2026-03-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Jo, visst hade det. Men jag är osäker på om jag skulle fått en 15-penna från min vårdgivare. Jag har vårdcentralen. Det skrev helt enkelt ut en upptrappning under 4 månader och sedan ligga kvar på 10-penna. Min vårdgivare vet inte att jag klicka. Frågar inget och jag berättar inget. Så får det vara tills jag måste kontakta dem.
Ok. Min läkare var förstående och frågade mig vilken styrka jag vill ha efter att ha kört startdosen på 2.5 mg.
Hon sa att dom måste börja skriva ut startdos första månaden för att se om det blir biverkningar sen var det bara att välja styrka. Hon var helt införstådd med klickdos men vill inte säga det högt bara.
Citera
2026-03-13, 16:26
Medlem
Hej.
Jag har 15 mg Mounjaro.

Jag räknar klick (30 till antalet) för jag tar alltså 7.5 mg.

Nu har jag använt dosen. Men det är ju "the golden dose" kvar.

Så jag har beställt spruta/kanyler hem för att ta ut den här sista delen.

Min fråga är - hur mycket tror ni är kvar i sprutan? Är det en dos på 15 mg, 10 eller 7,5

Någon som vet?
Citera
2026-03-13, 17:04
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Hej.
Jag har 15 mg Mounjaro.

Jag räknar klick (30 till antalet) för jag tar alltså 7.5 mg.

Nu har jag använt dosen. Men det är ju "the golden dose" kvar.

Så jag har beställt spruta/kanyler hem för att ta ut den här sista delen.

Min fråga är - hur mycket tror ni är kvar i sprutan? Är det en dos på 15 mg, 10 eller 7,5

Någon som vet?

För en 15 mg-penna av Mounjaro gäller normalt följande konstruktion:
Varje penna innehåller ca 3,0 ml lösning.
Varje veckodos använder ca 0,6 ml.

Pennan är designad för 4 doser (4 × 0,6 ml = 2,4 ml).
Det lämnar cirka 0,6 ml kvar efter sista dosen.
0,6 ml motsvarar ungefär en dos i volym, men den mängden är inte kalibrerad eller garanterad som en riktig dos, eftersom en del av vätskan behövs för priming och för att säkerställa att de fyra ordinarie doserna blir korrekta.

Så tar du 7.5 på en 15-penna så har du två veckodoser kvar att ta av den så kallade Golden Dosen.
Citera
Idag, 15:31
Medlem
Inne på min andra vecka på startdos. Kände ingenting första veckan, tycker jag har bättre effekt nu. Jag har alltid varit en storätare och lämnar sällan mat på tallriken. Var ut och käkade på restaurang igår och kunde inte ens få i mig halva portionen med kött och pommes! Det tog tvärstopp!
Däremot hände något annat mindre trevligt. Jag fick så jäkla ont i övre delen av magen, har opererat bort gallan men detta kändes som ett gallstensanfall. Började därefter må illa. Fick låsa in mig på toaletten en stund där jag tillslut kräktes. Och sen lättade allt och det återgick till det normala.
Ingen behöver nämna pankreatit. Jag fick upp de tankarna när jag började få ont och må ills, men slog bort dem då allt gick över efter att jag hade kräkts.
Någon som varit med om liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in