2026-03-11, 22:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Jag förstår att folk blir upprörda när beslut går emot dem. Man kan peka på socionomer och hävda att de är si eller så. Det får du tycka. Men av min erfarenhet är de allra flesta riktigt duktiga och alla vill göra rätt. Ingen vill ta någons barn för att det är kul? Det finns naturligtvis orsaker till varför beslutet tas.
Ja alla socionomer tycker förstås att de är jätteduktiga och av någon outgrundlig anledning så tål de inte kritik. De tror att de är störst bäst och vackrast och vet allt om barn. Oerhört skrämmande, då de bara läst 3 år på högskola och läst en generalistutbildning.

Och på det så sitter de och hittar på i barnutredningar. Vad exakt är "duktigt" med det? Det är ju ren cancer i samhället. Inte minst när barnen dessutom far illa i sina placeringar. Jag känner till flera av varandra oberoende fall av grov vanvård av placerade barn.

Citat:
Om utredningen som socialtjänsten har gjort är undermålig så är det upp till domstolarna att hävda detta. Så makten till att ta beslut kring socialtjänstens arbete ligger hos domstolarna. Är det inte så?
Men det här är ett riktigt fult sätt att resonera. Problemet är att domstolarna litar på att soc uppgifter är korrekta. De undersöker dem inte närmare. Och om föräldrarna inte gräver själva i detta och begär ut dokumentationen (om den ens kommer ut pga soc krångel), så blir den skrivna "romanen" en sanning.

Hur kunde fallet Adam gå igenom i domstol? Jo soc gömde undan bevisen bakom sekretess för domstolen och nämnden som talade till pappans och Adams fördel.

vad som är tilllagt och bortklippt och manipulerat ser inte domstol och nämnd. Så de fattar alltså beslut på ett grovt redigerat underlag där soc till varje pris vill få igenom en placering. Och hur slutar det tror du om det inte finns något ansvar för utredande socialsekreterare om hon ljuger och faktagranskning uteblir från domstolens sida? Jo då får du fallet Adam på repris.
Citera
2026-03-11, 22:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det blev ju fel i Adam-fallet. Men tro inte att det är något som är utbrett kring flera beslut. Det är lätt att peka på Adam-fallet och tro att "ah, men då har socialtjänsten fel i allt". Det är radikalt och inte sant helt enkelt. Men du får tro vad du vill.

Det handlar inte om att soc har fel i allt. Det handlar om att LVU-processen inte har en rättssäker konstruktion. Den fungerar bara rättssäkert i teorin, men då måste soc göra rätt, inte fuska, inte överdriva, inte hitta på, inte vinkla, inte klippa ihop text, inte kasta om ord som ändrar meningar osv osv. Men där är vi inte. Och det vet du nog innerst inne.
Citera
2026-03-11, 22:42
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är ju här det spårar ur och det är också här det finns fog för det som LVU-kampanjen uttrycker (på ett överdrivet sätt).

Processen ÄR INTE rättssäker eftersom utredningarna regelmässigt är bristfälliga och godtyckliga men förvaltningsrätten utreder inte detta. De bristfälliga utredningarna sätter rättssäkerheten ur spel.

Detta är vad hela saken handlar om i grunden.
Om det skulle visa sig att de inte faktagranskar alls så är det ju bra om det utreds och fixas till. Jag kan bara ge dig min sida av det hela. Det går alltid att hitta fel och peka på brister oavsett hur noga man är.
Citera
2026-03-11, 22:43
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Lika mycket som att vi inte kan ha ett system så överger barn som misshandlas av sina föräldrar kan vi inte heller ha ett system som godtyckligt skiljer barn från dem heller. Det är inte enskilda fall, det är ett haveri.
Jag håller med om att barn inte ska skiljas felaktigt från sina föräldrar. Det är inget jag har någon erfarenhet av.
Citera
2026-03-11, 22:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om det skulle visa sig att de inte faktagranskar alls så är det ju bra om det utreds och fixas till. Jag kan bara ge dig min sida av det hela. Det går alltid att hitta fel och peka på brister oavsett hur noga man är.

Du behöver förstå den andra sidan. För hade det gällt DITT barn, så hade du inte accepterat en ordning där socialsekreterare får sitta och skriva precis vad fan de vill ostraffat och domstolen inte faktagranskade utredningen.

LVU är en extrem åtgärd. Det borde ställas rigorösa krav på rättssäkerhet och kontroll. Men det finns ingen större kontroll och därför kan barn vara felaktigt placerade i åratal felaktigt och olagligt.

Vem är ett sådant system bra för? Ja knappast för barnen.
Citera
2026-03-11, 22:45
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag håller med om att barn inte ska skiljas felaktigt från sina föräldrar. Det är inget jag har någon erfarenhet av.
Och vad har din personlig erfarenhet med detta systemfel att göra med?
Citera
2026-03-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Jo för jag kan till skillnad från dig förstå siffrorna.

Varför skulle 1000 vara rimligt? Du behöver även ha i åtanke att ca hälften är över 15, hur stor andel tror du är helt korrekta placeringar, där barnen vanvårdats etc. Ska väl ge insatser till alla barn som behöver det?

Varför ska jag ha i åtanken att en del är över 15 och hur många är över 15 menar du ?

Jag vet inte hur många som är korrekta placeringar .

Jag tror att kriminalitet, missbruk, misshandel, misär och där föräldrarna inte tar hand om sina barn kan vara grunder till placeringar.

Men grunderna utöver detta då?

Behöver verkligen barn placeras för att de ska må bättre ? Eller visst är syftet att barnen ska må bra det verkliga syftet ?

Kanske mår dom bäst hemma och att man behöver kunna hjälpa till i någon form ?
Citera
2026-03-11, 22:46
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Ja du kan vinkla detta när folk drar synonymer. Men ja barn dör pågrund av hur socialtjänsten håller på. Människors liv förstörs för alltid, där ärr alltid kommer vara ärr, där vissa får sår som aldrig kommer att läka! Detta pågrund av felaktiga placeringar och lvu !

Att du kallar detta sekt och inte bemöter kritik , gör att du tappar all trovärdighet.

De senaste ~50åren har det dött mindre än 1000 ungar under socialtjänstens vård.

Under andra världskriget, i förintelseläger dog det ca 1,5miljoner barn. Dvs hela Sveriges population. Berätta nu hur liknelsen är annat än smaklös.
Citera
2026-03-11, 22:46
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här stämmer inte alls i alla fall. Det kan handla om att soc inte lyssnar på föräldrarna vad de behöver hjälp med och svarar med goddag yxskaft. Till slut tröttnar föräldrarna och då är inte LVU långt borta.

Bevis för att barn far illa behövs inte heller. Bara en tillräckligt hemsk historia, som kan vara rent påhittad.
Det du berättar är enligt mina erfarenheter rena fantasier. Men om du känner så, så känner du så. Du har rätt till din bild av det hela.
Citera
2026-03-11, 22:47
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Men vad är det du inte förstår? Problemet ÄR ju att domstolarna INTE gör det.
Då får du väl gnälla på dem då? Socialtjänsten gör utredningar enligt de regler som finns. Sedan lämnar de över ärendet. Klaga på det som är problemet. Dvs domstolarna.
Citera
2026-03-11, 22:49
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag står fast vid det jag sagt.
Diskussionen kring detta har spårat ut på grund av upphåsandet av felaktiga uppgifter och utländska skriverier som hällt bensin i den konstgjorda elden. Det står jag fast vid.
Citera
2026-03-11, 22:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det du berättar är enligt mina erfarenheter rena fantasier. Men om du känner så, så känner du så. Du har rätt till din bild av det hela.

Det är inga fantasier. Jag är väl insatt i flera fall om hur det här går till. Det är ett fullständigt skämt hur socialtjänsten beter sig. Föräldrar ber om hjälp x. soc sätter in hjälp y. Det fungerar inte. Föräldrarna tröttnar. soc säger: "Ni samarbetar inte, det blir LVU".

Problemet ligger i den frivilliga delen av hjälpinsatser. De är extremt undermåliga och ofta sätts fel hjälp in i fel tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in