Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Gör han ju, specifikt de fallen han påstår sig själv ha granskat eller hur?
Nej, han drar slutsatser utifrån systematiska observationer han har gjort utifrån en mängd enskilda fall, ofta domar och publika utredningar.
Samma gör t.ex. skyddsombud dagligen när de analyserar hundratals arbetsmiljötillbud. Inte går man in och namnger varje tillbud, utan man identifierar systematiska riskfaktorer i verksamheten.
Samma har IVO redan gjort i den nyligen länkade rapporten, där de granskade 819 enskilda tillbudsfall och identifierade systematiska brister. Inte väljer IVO att namnge personerna i dessa fall för dig. Ingen seriös forskare går och namnger enskilda fall för att du som lekman ska "verifiera" påståenden.
Den enda som har en viss tendens att namnge enskilda fall är nog jag, bortsett från du och dina kompisar här inne som hänger upp er på en enskild familj. Men de fallen jag nämner så här offentligt har redan fått sina liv totalt uthängda i media, i rättegångar och andra offentliga ställen. Så dessa fall ser jag inte någon skada i att nämna som exempel i övergripande ordalag.