2026-03-11, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvnyllet
Vi får njuta så länge det varar med "golden dose"...

https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/lakemedel/lilly-agerar-mot-golden-dose-av-mounjaro/
Hämtade ut min 15 mg penna idag och den var som vanligt med golden dose som tur är.
Nästa penna hämtar jag om 15 veckor så hoppas dom inte ändrat då heller annars förlorar jag 3 veckors dos.
Citera
2026-03-12, 05:48
Medlem
min 2.5mg penna hade inget kvar i sig efter 4 doser.. men kanske alltid varit så på 2.5mg?
Citera
2026-03-12, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softfire
min 2.5mg penna hade inget kvar i sig efter 4 doser.. men kanske alltid varit så på 2.5mg?

Nej, det var GD även i dem tidigare. Det de har gjort är att stoppa i en större svart gummidistans mellan doseringsskruven och själva tätningen mot vätskan för att man ska kunna nyttja utrymmet som tidigare var GD, men man mister då motsvarande första dosen. Tillverkaren levererar på så sätt 20 % medicin till samma pris. Skaplig höjning!

Jag klickar på 10-pennor och har tre stycken i kylen förutom den jag använder just nu. Samtliga har GD. Räknar med att det räcker ca ett år då jag är på låg dos efter uppnådd målvikt.
Citera
2026-03-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Nej, det var GD även i dem tidigare. Det de har gjort är att stoppa i en större svart gummidistans mellan doseringsskruven och själva tätningen mot vätskan för att man ska kunna nyttja utrymmet som tidigare var GD, men man mister då motsvarande första dosen. Tillverkaren levererar på så sätt 20 % medicin till samma pris. Skaplig höjning!

Jag klickar på 10-pennor och har tre stycken i kylen förutom den jag använder just nu. Samtliga har GD. Räknar med att det räcker ca ett år då jag är på låg dos efter uppnådd målvikt.

du är inte orolig för strömavbrott / trasigt kylskåp / dörr glömd på glänt när du är bortrest när du har medicin för 10k+ i kylen? Kan man säkerställa bäst-före-datumet på medicinen när man hämtar ut eller är det ett lotteri? Fick en 10mg penna som andra penna utskriven för att klicka, halverade ju månadskostnaden iaf.
Citera
2026-03-12, 13:08
Medlem
Citat:
du är inte orolig för strömavbrott / trasigt kylskåp / dörr glömd på glänt när du är bortrest när du har medicin för 10k+ i kylen? Kan man säkerställa bäst-före-datumet på medicinen när man hämtar ut eller är det ett lotteri? Fick en 10mg penna som andra penna utskriven för att klicka, halverade ju månadskostnaden iaf.
Pga djur så finns det alltid någon hemma hos oss, åtminstone delar av dygnet, så jag ser risken som liten.
Den äldsta oöppnade sprutan jag har är längst hållbarhet på, en bit in på 2027. De andra håller sig till minst nyår 2027 (de var parallellimporterade). I nuläget är det ingen idé att köpa fler då sannolikheten att jag skulle få en med GD och dessutom längre hållbarhet än de jag redan har. Då kommer jag inte hinna använda den. Så det får vänta till i sommar innan mitt recept går ut.
Då jag strax klickar 3,3 per vecka så är det tre veckor gratis med GD (värde 2000 om man skulle ersatt det med en 2,5 penna) så det var värt chansningen!
Senast redigerad av ylven 2026-03-12 kl. 14:02.
Citera
2026-03-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven

Hade ju varit billigare i längden om du klickat på 15 mg penna istället.
Citera
2026-03-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck

Gjorde en liknande kalkyl och kom fram till att pris-skillnaden inte var tillräckligt stor för att motivera användning av pennan 24gånger istället för 16gånger. Samt så skulle ju pennan användas efter "öppning" i betydligt fler veckor / månader när man ligger på en liten dos.

Hade jag varit på 5 eller 7.5mg hade jag nog bett om en 15 penna.

Jag kanske har en väldig tur men fick stark effekt direkt på 2.5mg efter första pennan och det har fortsätt i 4 veckor. Dock så avtar effekten nästan helt vid dag 4-5 så jag fick lov att ta 3.5mg av läkaren.
Medicinen är ju så dyr så kommer ligga lågt sålänge det har effekt
Citera
2026-03-12, 22:49
Medlem
Citat:
Gjorde en liknande kalkyl och kom fram till att pris-skillnaden inte var tillräckligt stor för att motivera användning av pennan 24gånger istället för 16gånger. Samt så skulle ju pennan användas efter "öppning" i betydligt fler veckor / månader när man ligger på en liten dos.

Hade jag varit på 5 eller 7.5mg hade jag nog bett om en 15 penna.

Jag kanske har en väldig tur men fick stark effekt direkt på 2.5mg efter första pennan och det har fortsätt i 4 veckor. Dock så avtar effekten nästan helt vid dag 4-5 så jag fick lov att ta 3.5mg av läkaren.
Medicinen är ju så dyr så kommer ligga lågt sålänge det har effekt
Pennan håller fram tills datum märkningen, även om du använder den i fler omgångar, så länge du förvarar den i kylen runt 2-5 grader varmt.
Senast redigerad av FuckingDuck 2026-03-12 kl. 23:03.
Citera
2026-03-12, 23:13
Medlem
Citat:
Pennan håller fram tills datum märkningen, även om du använder den i fler omgångar, så länge du förvarar den i kylen runt 2-5 grader varmt.

Det är ju ändå ett gummi membran längst fram som man punkterar 50% fler gånger, det är väl en risk alla får ställa mot nyttan. När jag gick till 10mg sparar jag över tusen kronor per månad. Att gå till 15mg gjorde typ 150kr/mån till enligt min beräkning så ansåg att den ökade risken inte var värt det för mig. Är ju redan off-label ganska mycket som det är.
Citera
2026-03-12, 23:39
Medlem
Citat:
Det är ju ändå ett gummi membran längst fram som man punkterar 50% fler gånger, det är väl en risk alla får ställa mot nyttan. När jag gick till 10mg sparar jag över tusen kronor per månad. Att gå till 15mg gjorde typ 150kr/mån till enligt min beräkning så ansåg att den ökade risken inte var värt det för mig. Är ju redan off-label ganska mycket som det är.
Hur mycket betalar du för din 10 mg penna?
Jag betalar 4800:- för 15 mg.
Citera
2026-03-13, 07:39
Medlem
Citat:
Hur mycket betalar du för din 10 mg penna?
Jag betalar 4800:- för 15 mg.

Min beräkning med 2.5mg dos var sjätte dag
10mg : 3767kr : 1092kr/mån : 13.7 veckors användning

15mg : 4868kr : 941kr/mån : 20.6 veckors användning

Jag gjorde bedömningen att jag hellre gör slut på pennan på 13 veckor än 20 veckor när den officiella hållbarheten bara är 4 veckor och peptider (i alla fall vad jag läst mig till och jämfört med andra peptider) har en generell livslängd på 90 dagar ifrån öppning.

Alla får ju såklart göra sina egna beslut men tar man en högre dos blir ju siffrorna såklart väldigt annorlunda!
Citera
2026-03-13, 08:35
Medlem
Citat:

Jo, visst hade det. Men jag är osäker på om jag skulle fått en 15-penna från min vårdgivare. Jag har vårdcentralen. Det skrev helt enkelt ut en upptrappning under 4 månader och sedan ligga kvar på 10-penna. Min vårdgivare vet inte att jag klicka. Frågar inget och jag berättar inget. Så får det vara tills jag måste kontakta dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in