Citat:
Ursprungligen postat av
Famlove
Jag har ej läst fel el fått fel uppgifter . För att ett faderskap ska kunna bekräftas av pappan så måste mamman om hon inte avsäger sig barnet godkänna sitt föräldraskap hos Skatteverket först . Faderskapet ska A bekräfta först helt rätt men innan han kan göra det så ska Nicci bekräfta att hon är förälder .
Vilket ej har gjorts tills det kom till socialnämdens bord . Hon har sagt utåt att A är pappan men det är inte samma sak som att lämna in skriftliga uppgifter som bara hon kan göra innan A kan gå in och godkänna allt . Så för mig blir det många frågetecken och har man rent mjöl i påsen som någon skrev och är 100 % säker så varför neka ett test om pappan vill ta ett test .
Citat:
Ursprungligen postat av
Artmovie
Reg. av faderskap/föräldraskap enligt myndigheter:
"Det går inte säkert att säga att det nödvändigtvis är pappan (A) till en början som inte bekräftat faderskapet bara för att ärendet hamnat hos familjerätten."
"Det många missförstår är att en man inte kan registreras som pappa enbart genom att själv säga att han är det.
Enligt svensk lag så MÅSTE det finnas en gemensam bekräftelse.
Detta regleras i Föräldrabalken och hanteras praktiskt av Socialnämnden (familjerätten) och registreras sedan hos Skatteverket."
"Faderskapet fastställs genom bekräftelse hos socialnämnden/familjerätten eller digitalt om båda föräldrarna godkänner.
Om föräldrarna inte har kontakt gör familjerätten en faderskapsutredning."
"En faderskapsutredning startas av kommunen när faderskapet inte har bekräftats gemensamt från båda håll efter födelsen."
"Det kan bero på flera saker, till exempel:
*Pappan har inte bekräftat faderskapet.
*Mamman har inte godkänt bekräftelsen.
*Föräldrarna har inte gjort den digitala bekräftelsen inom tidsfristen.
*Föräldrarna är oense om vem som är pappa.
Myndigheterna behöver utreda vem pappan är".
Frågan kvarstår:
Vem av A & N bekräftade inte faderskapet från första början eller gjorde ingen av dem det?
Allmänheten vet inte exakt var det tagit stopp i bekräftelsen om faderskapet och vad den huvudsakliga anledningen är till att en faderskapsutredning inleddes.
De som vet till 100% är bara de som står N & A närmast och eller varit delaktig i processen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Famlove
Tack för att du förtydliga detta jag har försökt få fram hela tiden .
Man stirrar sig blid på vad N har sagt utåt på sociala medier .
Och kan inte tänka ett steg längre att det faktiskt är hon från början som har gjort att processen ser ut så här .
Jag är ledsen men har lite svårt att tro på denna tjej som har ljugit allt för många gånger.
Och jag drar även öronen åt mig när man suttit I snart 3 års tid och ältat samma sak om och om igen på sina kanaler tillsammans med sin mamma .
Har hon en konflikt med pappan till sitt barn behöver hon inte blotta det med hela svenska folket för att N är influencer .
Jag drar oxå öronen åt mig när man ska ta hjälp av olika forum , poddar och skvallerkonton och ska berätta sin historia sin sanning den kanske inte alls stämmer övrens med andra partern som upplevt något helt annat .
Jag beundrar A och hans familj att dom har haft ett lugn och inte gjort ett enda uttalande om N el nämnt henne någonstans på sociala medier.
Men nu får ni skärpa er, det framgår av de offentliga handlingarna i faderskapsmålet att A aldrig skickade in en egen bekräftelse via Skatteverket, alltså har N inte haft något att bekräfta.
N har aldrig behövt bekräfta att hon är förälder, det sker per automatik
eftersom att hon är den som fött barnet. Den som föder ett barn behöver inte göra en bekräftelse av att den fött ett barn. I svensk lag blir den som föder barnet automatiskt juridisk förälder.
Från Skatteverket:
Citat:
Moderskap
En kvinna som föder ett barn registreras som barnets mamma. Det kallas moderskapspresumtion (modern presumeras, det vill säga antas, vara förälder).
Man kan också inte avsäga sig föräldraskap bara ”sådär” utan man är juridisk förälder till dess att ett barn eventuell adopteras bort.
N hade däremot behövt bekräfta att A är far, OM han hade skickat in detta via Skatteverket. Det är det som avses med ”gemensam bekräftelse”.
N hade bara kunnat bekräfta faderskapet om A hade skickat in en begäran via Skatteverket. Det gjorde han alltså inte och då fanns det inget
hon kunde göra.
Hon kan inte själv ”registrera” A som far.
Det finns inte heller någon rutin där N hade kunnat kontakta Skatteverket som i sin tur hade kontaktat A, den uppgiften är Socialnämndens och det är alltså det som är en faderskapsutredning.
Vad får ni ut av att medvetet sprida falska uppgifter i den här frågan och medvetet ljuga om hur en myndighetsprocess går till? Det är helt obegripligt.
Artmovie, på ditt ”frågan kvarstår”: Det kvarstår inga frågor, det är bara du som fortfarande kämpar för att det ska verka som att N gör större motstånd än hon faktiskt gör.