2026-03-11, 22:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Diskussionen kring detta har spårat ut på grund av upphåsandet av felaktiga uppgifter och utländska skriverier som hällt bensin i den konstgjorda elden. Det står jag fast vid.

Det är statens sätt för att tona ner kritiken, men det kommer inte att gå dölja maktmissbruket hur länge som helst och statens brott mot svenska medborgare och deras barn.

Den mesta av kritiken mot LVU och socialtjänsten är fullt befogad, sedan finns det vissa felaktigheter som spridits. Men det mesta är den jobbiga sanningen som staten inte vill ska komma ut, för att stänga ner debatten.
Citera
2026-03-11, 22:53
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Diskussionen kring detta har spårat ut på grund av upphåsandet av felaktiga uppgifter och utländska skriverier som hällt bensin i den konstgjorda elden. Det står jag fast vid.
Det ändrar inte på att du är fullkomligt naiv om hur LVU har havererat. Det ändrar inte på behovet om grundliga reformer inom LVU, tvärtom.
Citera
2026-03-11, 22:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Då får du väl gnälla på dem då? Socialtjänsten gör utredningar enligt de regler som finns. Sedan lämnar de över ärendet. Klaga på det som är problemet. Dvs domstolarna.

Vad händer om soc inte gör enligt de regler som finns. Vad blir straffet? vad har soc för incitament för att hålla sig till reglerna om de vill få igenom ett LVU?

Domstolarna gör precis som soc säger i över 9 fall av 10. Så nej. Det här med att skylla på domstolarna håller inte. Hade domstolarna gjort sitt jobb och faktagranskat utredningarna så hade inte Adam placerats fel i över sju års tid. Det är just detta du inte begriper.
Citera
2026-03-11, 22:57
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du behöver förstå den andra sidan. För hade det gällt DITT barn, så hade du inte accepterat en ordning där socialsekreterare får sitta och skriva precis vad fan de vill ostraffat och domstolen inte faktagranskade utredningen.

LVU är en extrem åtgärd. Det borde ställas rigorösa krav på rättssäkerhet och kontroll. Men det finns ingen större kontroll och därför kan barn vara felaktigt placerade i åratal felaktigt och olagligt.

Vem är ett sådant system bra för? Ja knappast för barnen.
Om det skulle vara så att socialtjänsten skulle skriva felaktiga uppgifter så är det så klart bedrövligt. Det har säkerligen hänt. Det säger jag inget om. Jag har inte upplevt det själv på något sätt. Det är egentligen bara ord från andra. Men jag vill gärna ha lite mer på fötterna innan jag tror på det. Det är detta som är problematiskt med LVU-kampanjen. Folk gillar att gå ihop och dreva. Det blir så extremt allting. Du verkar vara en sådan som inte kan ha två tankar i huvudet samtidigt (no offense). Du har bestämt vad du tycker och vill inte inse att det garanterat finns delar av det du säger som inte stämmer. Jag är iallafall öppen för att ändra åsikt om tillräckliga bevis för motsatsen finns.

Bevis för mig skulle kunna vara att varenda möte med socialtjänsten spelats in av föräldrarna. Kring vad som sagts och att när man sedan jämför med vad som står i den färdiga utredningen kan se att det som står inte var det som sades.
Citera
2026-03-11, 22:59
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Om det skulle vara så att socialtjänsten skulle skriva felaktiga uppgifter så är det så klart bedrövligt. Det har säkerligen hänt. Det säger jag inget om. Jag har inte upplevt det själv på något sätt. Det är egentligen bara ord från andra. Men jag vill gärna ha lite mer på fötterna innan jag tror på det. Det är detta som är problematiskt med LVU-kampanjen. Folk gillar att gå ihop och dreva. Det blir så extremt allting. Du verkar vara en sådan som inte kan ha två tankar i huvudet samtidigt (no offense). Du har bestämt vad du tycker och vill inte inse att det garanterat finns delar av det du säger som inte stämmer. Jag är iallafall öppen för att ändra åsikt om tillräckliga bevis för motsatsen finns.

Bevis för mig skulle kunna vara att varenda möte med socialtjänsten spelats in av föräldrarna. Kring vad som sagts och att när man sedan jämför med vad som står i den färdiga utredningen kan se att det som står inte var det som sades.
Vad är det relevant ifall just du har upplevt det eller inte för?

tillägg: Det spelas ofta in, Adam, Malin och andra UG program där det är just som det du efterfrågar.
Senast redigerad av Ajogen 2026-03-11 kl. 23:02.
Citera
2026-03-11, 23:02
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Varför ska jag ha i åtanken att en del är över 15 och hur många är över 15 menar du ?

Jag vet inte hur många som är korrekta placeringar .

Jag tror att kriminalitet, missbruk, misshandel, misär och där föräldrarna inte tar hand om sina barn kan vara grunder till placeringar.

Men grunderna utöver detta då?

Behöver verkligen barn placeras för att de ska må bättre ? Eller visst är syftet att barnen ska må bra det verkliga syftet ?

Kanske mår dom bäst hemma och att man behöver kunna hjälpa till i någon form ?

Jag skrev ju att ca hälften var över 15, jag tycker du bör läsa vad jag skriver lite mer noggrant, är inte första gången nu du ställer frågor som är direkt besvarade i inlägget du svarar på.

Självklart är det relevant att hälften är över 15, chansen för att placeringen är pga barnets egna beteende är såklart större för en tonåring än ett barn eller hur?

Du vet inte hur många som är korrekta placeringar, men samtidigt tycker du 1000 vore ”rimligt” frågar igen eftersom du valde att inte svara på det, hur kommer du fram till att 9000 placeringar är felaktiga när du inte vet hur många placeringar som är korrekta?

Det erbjuds mycket hjälp innan placering ens kommer på tal.
Citera
2026-03-11, 23:03
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Det är inga fantasier. Jag är väl insatt i flera fall om hur det här går till. Det är ett fullständigt skämt hur socialtjänsten beter sig. Föräldrar ber om hjälp x. soc sätter in hjälp y. Det fungerar inte. Föräldrarna tröttnar. soc säger: "Ni samarbetar inte, det blir LVU".

Problemet ligger i den frivilliga delen av hjälpinsatser. De är extremt undermåliga och ofta sätts fel hjälp in i fel tid.
Om jag säger så här:
Det sker ca 40 miljoner flygningar per år. 50 av dessa plan kraschar. 1,25 krascher per miljon flygningar.

Det är lite samma sak här. Det sker felaktigheter inom alla verksamheter. Om man klumpar ihop alla felaktigheter och pumpar ut informationen överallt och vinklar information så kommer det se ut som att det är helt åt helvete.

Medier skriver om alla flygplanskrascher som sker och då kommer folk tänka att flygplan är farligt att resa med. Det är samma sak som du pratar om i den här tråden.
Citera
2026-03-11, 23:04
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Det är statens sätt för att tona ner kritiken, men det kommer inte att gå dölja maktmissbruket hur länge som helst och statens brott mot svenska medborgare och deras barn.

Den mesta av kritiken mot LVU och socialtjänsten är fullt befogad, sedan finns det vissa felaktigheter som spridits. Men det mesta är den jobbiga sanningen som staten inte vill ska komma ut, för att stänga ner debatten.
Så du menar att myndigheter tar barn trots att föräldrarna är änglar?
Citera
2026-03-11, 23:05
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Om jag säger så här:
Det sker ca 40 miljoner flygningar per år. 50 av dessa plan kraschar. 1,25 krascher per miljon flygningar.

Det är lite samma sak här. Det sker felaktigheter inom alla verksamheter. Om man klumpar ihop alla felaktigheter och pumpar ut informationen överallt och vinklar information så kommer det se ut som att det är helt åt helvete.

Medier skriver om alla flygplanskrascher som sker och då kommer folk tänka att flygplan är farligt att resa med. Det är samma sak som du pratar om i den här tråden.
Och ifall säg 10 miljoner av de planen skulle krascha?
Citera
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Vad händer om soc inte gör enligt de regler som finns. Vad blir straffet? vad har soc för incitament för att hålla sig till reglerna om de vill få igenom ett LVU?

Domstolarna gör precis som soc säger i över 9 fall av 10. Så nej. Det här med att skylla på domstolarna håller inte. Hade domstolarna gjort sitt jobb och faktagranskat utredningarna så hade inte Adam placerats fel i över sju års tid. Det är just detta du inte begriper.
Så klaga på domstolarna då.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om det skulle vara så att socialtjänsten skulle skriva felaktiga uppgifter så är det så klart bedrövligt. Det har säkerligen hänt. Det säger jag inget om. Jag har inte upplevt det själv på något sätt. Det är egentligen bara ord från andra. Men jag vill gärna ha lite mer på fötterna innan jag tror på det. Det är detta som är problematiskt med LVU-kampanjen. Folk gillar att gå ihop och dreva. Det blir så extremt allting.
Det händer hela tiden. jag har sett så många utredningar med rena påhitt nu att jag tappat räkningen: Det skrämmer mig att domstolarna inte kontrollerar detta när det är en så extrem åtgärd.

LVU-kampanjen tror jag knappast existerar egentligen. Det är ett påhitt från statens sida, där de tagit några felaktiga citat och försöker göra det till att all kritik mot socialtjänsten är felaktig och ett hot mot rikets säkerhet. Men en stor del av kritiken var ju egentligen fullt befogad, men just LVU verkar vara ett känsligt ämne för staten, eftersom vartenda felaktigt LVU är en megaskandal för staten och brott mot mänskliga rättigheter osv. Därav orkar staten inte ta den debatten och då plockar man istället fram halmgubbarna och slår ner dem istället för att diskutera sakfrågan.

Citat:
Du verkar vara en sådan som inte kan ha två tankar i huvudet samtidigt (no offense). Du har bestämt vad du tycker och vill inte inse att det garanterat finns delar av det du säger som inte stämmer. Jag är iallafall öppen för att ändra åsikt om tillräckliga bevis för motsatsen finns.
Jag kan inte ha någon annan åsikt efter vad jag själv vittnat om. Kritiken mot soc är enligt mitt sätt att se på det till största fel fullt befogad. LVU-kampanjer engagerar jag mig inte i. Däremot när soc placerar barn felaktigt med påhittad information. Det gör mig mycket beklämd.

Citat:
Tekniken finns och soc spelar ju redan in möten med AI-teknik, men de sitter ju fortfarande och trixar med texten i utredningarna tyvärr och skriver sagor
Citera
2026-03-11, 23:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om det skulle visa sig att de inte faktagranskar alls så är det ju bra om det utreds och fixas till. Jag kan bara ge dig min sida av det hela. Det går alltid att hitta fel och peka på brister oavsett hur noga man är.
Citat:
Då får du väl gnälla på dem då? Socialtjänsten gör utredningar enligt de regler som finns. Sedan lämnar de över ärendet. Klaga på det som är problemet. Dvs domstolarna.
Jag gnäller inte och jag undanber mig den typen av arroganta kommentarer. Det du påstår är helt enkelt fel. Såhär skriver IVO i en av de många rapporterna om allvarliga fel och brister (fetat av mig):
Resultatet av vår granskning visar att det finns brister i dokumentation, barns delaktighet och handläggning av ärenden för barn och unga, inom hela kedjan från hantering av orosanmälningar till uppföljning av insatser och egenkontroll. Av de 819 ärenden som ingår i underlaget har vi funnit sammanlagt 1297 brister i 549 ärenden (67 procent). Flera av bristerna är återkommande och kända sedan tidigare.

Bristerna innebär att barn och unga riskerar att inte få sina behov av stöd, skydd och hjälp utredda och tillgodosedda. I värsta fall kan det bidra till att barn skadas eller till och med avlider.
https://www.ivo.se/aktuellt/publikationer/rapporter/sociala-barn--och-ungdomsvarden/

Sådana som du är direkt samhällsfarliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in