2026-03-11, 23:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Så klaga på domstolarna då.

Ja det gör jag också. Men soc ska inte sitta och skriva falska barnutredningar med rena påhitt i. Det kan de göra ostraffat idag. Det borde vara stränga straff varje gång det förekommer. Det är det inte idag och därför har det spårat ur i utredningarna till föräldarnas och barnets nackdel.
Citera
2026-03-11, 23:08
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Och ifall säg 10 miljoner av de planen skulle krascha?
Det är inte jämförbart med vad vi pratar om.
Citera
2026-03-11, 23:09
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det händer hela tiden. jag har sett så många utredningar med rena påhitt nu att jag tappat räkningen:
Länka
Citera
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det är inte jämförbart med vad vi pratar om.
Jo det är det.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så du menar att myndigheter tar barn trots att föräldrarna är änglar?

Det handlar inte om att föräldrar är änglar. Det handlar om att föräldrar ibland behöver hjälp av olika skäl. Barn kan ha diagnoser, föräldrar kan bli sjuka. Vad som helst kan bli svårt. Men ska staten ta ett barn så måste det råda extrema förhållanden och jag menar att placeringar missbrukas idag. 5% av barnen placeras under sin uppväxt och det är jag inte helt säker på behövs. Det skulle bli högre kvalitet om man drog ner på antalet placeringar kraftigt så man sparar på de bästa familjehemmen. Idag är det ju absolut bottenkvalitet och ett rent lotteri hur det blir för barnet ifråga när det placeras.
Citera
2026-03-11, 23:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Länka

Det kan jag inte göra. Det är privata utredningar och material som jag fått ta del av personligen och gått igenom av nyfiken het, men också för att hjälpa till och samla bevis.
Citera
2026-03-11, 23:10
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ja det gör jag också. Men soc ska inte sitta och skriva falska barnutredningar med rena påhitt i. Det kan de göra ostraffat idag. Det borde vara stränga straff varje gång det förekommer. Det är det inte idag och därför har det spårat ur i utredningarna till föräldarnas och barnets nackdel.
Det är väl tur att det inte sker systematiskt då? Bara för att det har hänt betyder det inte att det sker hela tiden, som du hävdar.
Citera
2026-03-11, 23:11
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jo det är det.
Det är bara trams, det du säger nu.
Citera
2026-03-11, 23:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det är väl tur att det inte sker systematiskt då? Bara för att det har hänt betyder det inte att det sker hela tiden, som du hävdar.
Jag gav dig nyligen en artikelserie om Norrköping som tyder på att det sker systematiskt.
Citera
2026-03-11, 23:13
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Det kan jag inte göra. Det är privata utredningar och material som jag fått ta del av personligen och gått igenom av nyfiken het, men också för att hjälpa till och samla bevis.
Såklart. Det är så här det låter från er som klagar som mest. Inga bevis. Bara klagomål.
Citera
2026-03-11, 23:13
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det är bara trams, det du säger nu.
Nej.
IVO kritiserar socialnämnder vid omplacering av barn

Kommuners socialnämnder uppvisar flera allvarliga brister kring delaktighet och dokumentation vid omplacering av barn. Detta visar IVO:s granskning av 26 socialnämnder där nästan alla de granskade kommunerna brister.

Som sagt, du är otroligt naiv om hur LVU ser ut i verkligheten.
Citera
2026-03-11, 23:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om jag säger så här:
Det sker ca 40 miljoner flygningar per år. 50 av dessa plan kraschar. 1,25 krascher per miljon flygningar.

Det är lite samma sak här. Det sker felaktigheter inom alla verksamheter. Om man klumpar ihop alla felaktigheter och pumpar ut informationen överallt och vinklar information så kommer det se ut som att det är helt åt helvete.

Medier skriver om alla flygplanskrascher som sker och då kommer folk tänka att flygplan är farligt att resa med. Det är samma sak som du pratar om i den här tråden.

Ja men du förstår inte problemet här. Det finns inga straff i princip för socialsekreterare som sitter och hittar på i barnutredningar. Jag har granskat flera barnutredningar och samma typer av fel och fusk förekommer som av en händelse i varje utredning jag gick igenom.

Jag skulle säga att det är satt i system detta och många föräldrar vittnar och larmar om precis samma sak.

Socialtjänsten är en extremt farlig myndighet, utan ansvar om det blir fel och som inte drar sig för att hitta på och skarva för att få igenom LVU. Det är inte ok någonstans och man kan inte skylla på domstolen för att soc gör så här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in