2026-03-12, 07:43
Avstängd
insekternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Famlove
Vet att det är barnmorskan som skickar in till skatteverket. Men N är den som fött barnet och ska godkänna sitt föräldraskap först på skatteverkets hemsida vilket hon ej gjort från början utan lätt det gå vidare så att socialnämnden hörde av sig. Står tom på skatteverkets hemsida att den som fött barnet behöver godkänna föräldraskapet så det blir registrerad för att sen A ska kunna signera vilket hon ej gjort .
Det är jättebra bra att A har fått umgängesrätt med sin dotter . Och jag hoppas verkligen både N och A kan samarbeta och lägga undan sina åsikter och hat och se till chiaras bästa . Men tyvärr så tror jag det är långt i från över än.

Nej, det är inte N som ska godkänna sitt föräldraskap först hos Skatteverket. Sjukhuset där barnet föds registrerar barnet och den som fött barnet, annars skulle vi ha en helt sjuk situation där mammor kan avsäga sig sina barn efter förlossningen och där helt nyfödda inte har minst en vårdnadshavare som kan ta ansvar för dem.

Så här ser processen ut, när man är överens.

1. Mamman föder barnet och sjukhuset registrerar henne som vårdnadshavare till barnet direkt

2. Pappan begär via, typ, en förfrågan att få registreras som pappa via Skatteverket

3. Mamman godkänner förfrågan

Allt detta står hos Skatteverket. Är man i en situation där man inte kan eller bör ha kontakt är rutinen att familjerätten tar över och gör en faderskapsutredning.
Citera
2026-03-12, 07:47
Avstängd
insekternas avatar
Citat:
Läs på skatteverkets hemsida! Då menar du att det står fel där då 🤔 har varit inne och tittat och även frågat min släkting som jobbar på skatteverket.

Det står inte fel. Din släkting bör söka nytt jobb.

Citat från Skatteverket:

Citat:
Så här använder ni tjänsten:

Du som inte har fött barnet:
1. Logga in i e-tjänsten med ditt personnummer.
2. Bekräfta att du är barnets förälder. Du kan samtidigt också anmäla gemensam vårdnad.
3. Signera med e-legitimation.
4. Meddela den förälder som fött barnet att det finns en bekräftelse att godkänna.

Du som har fött barnet:
1. Vänta tills den andra föräldern har bekräftat sitt föräldraskap i tjänsten.
2. Logga in i e-tjänsten med ditt personnummer.
3. Godkänn den andra personens föräldraskap. Du kan samtidigt också anmäla gemensam vårdnad.
4. Signera med e-legitimation.

När den förälder som ska bekräfta sitt föräldraskap har signerat bekräftelsen och den förälder som har fött barnet har godkänt bekräftelsen genom att också signera är föräldraskapet fastställt.

Källa: https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/nyblivenforalder/bekraftaattdublivitforalder

Citat:
Bekräfta föräldraskap

Om den som föder barnet inte är gift behöver partnern bekräfta sitt föräldraskap. Det kan hen göra på något av följande sätt:

i tjänsten Digital föräldraskapsbekräftelse inom 14 dagar från barnets födelse
genom att meddela socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört, när det har gått längre tid än 14 dagar efter barnets födelse.

Källa: https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/nyblivenforalder/
Senast redigerad av insekterna 2026-03-12 kl. 07:54.
Citera
2026-03-12, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insekterna
Nej, det är inte N som ska godkänna sitt föräldraskap först hos Skatteverket. Sjukhuset där barnet föds registrerar barnet och den som fött barnet, annars skulle vi ha en helt sjuk situation där mammor kan avsäga sig sina barn efter förlossningen och där helt nyfödda inte har minst en vårdnadshavare som kan ta ansvar för dem.

Så här ser processen ut, när man är överens.

1. Mamman föder barnet och sjukhuset registrerar henne som vårdnadshavare till barnet direkt

2. Pappan begär via, typ, en förfrågan att få registreras som pappa via Skatteverket

3. Mamman godkänner förfrågan

Allt detta står hos Skatteverket. Är man i en situation där man inte kan eller bör ha kontakt är rutinen att familjerätten tar över och gör en faderskapsutredning.

Citat:
Det står inte fel. Din släkting bör söka nytt jobb.

Citat från Skatteverket:

Källa: https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/nyblivenforalder/bekraftaattdublivitforalder

Källa: https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/nyblivenforalder/
Jag har ej läst fel el fått fel uppgifter . För att ett faderskap ska kunna bekräftas av pappan så måste mamman om hon inte avsäger sig barnet godkänna sitt föräldraskap hos Skatteverket först . Faderskapet ska A bekräfta först helt rätt men innan han kan göra det så ska Nicci bekräfta att hon är förälder .
Vilket ej har gjorts tills det kom till socialnämdens bord . Hon har sagt utåt att A är pappan men det är inte samma sak som att lämna in skriftliga uppgifter som bara hon kan göra innan A kan gå in och godkänna allt . Så för mig blir det många frågetecken och har man rent mjöl i påsen som någon skrev och är 100 % säker så varför neka ett test om pappan vill ta ett test .
Citera
2026-03-12, 08:44
Medlem
Reg. av faderskap/föräldraskap enligt myndigheter:

"Det går inte säkert att säga att det nödvändigtvis är pappan (A) till en början som inte bekräftat faderskapet bara för att ärendet hamnat hos familjerätten."

"Det många missförstår är att en man inte kan registreras som pappa enbart genom att själv säga att han är det.
Enligt svensk lag så MÅSTE det finnas en gemensam bekräftelse.
Detta regleras i Föräldrabalken och hanteras praktiskt av Socialnämnden (familjerätten) och registreras sedan hos Skatteverket."

"Faderskapet fastställs genom bekräftelse hos socialnämnden/familjerätten eller digitalt om båda föräldrarna godkänner.
Om föräldrarna inte har kontakt gör familjerätten en faderskapsutredning."

"En faderskapsutredning startas av kommunen när faderskapet inte har bekräftats gemensamt från båda håll efter födelsen."

"Det kan bero på flera saker, till exempel:

*Pappan har inte bekräftat faderskapet.
*Mamman har inte godkänt bekräftelsen.
*Föräldrarna har inte gjort den digitala bekräftelsen inom tidsfristen.
*Föräldrarna är oense om vem som är pappa.
Myndigheterna behöver utreda vem pappan är".

Frågan kvarstår:
Vem av A & N bekräftade inte faderskapet från första början eller gjorde ingen av dem det?

Allmänheten vet inte exakt var det tagit stopp i bekräftelsen om faderskapet och vad den huvudsakliga anledningen är till att en faderskapsutredning inleddes.

De som vet till 100% är bara de som står N & A närmast och eller varit delaktig i processen.
Senast redigerad av Artmovie 2026-03-12 kl. 09:01.
Citera
2026-03-12, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie

"Det går inte säkert att säga att det nödvändigtvis är pappan (A) till en början som inte bekräftat faderskapet bara för att ärendet hamnat hos familjerätten."

"Det många missförstår är att en man inte kan registreras som pappa enbart genom att själv säga att han är det.
Detta regleras i Föräldrabalken och hanteras praktiskt av Socialnämnden (familjerätten) och registreras sedan hos Skatteverket."

"Faderskapet fastställs genom bekräftelse hos socialnämnden/familjerätten eller digitalt om båda föräldrarna godkänner.

"En faderskapsutredning startas av kommunen när faderskapet inte har bekräftats gemensamt från båda håll efter födelsen."

Frågan kvarstår:
Vem av A & N bekräftade inte faderskapet från första början eller gjorde ingen av dem något?

Allmänheten vet inte exakt var det tagit stopp i bekräftelsen om faderskapet och vad den huvudsakliga anledningen är till att en faderskapsutredning inleddes.

De som vet till 100% är bara de som står N & A närmast och eller varit delaktig i processen.
Tack för att du förtydliga detta jag har försökt få fram hela tiden .
Man stirrar sig blid på vad N har sagt utåt på sociala medier .
Och kan inte tänka ett steg längre att det faktiskt är hon från början som har gjort att processen ser ut så här .
Jag är ledsen men har lite svårt att tro på denna tjej som har ljugit allt för många gånger.
Och jag drar även öronen åt mig när man suttit I snart 3 års tid och ältat samma sak om och om igen på sina kanaler tillsammans med sin mamma .
Har hon en konflikt med pappan till sitt barn behöver hon inte blotta det med hela svenska folket för att N är influencer .
Jag drar oxå öronen åt mig när man ska ta hjälp av olika forum , poddar och skvallerkonton och ska berätta sin historia sin sanning den kanske inte alls stämmer övrens med andra partern som upplevt något helt annat .
Jag beundrar A och hans familj att dom har haft ett lugn och inte gjort ett enda uttalande om N el nämnt henne någonstans på sociala medier.
Citera
2026-03-12, 10:46
Avstängd
insekternas avatar
Citat:
Jag har ej läst fel el fått fel uppgifter . För att ett faderskap ska kunna bekräftas av pappan så måste mamman om hon inte avsäger sig barnet godkänna sitt föräldraskap hos Skatteverket först . Faderskapet ska A bekräfta först helt rätt men innan han kan göra det så ska Nicci bekräfta att hon är förälder .
Vilket ej har gjorts tills det kom till socialnämdens bord . Hon har sagt utåt att A är pappan men det är inte samma sak som att lämna in skriftliga uppgifter som bara hon kan göra innan A kan gå in och godkänna allt . Så för mig blir det många frågetecken och har man rent mjöl i påsen som någon skrev och är 100 % säker så varför neka ett test om pappan vill ta ett test .

Citat:

Frågan kvarstår:
Vem av A & N bekräftade inte faderskapet från första början eller gjorde ingen av dem det?

Citat:
Tack för att du förtydliga detta jag har försökt få fram hela tiden .
Man stirrar sig blid på vad N har sagt utåt på sociala medier .
Och kan inte tänka ett steg längre att det faktiskt är hon från början som har gjort att processen ser ut så här .
Jag är ledsen men har lite svårt att tro på denna tjej som har ljugit allt för många gånger.
Och jag drar även öronen åt mig när man suttit I snart 3 års tid och ältat samma sak om och om igen på sina kanaler tillsammans med sin mamma .
Har hon en konflikt med pappan till sitt barn behöver hon inte blotta det med hela svenska folket för att N är influencer .
Jag drar oxå öronen åt mig när man ska ta hjälp av olika forum , poddar och skvallerkonton och ska berätta sin historia sin sanning den kanske inte alls stämmer övrens med andra partern som upplevt något helt annat .
Jag beundrar A och hans familj att dom har haft ett lugn och inte gjort ett enda uttalande om N el nämnt henne någonstans på sociala medier.

Men nu får ni skärpa er, det framgår av de offentliga handlingarna i faderskapsmålet att A aldrig skickade in en egen bekräftelse via Skatteverket, alltså har N inte haft något att bekräfta.

N har aldrig behövt bekräfta att hon är förälder, det sker per automatik eftersom att hon är den som fött barnet. Den som föder ett barn behöver inte göra en bekräftelse av att den fött ett barn. I svensk lag blir den som föder barnet automatiskt juridisk förälder.

Från Skatteverket:

Citat:
Moderskap
En kvinna som föder ett barn registreras som barnets mamma. Det kallas moderskapspresumtion (modern presumeras, det vill säga antas, vara förälder).

Man kan också inte avsäga sig föräldraskap bara ”sådär” utan man är juridisk förälder till dess att ett barn eventuell adopteras bort.

N hade däremot behövt bekräfta att A är far, OM han hade skickat in detta via Skatteverket. Det är det som avses med ”gemensam bekräftelse”.

N hade bara kunnat bekräfta faderskapet om A hade skickat in en begäran via Skatteverket. Det gjorde han alltså inte och då fanns det inget hon kunde göra.

Hon kan inte själv ”registrera” A som far.

Det finns inte heller någon rutin där N hade kunnat kontakta Skatteverket som i sin tur hade kontaktat A, den uppgiften är Socialnämndens och det är alltså det som är en faderskapsutredning.

Vad får ni ut av att medvetet sprida falska uppgifter i den här frågan och medvetet ljuga om hur en myndighetsprocess går till? Det är helt obegripligt.

Artmovie, på ditt ”frågan kvarstår”: Det kvarstår inga frågor, det är bara du som fortfarande kämpar för att det ska verka som att N gör större motstånd än hon faktiskt gör.
Senast redigerad av insekterna 2026-03-12 kl. 10:55.
Citera
2026-03-12, 11:25
Medlem
Citat:
Men nu får ni skärpa er, det framgår av de offentliga handlingarna i faderskapsmålet att A aldrig skickade in en egen bekräftelse via Skatteverket, alltså har N inte haft något att bekräfta.

N ska aldrig bekräfta att hon är förälder, det sker per automatik eftersom att hon är den som fött barnet. Den som föder ett barn behöver inte göra en bekräftelse av att den fött ett barn.

N hade däremot behövt bekräfta att A är far, OM han hade skickat in detta via Skatteverket.

Vad får ni ut av att medvetet sprida falska uppgifter i den här frågan och medvetet ljuga om hur en myndighetsprocess går till? Det är helt obegripligt.

I den första delen delges bara mer information än det som hittills framkommit i tråden om hur själva processen går till, hämtad direkt från myndigheter.

För det andra så är det ingen som skrivit i syfte att sprida falska uppgifter.

Frågan om reg. faderskap och hur det kan ha gått till delas återkommande här i tråden.
De frågeställningarna skulle nog inte uppstå om de flesta redan rent faktamässigt visste hur det egentligen ser ut.

Jag har tyvärr inte tagit del av/läst några handlingar som visar/beskriver att A inte bekräftat faderskap via Skatteverket inom 14 dagar.

Du får jättegärna länka och eller hänvisa till de offentliga handlingarna i faderskapsmålet som visar detta så kan just den frågan ges möjlighet att punktas.
Senast redigerad av Artmovie 2026-03-12 kl. 11:36.
Citera
2026-03-12, 12:36
Medlem
Citat:

Jag har tyvärr inte tagit del av/läst några handlingar som visar/beskriver att A inte bekräftat faderskap via Skatteverket inom 14 dagar.

Säg att du skojar nu??
Även om du inte tagit del/läst någon handling om det så är ju du en av dom som hela tiden skrivit att han inte kunnat det, dvs INTE gjort det för att N inte uppgett honom som fader.
Och jag har hela tiden sagt att han sket i det.
Citera
2026-03-12, 13:05
Avstängd
insekternas avatar
Citat:
I den första delen delges bara mer information än det som hittills framkommit i tråden om hur själva processen går till, hämtad direkt från myndigheter.

För det andra så är det ingen som skrivit i syfte att sprida falska uppgifter.

Frågan om reg. faderskap och hur det kan ha gått till delas återkommande här i tråden.
De frågeställningarna skulle nog inte uppstå om de flesta redan rent faktamässigt visste hur det egentligen ser ut.

Du får jättegärna länka och eller hänvisa till de offentliga handlingarna i faderskapsmålet som visar detta så kan just den frågan ges möjlighet att punktas.

Det framgår inte för att det står rakt ut, utan för att man förstår det av tidslinjerna som finns beskrivna med målande ord. Framför allt i stämningsansökan om faderskapet där det alltså är familjerätten som stämmer A för att tillvarata C:s rättigheter. Där SKA familjerätten redogöra för alla gånger A har velat medge sitt föräldraskap om så vore fallet, alltså: Om han hade gjort det hade det stått där.

Det hade också stått i loggen från familjerätten.

Om det dessutom var så att A, som ni skriver, verkligen ville göra ett DNA-test så gjorde han helt rätt i att inte skicka en ”förfrågan” via Skatteverket. Vill man göra ett DNA-test innan man skriver på SKA man invänta familjerättens utredning.

Som sagt, det finns gott om tillfällen där man kan anklaga N för att ha gjort fel men detta är inte ett sådant tillfälle och vi behöver inte greppa efter halmstrån.
Citera
2026-03-12, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Säg att du skojar nu??
Även om du inte tagit del/läst någon handling om det så är ju du en av dom som hela tiden skrivit att han inte kunnat det, dvs INTE gjort det för att N inte uppgett honom som fader.
Och jag har hela tiden sagt att han sket i det.

Ja, vill minnas att det diskuterats ganska mycket fram och tillbaka gällande reg. av faderskap och om om huruvida det var när N blev mamma första gången och att A inte då visste om exakt datum för när C skulle komma till världen.

Det blir svårt att anmäla faderskap direkt om man inte vet när barnet ska få se dagens ljus.

Vad som skett efter det och hur den processen gått till över tid har man bara kunnat spekulera i.

Det har dock inget att göra med om man tagit del av en offentlig handling eller ej.

Det är en sak att tro och diskutera fram och tillbaka. En annan att ta del av fakta.

Just den delen att A inte skrivit på är tyvärr ingen OH jag har tagit del av/läst.
Citera
2026-03-12, 13:35
Avstängd
insekternas avatar
Citat:
Ja, vill minnas att det diskuterats ganska mycket fram och tillbaka gällande reg. av faderskap och om om huruvida det var när N blev mamma första gången och att A inte då visste om exakt datum för när C skulle komma till världen.

Det blir svårt att anmäla faderskap direkt om man inte vet när barnet ska få se dagens ljus.

Vad som skett efter det och hur den processen gått till över tid har man bara kunnat spekulera i.

Det har dock inget att göra med om man tagit del av en offentlig handling eller ej.

Det är en sak att tro och diskutera fram och tillbaka. En annan att ta del av fakta.

Just den delen att A inte skrivit på är tyvärr ingen OH jag har tagit del av/läst.

A har inte skickat en “begäran” till Skatteverket, vi kan helt avfärda det utifrån vad som framgår i de offentliga handlingarna vilket du nu informerats om flertalet gånger. Svaret finns men du m.fl. fortsätter spä på idén om att N ska ha förvägrat A ett faderskap från start genom att inte godkänna hans faderskap via Skatteverket, varför?

Det finns tyvärr inte rum för spekulationer här, hur mycket du och dina vänner här i tråden än vill att det ska vara så.
Citera
2026-03-12, 13:41
Avstängd
insekternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Det är alltid samma personer som försvarar sina säkra uppgifter om att det gått till på ett specifikt sätt, eller att man vet hur det fungerar, och att han gjorde si och så pga osv, med att det bara varit spekulationer.
Du är EN av dom som ”visste” att han hade loggat in och sett att hon inte hade uppgivit honom som pappa och därför inte kunde göra något. Sen växte den historian bara mer och mer med bla att hon var osäker på vem pappan var osv osv osv

Vänta nu, menar du att Artmovie påstått att A ska ha sagt att han:

1) Loggat in på Skatteverket och sett att

2) N inte angivit honom som pappa

…när det alltså inte är så det fungerar, över huvud taget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in