Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Känns ju väldigt moment 22 att man gått ner på sparlåga som man gjort nu. Det är möjligt att man inte längre eldar upp 2 miljarder i månaden när det är så få kvar som fortsätter med bygget, men givet att man har minst 40% kvar innan man är i mål, kommer det ju ingalunda vara färdigt till 2027 i den här låga takten. Eller ens 2030. Det i sin tur drar bara ytterligare ner tron på projektet och gör framtida investeringsrundor ännu mer hopplösa.
Nä, det börjar dra ihop sig till att man blir tvungna att riva av plåstret och säga att loppet är kört. Sen börjar budgivningen om resterna. Får deja vu från när Koenigsegg och Spyker skulle ta över Saab innan det slutligen blev kineserna. Tippar samma här. Först kalla handen från SSAB, sen kommer några raj-raj-Harald Mix-wannabes, innan det slutligen hamnar i händerna på utländska ägare som aldrig lyckas få snurr på det. Sen säljs resterna som skrot.
Det är faktiskt mer än 40% kvar.
40% av byggnaderna stämmer bättre, men innehållet i byggnaderna verkar inte vara medräknat.
Sparlågan påbörjades redan under November 2025 när vintern kom till Boden, Stegra vägrade ta vinterkostnader och hade samtidigt inte betalat otvistiga fakturor.
Loppet har varit kört från start för Stegra, de brände 70 miljarder och nu ytterligare 10 till, strategin verkar ligga i att man ökar med 10 miljarder åt gången.
Min prognos är att hela bygget i dess ursprungliga storlek ligger på ca 120-130 miljarder kronor.
Det är väldigt många delar av entreprenaden som inte ens är budgeterade ännu, förmodligen medvetet för att sakta mjölka investerarna.
De som investerar hamnar i en rävsax, förlora investerat belopp eller skjut till mer så bygget blir färdigt och hoppas på en eventuell exit när produktionen är igång. Det är inga roliga beslut för investerarna att ta och jag kan tänka mig att det varit många sömnlösa nätter.