2026-03-12, 22:10
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Tack för det trevliga utbytet. Jag sammanfattar vår korta korrespondens med följande figur, som jag tror visar ungefär hur du och jag spår framtiden. Lägger även in hur IPCC spår framtiden som referens:

https://ibb.co/JjXSRhw1

Jag tror vi lämnar antaganden om forskning till forskarna, jag är en lekman, du också.

Det råder ju inga tvivel om att läget är allvarligt.
Citera
2026-03-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Det råder ju inga tvivel om att läget är allvarligt.

IPCC har publicerat resultatet av en simulering, som ger extrema siffror. Simuleringens resultat hamnar mellan den orangea och röda kurvan i figuren nedan, 10-20mm/år till år 2100. Havsnivån ska ha stigit mellan 0,6 och 1.1m, visar simuleringen.

Om du tror att detta kommer att ska inom de närmsta 75 åren, efter att att vi under de senaste 150 åren observerat årliga havsnivåökningar på bara 1-3mm, då tror jag dig, när du berättar att din uppfattning är att det är allvarligt.

Min invändning här är att det ena är en simulering, det andra är 150 år av verklig data.
Citera
2026-03-12, 22:39
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
IPCC har publicerat resultatet av en simulering, som ger extrema siffror. Simuleringens resultat hamnar mellan den orangea och röda kurvan i figuren nedan, 10-20mm/år till år 2100. Havsnivån ska ha stigit mellan 0,6 och 1.1m, visar simuleringen.

Om du tror att detta kommer att ska inom de närmsta 75 åren, efter att att vi under de senaste 150 åren observerat årliga havsnivåökningar på bara 1-3mm, då tror jag dig, när du berättar att din uppfattning är att det är allvarligt.

Min invändning här är att det ena är en simulering, det andra är 150 år av verklig data.
Det som presenteras är hittills uppmätta värden, fakta alltså.

Allt talar för att det accelererar, hittills har det accelererat,
ingen normal människa kan strunta i vad forskningen antar om framtiden.
Citera
2026-03-13, 07:17
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Faktumet att vi har en klimatförändring ich därmed alarmerande stigande havsnivåer är ingen galenskap.
Tror du det, flytta till konspiratoriska trådar.

Snarare är det du som borde flytta dit. Var menar du egentligen att vi har alarmerande stigande havsnivåer? Kan du peka ut en enda plats där detta sker och det inte orsakas av landhöjning (som ger sjunkande relativa nivåer), sumpmarker eller sjunkande land?

Det du möjligen syftar på är områden där människor har valt att bosätta sig trots att de är olämpliga eller rent av farliga att bo i – kustnära lågmarker som är utsatta för översvämningar och stormar. Det finns gott om sådana platser världen över, men de har inget med alarmerande globala höjningar att göra.

Sydney, Fort Denison
Som sagt visar den största havskroppen, Stilla havet, inga alarmerande höjningar kring Australien – ett tämligen gigantiskt område
PSML https://psmsl.org/data/obtaining/stations/65.php
Senast redigerad av Nixter 2026-03-13 kl. 07:32.
Citera
2026-03-13, 08:53
Medlem
Citat:
Det som presenteras är hittills uppmätta värden, fakta alltså.

Allt talar för att det accelererar, hittills har det accelererat,
ingen normal människa kan strunta i vad forskningen antar om framtiden.

Du tror alltså att simuleringen stämmer. Accelerationen, som varit konstant på bara 0,01 mm/år² över 150 år, är just nu i processen att tiodubblas pga CO2, och kommer vara 0,1 mm/år² de närmsta 75 åren?
Citera
2026-03-13, 09:12
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Snarare är det du som borde flytta dit.
Om du anser att bevisad fakta inte stämmer,

nämligen att vi har klimatförändringar på grund av våra utsläpp, och att även havsnivåerna stiger som en följd av det,

ja då ska du inte skriva i den här tråden.
Citera
2026-03-13, 09:15
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Du tror alltså att simuleringen stämmer. Accelerationen, som varit konstant på bara 0,01 mm/år² över 150 år, är just nu i processen att tiodubblas pga CO2, och kommer vara 0,1 mm/år² de närmsta 75 åren?
Att ökningen av havsnivåer redan idag accelererar är ju fakta .
Om accelerationen fortsätter måste vi ha beredskap för det, eller ska vi bara rycka på axlarna?

Tror att du trivs med att köra huvet i sanden.

https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-global-sea-level
Senast redigerad av GustavAnder 2026-03-13 kl. 09:19.
Citera
2026-03-13, 09:29
Avslutad
Citat:
Att ökningen av havsnivåer redan idag accelererar är ju fakta .
Om accelerationen fortsätter måste vi ha beredskap för det, eller ska vi bara rycka på axlarna?

Tror att du trivs med att köra huvet i sanden.

https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-global-sea-level
Nu har du upprepat det där påstående till förbannelse. Det blir inte mer sant för det. Den lilla höjning som sker på vissa platser är inte alarmerande. Sen att du inte klarar av att läsa simpla diagram är en helt annan sak. Sluta förorena tråden nu tack.
Citera
2026-03-13, 09:48
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Nu har du upprepat det där påstående till förbannelse. Det blir inte mer sant för det. Den lilla höjning som sker på vissa platser är inte alarmerande. Sen att du inte klarar av att läsa simpla diagram är en helt annan sak. Sluta förorena tråden nu tack.
Ja, för att det verkar som att det inte går in i huvet på vissa?
Det är uppmätta nivåer, fakta.
Ökningen accelererar redan idag.

-----Global mean sea level has risen about 8–9 inches (21–24 centimeters) since 1880. The rising water level is mostly due to a combination of melt water from glaciers and ice sheets and thermal expansion of seawater as it warms. In 2023, global mean sea level was 101.4 millimeters (3.99 inches) above 1993 levels, making it the highest annual average in the satellite record (1993-present).
Lilla höjning, kan man ju tycka , men det accelererar...

Du är uppenbarligen en slags förnekare, vad gör du i en tråd som denna då?
Patetisk att såna som DU pratar om att smutsa ner, du är i en tråd om global uppvärmning, inte en wakka- nutjob tråd för foliehattar.
Senast redigerad av GustavAnder 2026-03-13 kl. 09:50.
Citera
2026-03-13, 09:57
Avslutad
Citat:
Ja, för att det verkar som att det inte går in i huvet på vissa?
Det är uppmätta nivåer, fakta.
Ökningen accelererar redan idag.

-----Global mean sea level has risen about 8–9 inches (21–24 centimeters) since 1880. The rising water level is mostly due to a combination of melt water from glaciers and ice sheets and thermal expansion of seawater as it warms. In 2023, global mean sea level was 101.4 millimeters (3.99 inches) above 1993 levels, making it the highest annual average in the satellite record (1993-present).
Lilla höjning, kan man ju tycka , men det accelererar...

Du är uppenbarligen en slags förnekare, vad gör du i en tråd som denna då?
Patetisk att såna som DU pratar om att smutsa ner, du är i en tråd om global uppvärmning, inte en wakka- nutjob tråd för foliehattar.
Nu har det ju presenterats mätfakta i tråden som visar det alla kan se med sina egna ögon. Havsnivåerna stiger i en mycket modest takt och någon alarmerande acceleration finns inte. Problemet är att du inte förstår eller vill förstå.

Det måste finnas nån lämplig drogtråd för dig som jag föreslår att du förflyttar ditt fokus till.
Citera
2026-03-13, 10:03
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Nu har det ju presenterats mätfakta i tråden som visar det alla kan se med sina egna ögon. Havsnivåerna stiger i en mycket modest takt och någon alarmerande acceleration finns inte. Problemet är att du inte förstår eller vill förstå.

Det måste finnas nån lämplig drogtråd för dig som jag föreslår att du förflyttar ditt fokus till.
Nej du har inte presenterat nåra såna fakta.

Vad ditt syfte är vet väl bara du själv?, att kalla redigt folk som vill debattera trådens ämne för drogmissbrukare tyder ju på att du har nån slags problem.

De som inte vill debatter ämnet (du) kan väl
bara luta dig tillbaka?, och leva i fortsatt förnekelse om du trivs med det.
Alla bildade med eget förstånd vet ju att vi har en global uppvärmning, och även accelererande stigande havsnivåer.
Det förändras inte av att just DU inte vill tro på det.
Senast redigerad av GustavAnder 2026-03-13 kl. 10:07.
Citera
2026-03-13, 10:13
Avslutad
Citat:
Nej du har inte presenterat nåra såna fakta.

Vad ditt syfte är vet väl bara du själv?, att kalla redigt folk som vill debattera trådens ämne för drogmissbrukare tyder ju på att du har nån slags problem.

De som inte vill debatter ämnet (du) kan väl
bara luta dig tillbaka?, och leva i fortsatt förnekelse om du trivs med det.
Alla bildade med eget förstånd vet ju att vi har en global uppvärmning, och även accelererande stigande havsnivåer.
Det förändras inte av att just DU inte vill tro på det.
Det finns ingen anledning för mig att upprepa vad andra just bidragit med i tråden. Jag tar del av de länkade undersökningarna och ser vad som framkommit. Sen drar jag slutsatser av det. Du gör precis tvärtom. Om du eventuellt granskar undersökningarna så struntar du i resultaten och bara gapar vidare om att det pågår en alarmerande acceleration. Du bidrar med absolut noll till tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in