2026-03-12, 19:31
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det går aldelles utmärkt att verifiera allt som Kurt har skrivit. Han nämner inget specifikt till enskilda fall.

Gör han ju, specifikt de fallen han påstår sig själv ha granskat eller hur?
Citera
2026-03-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Gör han ju, specifikt de fallen han påstår sig själv ha granskat eller hur?

Nej, han drar slutsatser utifrån systematiska observationer han har gjort utifrån en mängd enskilda fall, ofta domar och publika utredningar.
Samma gör t.ex. skyddsombud dagligen när de analyserar hundratals arbetsmiljötillbud. Inte går man in och namnger varje tillbud, utan man identifierar systematiska riskfaktorer i verksamheten.
Samma har IVO redan gjort i den nyligen länkade rapporten, där de granskade 819 enskilda tillbudsfall och identifierade systematiska brister. Inte väljer IVO att namnge personerna i dessa fall för dig. Ingen seriös forskare går och namnger enskilda fall för att du som lekman ska "verifiera" påståenden.

Den enda som har en viss tendens att namnge enskilda fall är nog jag, bortsett från du och dina kompisar här inne som hänger upp er på en enskild familj. Men de fallen jag nämner så här offentligt har redan fått sina liv totalt uthängda i media, i rättegångar och andra offentliga ställen. Så dessa fall ser jag inte någon skada i att nämna som exempel i övergripande ordalag.
Senast redigerad av Methos 2026-03-12 kl. 19:39.
Citera
2026-03-12, 19:38
Medlem
Citat:
HSL är förvisso en förskortning för Hälso- och Sjukvårdslagen, men det är också en ackronym för HSL-verksamheter. Inom socialomsorgen skiljer man på socialverksamhet (LSS, LVU etc) och HSL. Vissa verksamheter inom socialomsorgen har båda verksamheterna i samma verksamhet.

Nej, snarare är det så att socionomerna överdriver diagnosen och förklarar orsaken till diagnosen med psykosociala felaktigheter i hemmet. En klassiker är ju fallet Sigström som socialhandläggaren skrev in i journalen att pojken inte hade sina sjukdomar, utan det var modern som gjorde pojken sjuk. En annan klassiker är att förklara ett barn Autism med att modern har det dåligt och smittar över sina beteenden på barnet.
Har barn diagnos redan innan placering så har ju föräldrarna tillgång till journaler vilket de även har så länge de är vårdnadshavare , dessutom finns diagnos hos förskola / skola om det är något som kan göra att det behövs anpassningar , de flesta barn har också barnförsäkring numera där diagnoser täcks och då finns intyg på diagnos hos bolaget.
Att nya diagnoser kan tillkomma efter placering eller att diagnos ändras är däremot inte särskilt ovanligt särskilt som man vid vissa diagnoser inte sätter diagnos i tidig ålder
Citera
2026-03-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Har barn diagnos redan innan placering så har ju föräldrarna tillgång till journaler vilket de även har så länge de är vårdnadshavare , dessutom finns diagnos hos förskola / skola om det är något som kan göra att det behövs anpassningar , de flesta barn har också barnförsäkring numera där diagnoser täcks och då finns intyg på diagnos hos bolaget.
Att nya diagnoser kan tillkomma efter placering eller att diagnos ändras är däremot inte särskilt ovanligt särskilt som man vid vissa diagnoser inte sätter diagnos i tidig ålder

Hur hade du tänkt att dessa diagnoser skulle hjälpa i en rättegång? Rätten lyssnar enbart på BBIC-utredningen, det är redan diskuterat i tråden. Det krävs ett kunnigt ombud för att kunna slå hål på påståenden i utredningen med t.ex. tidigare diagnoser, anpassningar i skolan, situationer i skolan som talar mot socialtjänstens påståenden osv.
Men då måste ombudet vara mer än en jurist.
Citera
2026-03-12, 19:44
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Nej, han drar slutsatser utifrån systematiska observationer han har gjort utifrån en mängd enskilda fall, ofta domar och publika utredningar.

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är privata utredningar och material som jag fått ta del av personligen
Citera
2026-03-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Nej.

Ja?
Umgås man med många som har problem med socialtjänsten, alt kanske är med i NKMR eller annan sådan organisation är det mycket möjligt att han har många utredningar som han har fått. Han kanske även har skrivit utredningar själv, det vet du inte. Vi vet inte vem Kurt är och du är heller inte behörig att efterforska vem han är på det här forumet.

Men än så länge går allt han påstår att verifiera, om man vet hur man gör det. Allt han påstår går dessutom i samma riktning som IVOs rapporter.
Citera
2026-03-12, 19:51
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Samma gör t.ex. skyddsombud dagligen när de analyserar hundratals arbetsmiljötillbud. Inte går man in och namnger varje tillbud, utan man identifierar systematiska riskfaktorer i verksamheten.
Samma har IVO redan gjort i den nyligen länkade rapporten, där de granskade 819 enskilda tillbudsfall och identifierade systematiska brister. Inte väljer IVO att namnge personerna i dessa fall för dig. Ingen seriös forskare går och namnger enskilda fall för att du som lekman ska "verifiera" påståenden.

Du tycker inte att det skiljer lite på IVO som källa och Kurt? Du tycker att dom väger ungefär lika tungt? Även platsen där materialet publiceras anser du vara av samma kvalitet?
Ingen har bett honom namnge familjerna, utan redovisa hur han kommit fram till ”det han vet”.
Han kan inte ens argumentera i ett foruminlägg för vad han upptäckt annat än att slumpmässigt välja ut några brister som förekommer i media.

Iom att det rör sig om några enstaka fall är det dock enklare att dela namn, och läsa själv om detta haveri. Hade det rört sig om 819st hade jag inte förväntat mig att han skulle vara speciellt tillmötesgående.
Citera
2026-03-12, 19:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
IF-Liam sitter återigen i live. Han hade alldeles nyss ett samtal där Liams frågor var:

1. Om en förälder inte fått träffa sina barn på flera år, hur kan man då avgöra föräldraförmåga?

2. Är det lämpligt att en politiker också är ett familjehem?

Utöver den konstanta rundgången där Liam av någon anledning vill få folk att upprepa sig otaligt många gånger tills dom blir irriterade så var svaren han fick enl följande:

1. Föräldraförmågan kan avgöras även fast man inte har barn och förälder ihop, tex psykisk ohälsa.

2. Han såg inga problem med att en politiker också är ett familjehem.

Självklart fattade inte Liam vad han menade och bad honom upprepa sig ett tiotal gånger till.
Oavsett är det här den typiska konspirationen/rättshaverin alltid tar fart. Av någon anledning har rättshaverister fått för sig att bara för att man är politiker har man någon form av makt att plocka barn på eget bevåg. Det är inte samma politiker som fattar beslut om lvu och placeringar som sitter i nämnden vid prövningstillfället. Alltså kan sagd politiker inte påverka var barnet till slut hamnar.

Vidare verkar FU vara av uppfattningen att folk jobbar dygnet runt och alltid ska vara tillgängliga att nå på telefon. Att klockan är 16-17 och de flesta arbetat färdig för dagen verkar de hemmasittande bidragstagarna inte känna till.
Det är du som inte förstår. Vad gäller punkt 1 finns långtgående lagkrav på sakliga underlag vilka av det du skriver förefaller saknas. Vad gäller punkt 2 finns en uppenbar risk för jäv som behöver utredas.

Liam ställer tydligen bra frågor högt över huvudet på dig.
Citera
2026-03-12, 20:00
Medlem
Citat:
Du tycker inte att det skiljer lite på IVO som källa och Kurt? Du tycker att dom väger ungefär lika tungt? Även platsen där materialet publiceras anser du vara av samma kvalitet?
Ingen har bett honom namnge familjerna, utan redovisa hur han kommit fram till ”det han vet”.
Han kan inte ens argumentera i ett foruminlägg för vad han upptäckt annat än att slumpmässigt välja ut några brister som förekommer i media.

Iom att det rör sig om några enstaka fall är det dock enklare att dela namn, och läsa själv om detta haveri. Hade det rört sig om 819st hade jag inte förväntat mig att han skulle vara speciellt tillmötesgående.

Men vännen, han har ju redovisat var han har fått sina fakta från; han har granskat en del utredningar. Givetvis nämner han bara brister som förekommer i media, då det inte går att spåra till hans enskilda fall. Med "några brister" menar du alla de misshandels- och dödsfall som Uppsala har, fastän Uppsala bara handlägger omkring 20-30 fall per år?
Du har inte förstått att det är en BEDRIFT att som kommunal socialförvaltning dyka upp upprepade gånger i UG och få upprepade mediala granskningar på sig? Att det händer EN gång, det är inte något att bry sig om. Men när det händer 2 gånger, 5 gånger, 10! gånger.... Inte ens stora kommuner som Stockholm har 10 fall i media på några år.
Örebro har ju två fall uppe hos IVO, polisen och media. Örebro har även politiska trassel där även kommunfullmäktige håller på med kromade äppelskrutt i bästa sändningstid i Aktuellt. Örebro har dessutom en skolskjutning på samma år! Hur fasiken kan Örebro ha så här många incidenter på så kort tid? Fundera på den ett tag innan du använder "slumpvisa enskilda brister" igen.
Citera
2026-03-12, 20:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Det räcker bra att visa de mönster och tendenser som finns. Det är pusselbitar som tillsammans skapar den övergripande bilden. Och den bilden är en närmast patologiskt dysfunktionell socialtjänst. Inga normala människor beter sig sådär.
Citera
2026-03-12, 20:06
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Men vännen, han har ju redovisat var han har fått sina fakta från; han har granskat en del utredningar. Givetvis nämner han bara brister som förekommer i media, då det inte går att spåra till hans enskilda fall.

Om jag inte missminner mig rör det sig om 2 fall, där det är några ”vänner” till kurt.
Om du tycker att det är ”en del fall” och att han besitter kunskap för att utföra en sådan granskning får stå för dig.

Hos mig är det piss värt då det är just 2 fall. Vidare kan jag inte ens kolla upp om det han säger stämmer.

Citat:
Med "några brister" menar du alla de misshandels- och dödsfall som Uppsala har, fastän Uppsala bara handlägger omkring 20-30 fall per år?
Du har inte förstått att det är en BEDRIFT att som kommunal socialförvaltning dyka upp upprepade gånger i UG och få upprepade mediala granskningar på sig? Att det händer EN gång, det är inte något att bry sig om. Men när det händer 2 gånger, 5 gånger, 10! gånger.... Inte ens stora kommuner som Stockholm har 10 fall i media på några år.
Örebro har ju två fall uppe hos IVO, polisen och media. Örebro har även politiska trassel där även kommunfullmäktige håller på med kromade äppelskrutt i bästa sändningstid i Aktuellt. Örebro har dessutom en skolskjutning på samma år! Hur fasiken kan Örebro ha så här många incidenter på så kort tid? Fundera på den ett tag innan du använder "slumpvisa enskilda brister" igen.

Du har alltså hittat en mer eller mindre isolerad plats där det förekommer mycket problem. Kan det vara så att det rör sig om inkompetens just på det socialkontoret/kommunen?

Vad menar du att skolskjutningen har med saken att göra?
Citera
2026-03-12, 20:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om jag inte missminner mig rör det sig om 2 fall, där det är några ”vänner” till kurt.
Om du tycker att det är ”en del fall” och att han besitter kunskap för att utföra en sådan granskning får stå för dig.

Hos mig är det piss värt då det är just 2 fall. Vidare kan jag inte ens kolla upp om det han säger stämmer.
Det är uppenbart att du saknar kompetensen men ALLA insatta känner igen bilden som kurt-sune ger. Sen kan man ha lite olika åsikter om orsak och verkan men den övergripande bilden är korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in