2026-03-12, 17:35
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är det inte lite konstigt att socialsekreterare sitter och ändrar i vad som står i läkar och BUP-journaler och ställer egna diagnoser i egenskap av socionomer? Där har du problemet med deras utredningar. De gör tolkningar och ställer egna diagnoser utan utbilding för det.

Om du inte ens klarar av att tolka ett Flashback-inlägg på några meningar, så kan jag ju omöjligt kunna lita på att du kunnat tolka en utredning.

Det enda jag har att gå på är att du påstår dig ha granskat en massa utredningar, man kan påstå vad som helst förstår inte hur det är relevant för något.

Jag kan påstå att jag har bevis för att du är en rysk spion som får betalt för att smutskasta svenska staten, blir det sant helt plötsligt?
Citera
2026-03-12, 18:16
Medlem
Citat:
Är det inte lite konstigt att socialsekreterare sitter och ändrar i vad som står i läkar och BUP-journaler och ställer egna diagnoser i egenskap av socionomer? Där har du problemet med deras utredningar. De gör tolkningar och ställer egna diagnoser utan utbilding för det.
Hur tänker du att de sitter och ändrar i olika journaler när ombuden för föräldrar får kopior av journaler direkt från vården utan att de passerat soc, det enda som ändras som du kallar det är att stycken pga sekretess kan vara maskat
Citera
2026-03-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Självklart slår det åt flera håll och är av största vikt att lyssna och värdera vad barnet säger och tydligt fråga mer om något inte är tydligt , krävs dessutom att det är rätt kemi mellan barn och den som vill ha riktiga svar så att barnet känner att allt de säger är ok

Men... Du och dina kompisar här inne har hela tiden skrivit att socialtjänsten aldrig gör fel i dessa lägen, stämmer inte det?. Alla barnförhör är korrekta, för att det står så i domarna. Hur vet vi att det finns den där rätta kemin mellan en socionom och ett barn i ett barnförhör? Det får du förklara för mig, i ljuset av att Sverige har flera domar på sig att vara väldigt dåliga på att ställa frågor till barn i barnförhör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Problemet är att utredningar inte hjälper i Sverige. Vi har fått en sjuk samhällskultur där dessa missförhållanden kan frodas.

Vi ser det tydligt här i tråden. Det är som en sörja av vidriga personer som drivs av att håna och mobba andra människor.

När sådant beteende äter sig in i samhällsförvaltningen kollapsar systemet. Det är vad vi ser inom socialtjänsten och vården i Sverige sedan lång tid tillbaka. Mobbartyperna verkar söka sig till dessa yrken.

Du har helt rätt. Det gör mig oroad för barnen. Dessa mobbare i tråden har själva erkännt att de jobbar som fosterhem, inom kriminalvården, nämnden, advokatsekreterare, mellanstadielärar med flera. Otroligt läskigt att veta att dessa mobbare har direkt tillgång till barn.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Om du inte ens klarar av att tolka ett Flashback-inlägg på några meningar, så kan jag ju omöjligt kunna lita på att du kunnat tolka en utredning.

Det enda jag har att gå på är att du påstår dig ha granskat en massa utredningar, man kan påstå vad som helst förstår inte hur det är relevant för något.

Jag kan påstå att jag har bevis för att du är en rysk spion som får betalt för att smutskasta svenska staten, blir det sant helt plötsligt?

Är det helt omöjligt att det jag påstår inte stämmer och i sådana fall varför? Vad har jag för anledning att ljuga om detta? Varför är det så många föräldrar som upptäckt precis samma typ av fel i sina barnutredningar? Och varför ska vi ens acceptera fel i barnutredningar som leder till LVU: det borde inte accepteras några som helst påhitt. Men det slinker tyvärr igenom i domstol.
Citera
2026-03-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hur tänker du att de sitter och ändrar i olika journaler när ombuden för föräldrar får kopior av journaler direkt från vården utan att de passerat soc, det enda som ändras som du kallar det är att stycken pga sekretess kan vara maskat

De får begära ut handlingarna själva. Ofta får man tvingar myndigheterna att erkänna parti i mål (vilket då river sekretessen HELT). Ombuden får inte utredningen i sin hand. Ombudet för barnet är dessutom avlönat av socialtjänsten och är ALLTID på socialtjänstens sida.
Citera
2026-03-12, 19:00
Medlem
Citat:
(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

Ok förklara för mig hur jag ska verifiera dessa bevis som han inte kan dela med sig av.

Alltså inte att det begåtts fel i utredningar i allmänhet, det vet väl de flesta att så är fallet. Hur verifierar du att bevisen som personen påstår sig ha är korrekta?

Genom att själv gå till källan. Det är grundläggande för de som har kompetensen.
I dessa ärenden kan du inte sitta här på ett öppet forum och tro att du ska bli skedmatad, då det mesta Kurt sitter på ligger under sekretess. Men du kanske är sådan som tror att privatpersoner inte kan ha tystnadsplikt? För du har ju en kompis här inne som tror det .
Citera
2026-03-12, 19:00
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Är det helt omöjligt att det jag påstår inte stämmer och i sådana fall varför? Vad har jag för anledning att ljuga om detta? Varför är det så många föräldrar som upptäckt precis samma typ av fel i sina barnutredningar? Och varför ska vi ens acceptera fel i barnutredningar som leder till LVU: det borde inte accepteras några som helst påhitt. Men det slinker tyvärr igenom i domstol.

Vi snackar inte om huruvida det är omöjligt eller inte, men jag kan ju inte verifiera på något sätt eller hur, för det är som sagt bara ett påstående från dig.
Citera
2026-03-12, 19:02
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Genom att själv gå till källan. Det är grundläggande för de som har kompetensen.
I dessa ärenden kan du inte sitta här på ett öppet forum och tro att du ska bli skedmatad, då det mesta Kurt sitter på ligger under sekretess. Men du kanske är sådan som tror att privatpersoner inte kan ha tystnadsplikt? För du har ju en kompis här inne som tror det .

Men då kan jag ju inte verifiera eller hur? För källan är bakom sekretess som jag inte har tillgång till, vilket var min poäng från första början…
Citera
2026-03-12, 19:04
Medlem
Citat:

Nåja, nu får du lugna dig lite igen. Socionomerna ändrar givetvis inte anteckningar i HSL-journalerna, utan de brukar skarva och vantolka intygen och journalerna i sin BBIC-utredning. Sedan är det inte så att socionomerna ställer egna diagnoser, utan de skriver ofiltrerat vad HSL har satt för diagnoser, hur gamla och missvisande de är. Om det är något som socionomer är bra på så är det att överdriva diagnosers betydelser i utredningar, helst ska diagnosen ha 10-20 år på nacken. Sedan har vi vissa socionomer som inte erkänner satta diagnoser utan journalför i socialjournalerna att det är föräldrarna som orsakar diagnosen.
Citera
2026-03-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice2u
Att barn och tonåringar på familjehem, hvb-hem och Instutioner far extremt illa, ignoreras eller försvaras konstant av dessa avarter som skapar dessa skvallertrådar om traumatiserade föräldrar.
Och såväl som i den här tråden, där deras största intresse är att försvara dessa myndigheter till varje pris och leta fel, så de kan fortsätta med sina ovanor att ensidigt "skvallra" ljuga ihop och klippa ut enbart vad som kan få dessa föräldrar att framstå i så dåligt dager som möjligt. Sen om det är en petitess och mamman är helt fantastisk eller ok till 99.9 % spelar ingen roll för dessa Hatare som nu lever på att ha "rätt" till varje pris och sista ordet i sin bias att smutskasta, förminska och demonisera, framförallt mammor.

Flera här är misogyna narcissister som även är gay och därför avundsjuka på kvinnor som har en livmoder och kan föda barn, barn de vill gärna stjäla utan att behöva känna skuld för det.(adoptera)
Kan väl va störande då att det behövs en kvinna mellan dessa män för att få till en unge.
Att naturen biologin ser ut så kan knappast kvinnor hjälpa, ändå är de dessa som är lättast att skuldbelägga och som man är avundsjuk på. Därav all avhumanisering, förminskade av mammans betydelse och roll för barnet.
(Deras egna mammor finns plötsligt Inte med i ekvationer då. De är nog ett undantag eller nått eller så har de en väldigt dålig relation till dessa.)

Antagligen driver de även familjehem /fosterfamilj osv. Klart flera inte är ärliga med det, ingår väl i deras övriga mytomani.

Även en en misstanke jag haft länge är att de är på uppdrag, anlitade av regeringen också, därför de bevakar FU och Fia så mkt här.
Annars uppvisar det på enbart närmast patologiskt stört beteende att va så närmast besatt av att "bevaka" någon.
Vissa har väl försagt sig ett antal ggr i tråden.
Sitter här dessutom 24/ 7 och spammar tråden samtidigt som de anklagar andra för att inte ha ett jobb.
Där kan man snacka om individer som försummar sina barn isf och som inte borde ens tillåtas va i närheten av barn.
Men döma andra och leta "fel" hos mammor kan de ägna mycket möda och tid till.
Fel som inte ens finns där till att börja med, då hittar de på nåt "så va det problemet löst" likt Socialtjänsten.
Noll självinsikt hos dessa sadistiska farliga mobbare, eller så bry de sig inte vilka konsekvenser detta medför för många barn.

Egentligen handlar det väl också om sannolikhetslära och att det som behöver åtgärdas är det fria obegränsade utrymmet som Socialtjänsten har, att kunna fabulera fritt och ljuga ihop i princip vad som helst om föräldrar och barn, utan minsta bevis eller grund.
Detta är ju helt oacceptabelt och inte minsta rättssäkert.

Först och främst behöver det åtgärdas att Barns rättigheter ökar och stärks och att deras röst ska man lyssna på först av allt och väga tyngst. Inget barn ska behöva tvingas till eller bort ifrån en förälder eller till ett familjehem/ instution. Detta är inte annat än trauma och övergrepp! Och vad som behövs då är verkligen kompetenta barnpsykologer som kan läsa av barnens kroppsspråk och i de fall man kan misstänka att barnet blir påverkat av en vuxen, utreda detta. Men det är mot vetenskapen och forskning att barn skulle hitta på och ljuga i någon större omfattning kring sådant, I synnerhet visar kroppsspråk mycket och känslor som rädsla och annat, vilket man inte ska ignorera. Annars är man själv medskyldig till misshandel av barn.

Allt som Socialtjänsten påstår och anteckningar ska alltid granskas och det ska finnas bevis, namngivna vittnen osv.
Vilket Inte sker idag.

Så vad är då sannolikheten att det fabuleras och slarvas när man har fritt utrymme, makten och att kunna göra detta utan repressalier?
Jo väldigt stor.
Människor är rätt simpla i sin natur på så vis och tar den lättaste vägen om de kan komma undan med det, risken ökar också med en sån personlighetsstörning som många dessutom verkar ha på olika maktpositioner och inom myndigheter. Liksom den dåliga miljön och hierarkin som även råder inom vården.

Där avsaknad av empati är i stället en fördel och även för att kunna igla sig kvar vid makten,
Där andra empatiska individer istället blir utbrända och psykiskt mår för dåligt när de märker att deras arbete även skadar och kan förvärrar situationen för andra.
Detta berör ju inte dessa empatistörda individer som även många ggr är sadister och t.o.m kan finna alltså njutning i att bevittna och delta i att skada barn och deras föräldrar.
De blir därför inte heller lika lätt sjuka och är mer stresstålig.

Finns även tillräckligt med underlag i denna tråden och andra som stödjer det faktumet.

Det här behöver självklart också åtgärdas med obligatoriska inträdeskrav och psykologutredning som visar på empatisk förmåga och stabilt psyke liksom tillräckligt med kunskap.i fråga.

Vi kan inte ha ett system som bygger enbart på tillit till att dessa individer med större makt över barnen än vad föräldrarna har, är ärliga. Där handlar det ju verkligen om "trust me bro" som Socialtjänsten kör med hela tiden, i princip.
Som mobbarna i tråden med identiska kommentarer brukar påstå att man syftar till, när det finns otroligt många vittnesmål i sociala medier. Och flera ggr länkat till. Medans adina tex, har delat noll länkar till alla tusentals kommentarer med mestadels illasinnade subjektiva påståenden och skvaller.

Är ju mest vad de grundar till största del sina beslutsunderlag på och "bevis" de lämnar fram. Självklart är detta helt oacceptabelt och behöver åtgärdas på en gång!

Det är utifrån sannolikhetslära på dessa premisser självklart så att det finns ett gigantisk stort antal familjer där barn tagits på enbart lögner och godtyckliga grunder. En Skandal av sällan skådat slag.

Du har helt rätt tyvär. Socialtjänsten är en sjuk sekt
Citera
2026-03-12, 19:05
Medlem
Citat:
Men då kan jag ju inte verifiera eller hur? För källan är bakom sekretess som jag inte har tillgång till, vilket var min poäng från första början…

Nämen.... Är det inte så som föräldrar känner sig vid en LVU-förhandling? Hmm...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in