2026-03-16, 20:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Ja, jag lider verkligen med de föräldrarna och särskilt pappan. Så den där känslan att hur "frivilligt" är det och egentligen på vilket vis "frivilligt" om alternativ två är LVU.

Ja SoL-placeringarna verkar inte vara så frivilliga som de egentligen ska vara på pappret. Men så är även LVU-processen. Vad som står på pappret och hur verkligheten faktiskt ser ut skiljer sig markant åt.
Citera
2026-03-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det här kan faktiskt bli intressant för det som tråden diskuterar. Visa den exakta frågan du ställde så kan vi analysera den tillsammans i tråden.

Fungerar socialtjänsten bra eller dåligt?

Varsågod
Citera
2026-03-16, 20:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Fungerar socialtjänsten bra eller dåligt?

Varsågod
Till att börja med är frågan så bred och ospecifik att den är meningslös för tråden. Socialtjänsten omfattar väldigt mycket mer än omhändertagande av barn och unga.
Citera
2026-03-16, 20:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Kidnappar socialtjänsten barn?

Nej, socialtjänsten ”kidnappar” inte barn i Sverige. Men jag förstår varför det ibland kan kännas så – det handlar om tvång enligt lag, inte brottslig verksamhet. Det är en viktig skillnad.

Hur det faktiskt fungerar

Socialtjänsten kan ta beslut om tvångsåtgärder enligt LVU (Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga).

Tvång kan användas om ett barn riskerar allvarlig fara och föräldrarna inte kan skydda barnet.

Alla beslut om LVU måste godkännas av domstol, oftast Förvaltningsrätten i Sverige, vilket är en juridisk kontroll.

Placeringen sker i familjehem, fosterhem eller HVB-hem, och socialtjänsten är skyldig att följa upp barnets situation och återförena barnet med familjen så snart det är möjligt.

Varför vissa upplever det som ”kidnappning”

Beslutet tas ofta snabbt i akuta situationer, vilket kan kännas chockerande.

Föräldrar får ibland begränsad information direkt på grund av sekretess.

Barnets perspektiv kan skilja sig från föräldrarnas – barnet kanske vill hem direkt.

Viktigt att veta

Socialtjänstens mål är skydd och vård, inte straff eller kontroll.

Om föräldrar är missnöjda med ett beslut kan det överklagas till domstol.

Felbeslut kan ske, och därför finns rättssystemet som en kontrollfunktion.

✅ Sammanfattning:
Socialtjänsten tar ibland barn med tvång, men det är lagligt och kontrollerat, inte olaglig kidnappning. Det är ett av de mest omdebatterade områdena i svensk välfärd, just på grund av att det kan kännas dramatiskt och orättvist för familjer som påverkas.

Enligt ai har FU sekten fel.
Sjävklart, jag tror ingen i tråden har uttryckt något annat.
Citera
2026-03-16, 20:30
Medlem
Citat:
Sjävklart, jag tror ingen i tråden har uttryckt något annat.

Har du missat vad tråden heter och FU sekten babblar om?
Citera
2026-03-16, 20:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Har du missat vad tråden heter och FU sekten babblar om?
Nej, men ordet har använts som en metafor för brottsligt agerande från socialtjänstens sida (vilket upprepats många gånger i tråden).
Citera
2026-03-16, 21:00
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Sofias berättelse är tydlig och trovärdig, det finns ingen anledning att misstro henne:
https://open.spotify.com/episode/1Bmpct7Qw7Fo6k592Jlouk

Därför att en AI svarar inte så.

Ja att du är lättlurad kan ju inte jag svara för. Hennes berättelse går isär från barnens pappa och domen. Hennes sätt att leva och agera överrensstämmer också med soc/pappan. Det som stämmer i podden är att hon var desperat att få barn.

Citat:
Nej, svaret säger ingenting om metaforer.

Det är bara du som pratar om metaforer. FU har aldrig sagt att det är några metaforer det är tal om. Att sitta och skämta om förintelsen är inte speciellt metaforiskt det heller.
Citera
2026-03-16, 23:14
Medlem
Men bara för att du ställer helt andra krav på vad som krävs för att socialtjänsten måste inleda utredning än vad praxis utpekar så uppstår varken ”osaklighet” eller något tjänstefel.

Varför är detta så svårt att förstå?
Citat:
Ja, det svaret är korrekt men det är inte komplett. Socialtjänstens brottslighet (tjänstefel) uppstår när de åsidosätter lagkraven och agerar godtycklig utan saklig grund.

Prova följande fråga till att börja med: Får myndigheter agera godtyckligt och utan saklig grund?
Citera
2026-03-16, 23:37
Medlem
Högsta domstolen prövar inte den 5 åriga pojken som dog på hvb hemmet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/fallet-john-walter-hogsta-domstolen-provar-inte-malet

Nu ska Europa domstolen pröva fallet.

Alexandra, biträdande chef på Centrum för rättvisa, som varit ombud för John Walters föräldrar säger:

Det här är en tragedi. Ett barn har dött i samhällets vård och enligt domstolarna är det ingen som kan hållas ansvarig.
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-03-16 kl. 23:43.
Citera
2026-03-16, 23:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Ett antal inlägg bestående av AI-frågor och svar raderade, varningar utdelade. Forumet är inte till för att ni skall duellera med chat-botar.

/Mod
Citera
2026-03-17, 00:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Men bara för att du ställer helt andra krav på vad som krävs för att socialtjänsten måste inleda utredning än vad praxis utpekar så uppstår varken ”osaklighet” eller något tjänstefel.

Varför är detta så svårt att förstå?
Jag förstår inte vad du menar. Jag ställer inte ”helt andra krav”. Inlägget du svarade på gäller den allmänna frågan: ”Får myndigheter agera godtyckligt och utan saklig grund?

Svaret är givetvis: Nej.

Det är ju det godtyckliga tvångsomhändertagandet av barn som är det problem som diskuteras.
Citera
2026-03-17, 00:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Ja att du är lättlurad kan ju inte jag svara för. Hennes berättelse går isär från barnens pappa och domen. Hennes sätt att leva och agera överrensstämmer också med soc/pappan. Det som stämmer i podden är att hon var desperat att få barn.

Det är bara du som pratar om metaforer. FU har aldrig sagt att det är några metaforer det är tal om. Att sitta och skämta om förintelsen är inte speciellt metaforiskt det heller.
Jag avfärdar inte förstahandsinformation. Bilden som Sofia ger av socialtjänstens agerande är dessutom så vanlig att den är systematisk. Att ”kidnappa” är metaforiskt framgår av sammanhangen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in