2026-03-11, 21:38
Medlem
Moondooms avatar
Accepterar man att man kan stanna för att bajsa lite diarré längs vägkanten som bruna människor gör så är det ju inga problem med att låta magen bubbla lite. Det är väl ungefär det som skiljer oss åt.

Civilisation.
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Svenskar är av tradition veka bögar. Det brukar skyllas på att ”man inte behöver dölja skämda råvaror med kryddor” men det är inte det som det handlar om. Svenskens tendens att vid varje tillfälle föredra gräddfil, vanilj och goudaost handlar inte råvaror utan om medvetna val. Som någon skrev i tråden, hen sover dåligt om hen ätit vitlök. Det handlar alltså om en genetisk vekhet som tar sig fysiska utlopp. De svenska smaklökarna föredrar att mat är smaklös och lättuggad. Lite som redan passerad spya. Det är inte att undra på att ärtsoppa är en nationalrätt.
Vad äter din ras som är så häftigt?
Bagel?
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Men tycker svensk mat överlag är rätt trist. Jobbade ihop med en Iranier en gång, vars fru brukade laga persisk mat. Där kan vi snacka smak, utan att vara kryddstark.

Man får ändå tänka att vi bor på ett ställe där det knappt växer något. Smaker vi lånar in kommer från varmare ställen som Kina, Indien och Mellanöstern. Eller ja, finns ju kalla zoner där med, men varmt också. Det är ganska lustigt att både risgrynsgröt och pepparkakor med indiska kryddor kom hit långt innan indisk "middagsmat" kom hit. Det är lite svårt att förklara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Tycker svensk husmanskost är mycket smakrik. I många länder kommer traditionen att krydda med hetta från att råvarorna är så sjukt dåliga att man ville dölja smaken.

Jag uppskattar olika sorters mat men jag kan inte säga att jag tycker klassiskt serverade köttbullar är mindre "smakrikt" än t.ex. vindaloo eller fransk fisksoppa eller vad du nu kan tycka är "smakrikt".

Det verkar till största del vara en myt det där, de flesta starka rätterna kommer från ställen med egen köttproduktion och utan brist på bra och färska råvaror.

Orkar du så kolla upp saken vid tillfälle.

Och rätta mig gärna om jag har fel, men läst rätt mycket om just den saken.

Annars håller jag med, om att svenska köttbullar är smakrikt, precis som en vindaloo.

Jag menar, kokt kål med salt är smakrikt.
Citera
2026-03-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday

Vad, rent kulturellt, har gjort att så många svenskar är rädda för smakrik och stark mat?

Jag känner inte alls igen mig i din beskrivning, vare sig personligen eller angående folk i min närhet undantaget barn och väldigt gamla personer. Enligt min erfarenhet är man/känner man sig udda om man är någon som inte klarar av starka smaker. Det är nästan så att de människorna känner ett behov av att mer eller mindre ursäkta sig för det som att de tror att de ska uppfattas som veka eller konstiga.
Citera
2026-03-11, 21:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Det verkar till största del vara en myt det där, de flesta starka rätterna kommer från ställen med egen köttproduktion och utan brist på bra och färska råvaror.

Orkar du så kolla upp saken vid tillfälle.

Och rätta mig gärna om jag har fel, men läst rätt mycket om just den saken.

Annars håller jag med, om att svenska köttbullar är smakrikt, precis som en vindaloo.

Jag menar, kokt kål med salt är smakrikt.
Absolut det är säkert rätt som du säger. Ren slump Indien och Pakistan har starkaste maten. Helt klart.
Citera
2026-03-11, 21:47
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moondoom
Accepterar man att man kan stanna för att bajsa lite diarré längs vägkanten som bruna människor gör så är det ju inga problem med att låta magen bubbla lite. Det är väl ungefär det som skiljer oss åt.

Civilisation.

Vad äter din ras som är så häftigt?
Bagel?
Det handlar inte om civilisation utan om svaghet. Asiatiska kvinnor äter starkare mat än västerländska män. Och det är just som du säger, de svenska vaniljmagarna klarar inte av smakrik mat eftersom man inte kan hantera något starkare än potatismos då det mycket riktigt rusar ur er som brunt vatten.

Men jag antar att sånt som gluten- och laktosintolerans också anses vara en styrka i din filterbubbla. Civilisation.
Citera
2026-03-11, 21:51
Medlem
Citat:
Absolut det är säkert rätt som du säger. Ren slump Indien och Pakistan har starkaste maten. Helt klart.

Kolla lite närmare, och återkom om jag har fel, jag ändrar mig gärna då jag trott som du.

Kolla gärna även på chilins resa i världen, och hur den snappats upp.

edit: det är ju inte heller så att allt kött i hela Indien och Pakistan alltid är gammalt vid tillagning. Det är ju jävligt gamla länder, som alltid haft mycket kryddor tillhands.

edit2: det är lite lustigt att kryddor är grundanledningen att ursprungesbefolkningen kallas indianer i Amerika.

Det är ju inte de där länderna som är matoutbecklade, Indien och Pakistan alltså.
Senast redigerad av hodde 2026-03-11 kl. 21:58.
Citera
2026-03-11, 21:54
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Kolla lite närmare, och återkom om jag har fel, jag ändrar mig gärna då jag trott som du.

Jag har kollat närmre. Om du tittar lite på Pakistan streetfood på Youtube. Sitter nån barfota kille med turban som kastar in slamsor från nåt kadaver i oljan. Hur mycket chili hade du själv velat ha i om du var tvungen att äta det? Alltihop, är mitt svar.
Citera
2026-03-11, 22:01
Medlem
Citat:
Jag har kollat närmre. Om du tittar lite på Pakistan streetfood på Youtube. Sitter nån barfota kille med turban som kastar in slamsor från nåt kadaver i oljan. Hur mycket chili hade du själv velat ha i om du var tvungen att äta det? Alltihop, är mitt svar.

Jag vet inte, jag brukar också steka det mesta köttet i olja eller smör?

Eller är det turbanen? Att djuret är dött?

Seriöst, vad menade du?

(Måste sova strax)

edit: du lär handla kryddor från indien
Citera
2026-03-11, 22:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

edit: det är ju inte heller så att allt kött i hela Indien och Pakistan alltid är gammalt vid tillagning. Det är ju jävligt gamla länder, som alltid haft mycket kryddor tillhands.

edit2: det är lite lustigt att kryddor är grundanledningen att ursprungesbefolkningen kallas indianer i Amerika.

Det är ju inte de där länderna som är matoutbecklade, Indien och Pakistan alltså.

Ja, chilin kommer ju inte därifrån utan från Sydamerika. Men de var väl glada när den kom.
Citera
2026-03-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, chilin kommer ju inte därifrån utan från Sydamerika. Men de var väl glada när den kom.

Ja, jag tror vi alla välkomnat chili!

I gamla svenska kokböcker åker ju ofta cayennepepparn fram när det vankas fisksoppa som tidigt exempel.

Jag menar, chili är ju inte bara styrka, det är ju mycket smak också.
Men det är ju en balans, jag vet att många svenskar inte förstått att styrkan i chilin hänger på hur ofta man använder det, det som är starkt för den ene, är väldigt mild för den andre som gillar styrkan, vänjer sig och måste öka, och plötsligt äter väldigt stark mat, men som upplevs som det personen ätit innan, ganska milt. Och det förstör inte de andra smakerna.
Citera
2026-03-11, 22:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ja, jag tror vi alla välkomnat chili!

I gamla svenska kokböcker åker ju ofta cayennepepparn fram när det vankas fisksoppa som tidigt exempel.

Jag menar, chili är ju inte bara styrka, det är ju mycket smak också.
Men det är ju en balans, jag vet att många svenskar inte förstått att styrkan i chilin hänger på hur ofta man använder det, det som är starkt för den ene, är väldigt mild för den andre som gillar styrkan, vänjer sig och måste öka, och plötsligt äter väldigt stark mat, men som upplevs som det personen ätit innan, ganska milt. Och det förstör inte de andra smakerna.

Jag välkomnar den iallafall. Ibland äter jag mesig mat, ibland med chili. Jag äter dock inte den allra starkaste maten, men säkert starkare än många. Som du säger finns det smaknyanser i chili.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in