2026-03-12, 19:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nåja, nu får du lugna dig lite igen. Socionomerna ändrar givetvis inte anteckningar i HSL-journalerna, utan de brukar skarva och vantolka intygen och journalerna i sin BBIC-utredning. Sedan är det inte så att socionomerna ställer egna diagnoser, utan de skriver ofiltrerat vad HSL har satt för diagnoser, hur gamla och missvisande de är. Om det är något som socionomer är bra på så är det att överdriva diagnosers betydelser i utredningar, helst ska diagnosen ha 10-20 år på nacken. Sedan har vi vissa socionomer som inte erkänner satta diagnoser utan journalför i socialjournalerna att det är föräldrarna som orsakar diagnosen.

Jo då. De ställer egna diagnoser och ändrar vad läkare skrivit. Och mycket tydligt har det varit i den utredningar jag själv granskat. Det förekommer i allra högsta grad och det får givetvis inte hända, men det gör det dessvärre.
Citera
2026-03-12, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familyunited
Du har helt rätt tyvär. Socialtjänsten är en sjuk sekt

Hur vore det att ni kom till sak i tråden och på en allmänt och saklig nivå diskuterar er ståndpunkt. Ni har full uppbackning av flera sakkunniga här inne om ni bara håller er till sakfrågorna och inte involverar era enskilda fall.
Skippa suveräna medborgar-taktiken och rättshaverismen och kom ner och bemöt vissa av socionomernas påståenden om er här i tråden.
Socialtjänsterna gräver sina djupa hål utan hjälp av er, det kan jag lova.
Citera
2026-03-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo då. De ställer egna diagnoser och ändrar vad läkare skrivit. Och mycket tydligt har det varit i den utredningar jag själv granskat. Det förekommer i allra högsta grad och det får givetvis inte hända, men det gör det dessvärre.

Men nu formulerar du dig fel; Socialtjänsten kan inte gå in i HSL-journalerna och ändra eller skriva, vilket är det du faktiskt påstår när du formulerar dig slarvigt. Att de vantolkar och hittar på är en helt annan sak, men då är det i sina egna utredningar och inte i HSL-delen.
Citera
2026-03-12, 19:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hur tänker du att de sitter och ändrar i olika journaler när ombuden för föräldrar får kopior av journaler direkt från vården utan att de passerat soc, det enda som ändras som du kallar det är att stycken pga sekretess kan vara maskat

De ändrar inte i olika journaler. HSL kommer de inte åt. Men de läser vad som står i HSL och barnet har exempelvis diagnos x. Men i utredningen har det helt plötsligt blivit diagnos y som är betydligt värre, till barnets och föräldrarnas nackdel om det inte faktagranskas, vilket tyvärr ofta inte sker. Det måste föräldrarna själva ofta kontrollera. Ombuden hinner inte.
Citera
2026-03-12, 19:15
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Nämen.... Är det inte så som föräldrar känner sig vid en LVU-förhandling? Hmm...

Känner sig hur?
Citera
2026-03-12, 19:15
Medlem
Citat:
De ändrar inte i olika journaler. HSL kommer de inte åt. Men de läser vad som står i HSL och barnet har exempelvis diagnos x. Men i utredningen har det helt plötsligt blivit diagnos y som är betydligt värre, till barnets och föräldrarnas nackdel om det inte faktagranskas, vilket tyvärr ofta inte sker. Det måste föräldrarna själva ofta kontrollera. Ombuden hinner inte.

Ja där har du ju ena problemet att ombuden inte är insatta i utredningarna. Det är tämligt rätt lätt att skjuta ned påståenden i utredningarna om man är vaken som ombud. Men de flesta ombud är jurister som inte kan något om socialomsorgen. Barnets ombud sitter ju och sover om de inte tillfullo hejar på socialtjänsten.
Citera
2026-03-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Känner sig hur?

Men då kan jag ju inte verifiera eller hur? För källan är bakom sekretess som jag inte har tillgång till, vilket var min poäng från första början…
Citera
2026-03-12, 19:20
Medlem
Citat:
Står inte något om barns diagnos i hälso- och sjukvårdslagen .

Så föräldrar är helt borta och inte ens läskunniga och protesterar inte när soc säger att barnen har adhd när diagnosen i själva verket är dyslexi , varför överraskas föräldrar med diagnos som inte finns och varför ser de inte till att jämföra den diagnos du påstår är påhittad med den verkliga diagnos de fått från vården
Citera
2026-03-12, 19:23
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Nämen.... Är det inte så som föräldrar känner sig vid en LVU-förhandling? Hmm...

Nu får ju föräldrar tillgång till tonvis av material. Vi här i tråden har inte tillgång till något alls. Vi får inte ens reda på vad det rör sig om.

Så svar nej. Det kan omöjligt vara så.
Citera
2026-03-12, 19:24
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Men då kan jag ju inte verifiera eller hur? För källan är bakom sekretess som jag inte har tillgång till, vilket var min poäng från första början…

Ja stämmer väl? Vad är din poäng? Att kurt-sune är ett troll som beter sig som en socialsekreterare?

Var du som hävdade att det gick att verifiera hans bevis inte jag.

Känner personligen inget särskilt, är en forumtråd på Flashback, att det skulle väcka samma känslor som en LVU-process är rätt långsökt.
Citera
2026-03-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Står inte något om barns diagnos i hälso- och sjukvårdslagen .

Så föräldrar är helt borta och inte ens läskunniga och protesterar inte när soc säger att barnen har adhd när diagnosen i själva verket är dyslexi , varför överraskas föräldrar med diagnos som inte finns och varför ser de inte till att jämföra den diagnos du påstår är påhittad med den verkliga diagnos de fått från vården

HSL är förvisso en förskortning för Hälso- och Sjukvårdslagen, men det är också en ackronym för HSL-verksamheter. Inom socialomsorgen skiljer man på socialverksamhet (LSS, LVU etc) och HSL. Vissa verksamheter inom socialomsorgen har båda verksamheterna i samma verksamhet.

Nej, snarare är det så att socionomerna överdriver diagnosen och förklarar orsaken till diagnosen med psykosociala felaktigheter i hemmet. En klassiker är ju fallet Sigström som socialhandläggaren skrev in i journalen att pojken inte hade sina sjukdomar, utan det var modern som gjorde pojken sjuk. En annan klassiker är att förklara ett barn Autism med att modern har det dåligt och smittar över sina beteenden på barnet.
Citera
2026-03-12, 19:29
Medlem
Citat:
Ja stämmer väl? Vad är din poäng? Att kurt-sune är ett troll som beter sig som en socialsekreterare?

Var du som hävdade att det gick att verifiera hans bevis inte jag.

Känner personligen inget särskilt, är en forumtråd på Flashback, att det skulle väcka samma känslor som en LVU-process är rätt långsökt.

Det går aldelles utmärkt att verifiera allt som Kurt har skrivit. Han nämner inget specifikt till enskilda fall.
Men du måste leta själv och veta var du letar. Ibland behöver du även ha behörigheten för slutna källor.

Så du erkänner att socialsekreterare är troll som gömmer undan saker. BRA! Vi börjar sakta komma framåt i den här röran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in