Citat:
Ja alla socionomer tycker förstås att de är jätteduktiga och av någon outgrundlig anledning så tål de inte kritik. De tror att de är störst bäst och vackrast och vet allt om barn. Oerhört skrämmande, då de bara läst 3 år på högskola och läst en generalistutbildning.
Jag förstår att folk blir upprörda när beslut går emot dem. Man kan peka på socionomer och hävda att de är si eller så. Det får du tycka. Men av min erfarenhet är de allra flesta riktigt duktiga och alla vill göra rätt. Ingen vill ta någons barn för att det är kul? Det finns naturligtvis orsaker till varför beslutet tas.
Och på det så sitter de och hittar på i barnutredningar. Vad exakt är "duktigt" med det? Det är ju ren cancer i samhället. Inte minst när barnen dessutom far illa i sina placeringar. Jag känner till flera av varandra oberoende fall av grov vanvård av placerade barn.
Citat:
Men det här är ett riktigt fult sätt att resonera. Problemet är att domstolarna litar på att soc uppgifter är korrekta. De undersöker dem inte närmare. Och om föräldrarna inte gräver själva i detta och begär ut dokumentationen (om den ens kommer ut pga soc krångel), så blir den skrivna "romanen" en sanning.Hur kunde fallet Adam gå igenom i domstol? Jo soc gömde undan bevisen bakom sekretess för domstolen och nämnden som talade till pappans och Adams fördel.
vad som är tilllagt och bortklippt och manipulerat ser inte domstol och nämnd. Så de fattar alltså beslut på ett grovt redigerat underlag där soc till varje pris vill få igenom en placering. Och hur slutar det tror du om det inte finns något ansvar för utredande socialsekreterare om hon ljuger och faktagranskning uteblir från domstolens sida? Jo då får du fallet Adam på repris.