törs. Vi får vänta och se. Spännande.
Jaja your loss.

Kanske är det så, spännande är det helt klart. Då har man två dagar att invänta. Dagen Fia får träffa sina barn och en reform inom socialtjänsten. Hoppas bara jag lever när det händer.
Citera
2026-03-13, 23:02
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du vill verkligen inte ha rättssäkra utredningar. Eller hur?
Nej, då går det ju inte att klämma åt misshagliga personer som Fia. Vad ska de då göra på dagarna?
Citera
2026-03-13, 23:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej, då går det ju inte att klämma åt misshagliga personer som Fia. Vad ska de då göra på dagarna?

Sjukt gäng detta. De hatar nog sina egna föräldrar (framförallt sina mammor) och projicerar det på andra. Det är enda förklaringen jag kan ge till deras sjukliga intresse att följa FU i över fyra års tid.

Adina tar nog rekordet som bara skriver om en sak i princip på detta form och allt landar i att barn ska skiljas från sina biologiska föräldrar till varje pris.
Citera
2026-03-13, 23:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jaja your loss.

Kanske är det så, spännande är det helt klart. Då har man två dagar att invänta. Dagen Fia får träffa sina barn och en reform inom socialtjänsten. Hoppas bara jag lever när det händer.

Finns ju andra än Fia som blir av med sina barn också med sagor som grund. Jag tror inte de kommer att vara tysta hur länge som helst och inte deras barn heller.
Citera
2026-03-13, 23:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Sjukt gäng detta. De hatar nog sina egna föräldrar (framförallt sina mammor) och projicerar det på andra. Det är enda förklaringen jag kan ge till deras sjukliga intresse att följa FU i över fyra års tid.

Adina tar nog rekordet som bara skriver om en sak i princip på detta form och allt landar i att barn ska skiljas från sina biologiska föräldrar till varje pris.
Ja, i alla de här trådarna om socialtjänsten och vården så finns det alltid en viss andel som visar samma tankemönster. Alla som varit i kontakt med socialtjänsten och vården gällande ärenden av olika slag känner igen mönstret. Speciellt när ärendena når chefer och jurister i organisationerna. Min välgrundade åsikt är att det är detta störda tankemönster som är rotorsaken och grunden till alla problem. Kan dessa människor sållas bort och ställas till svars är problemen lösta. Tror i varje fall jag.

Det hade varit mycket intressant att ha med FU i tråden för att få deras bild. Och för att kunna ställa kritiska frågor till dem.
Citera
2026-03-13, 23:22
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Kanske inte ska kasta sten i glashus, du har suttit med ungefär lika länge.

Fö, dålig analys.

Citat:
Finns ju andra än Fia som blir av med sina barn också med sagor som grund. Jag tror inte de kommer att vara tysta hur länge som helst och inte deras barn heller.

Ja det finns andra föräldrar som blir av med sina barn, och kvävs på grund av oseriösa organisationer som FU. Så att folk och myndigheter misstror dom pga att andra ropar varg.

Citat:

Det hade varit mycket intressant att ha med FU i tråden för att få deras bild. Och för att kunna ställa kritiska frågor till dem.

Håller med. Mer än gärna.
Citera
2026-03-13, 23:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Håller med. Mer än gärna.
Ingen kommer att vilja komma hit så länge du och järngänget beter er som sjuka mobbar-jävlar.
Citera
2026-03-14, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hur tänker du att de sitter och ändrar i olika journaler när ombuden för föräldrar får kopior av journaler direkt från vården utan att de passerat soc, det enda som ändras som du kallar det är att stycken pga sekretess kan vara maskat
Nej, ombuden får inga kopior av journaler direkt från vården. Det får föräldrarna själva skaffa fram om ombudet tipsar om det.
Citera
2026-03-14, 04:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Nej, ombuden får inga kopior av journaler direkt från vården. Det får föräldrarna själva skaffa fram om ombudet tipsar om det.

Föräldrar får i praktiken oftast bara ut själva utredningen. Det är i princip allt. Underlaget som utredningen bygger på måste de dessutom ofta betala för att få ut, om de ens känner till sina rättigheter. Och även då är det inte säkert att de får tillgång till det de behöver. Socialtjänsten kan nämligen gömma centrala uppgifter bakom sekretess.

Det var precis vad som hände i fallet med Adams pappa.

Så hur ska en förälder kunna försvara sig när de uppgifter som avslöjar fel i utredningen hålls undan bakom sekretess?

Det är i praktiken så LVU-processen fungerar i vårt land.

Och då uppstår en mycket obehaglig fråga:
Hur många felaktiga och olagliga LVU-beslut finns det egentligen där ute?

Det är något som verkligen borde granskas externt och systematiskt, till förtroendet för socialtjänsten kan återupprättas igen. För idag går det inte att lita på socialtjänsten alls som läget ser ut.
Citera
2026-03-14, 07:43
Medlem
vajervevarens avatar
Ännu en opassande video från elena, här firar hon ett brandattentat mot socialsekreterare.

https://vm.tiktok.com/ZNRHuhb9b/

I kommentarerna återfinner man frekventa gäster från FU’s lives som säger bland annat.

”Man vill verkligen se sådana nyheter varje dag 2026”

Och uppmuntrar detta.

Hur man kan ta denna organisation i försvar är helt bortom mig alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in