Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det är nog ingen som ifrågasätter att barn behöver skyddas, vare sig från farliga hemmiljöer eller från situationer där de riskerar att fara illa. Det verkliga problemet ligger inte i själva skyddet, utan i hur besluten om skydd fattas och vilket underlag de bygger på.
För om bedömningen är felaktig och rent av påhittad, kan just det som var tänkt att vara ett skydd i stället orsaka svåra skador. Ett ingripande som saknar tillräcklig grund riskerar att få långtgående konsekvenser för både barn och familj.
I praktiken är det socionomer som driver processen och formar underlaget, medan politiska beslutsfattare i princip helt förlitar sig på dessa bedömningar. Det skapar en struktur där utrymmet för felbedömningar kan bli betydande och där konsekvenserna av sådana fel kan bli mycket allvarliga. Ja rent av livsfarliga för barnet.
Barnskyddets paradox skulle man kunna kalla det hela.
Problemet är att samhället sätter för stor tilltro till akademiker som om de verkligen vore felfria.
Man behöver förändra mer med allt från hur utredningar görs till vård och insatser. Sedan med utbildning av familje- och jourhemmen till uppföljningar av dem. Socionomer kan inte klara av allt själv eftersom det faktiskt inte är möjligt för dem att göra allt korrekt eller ha kunskap och kompetens kring allt.
Problemet är mångfacetterat. Är själv någon som borde ha omhändertagits samtidigt som jag farit illa i frivillig placering i ett hem.
När man har upplevelserna av en dålig hemmiljö och placering, en mycket dålig fungerande socialtjänst som skadat mitt liv allvarligt samtidigt som jag även varit hem själv, så ser jag problemen från många olika synvinklar.
Jag förstår att det inte är lättlösta problem och även att det är ett trauma både för barn och föräldrar när en placering sker eller är ett överhängande hot. Det innebär ändå inte att vi omhändertar för många barn utan att systemet inte fungerar med de resultat vi vill se i samhället kring människprs bästa.