2026-04-21, 18:43
  #157
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det låter härligt ja vegetarisk mat brukar vara nice. Fermentera för syrligheten, det låter avancerat. Vilka kryddor kör du på dina vegetariska rätter, någon favorit?

Jag lagar mycket asiatiskt så en hel del gochugaru, långlagrad miso, kombu, olika typer av soja osv. Men en sak jag inte kan vara utan är Totole's vegetariska kycklingbuljong.
Citera
2026-04-22, 07:47
  #158
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Jag lagar mycket asiatiskt så en hel del gochugaru, långlagrad miso, kombu, olika typer av soja osv. Men en sak jag inte kan vara utan är Totole's vegetariska kycklingbuljong.

Asiatisk mat är toppen, gochugaru är det bra dra drag i det? Jag börjar bli hungrig av dina inlägg. Totole's det måste jag testa nån gång.
Citera
2026-04-22, 08:39
  #159
Medlem
Gäller inte alla så klart men "rädda för" är nog inte rätt ordval för dom flesta.

Har inget emot att käka indiskt, thai eller whatever som rensar bihålorna ibland.

Men jag uppskattar oftare en köttbit stekt i lite smör, eller grillad, kryddad med nån nypa salt å nån nypa peppar ellerpaprika osv.

En bra skysås är aldrig fel, mer smak av råvaran.

Råvaran i sig är en smak jag uppskattar utan sönderkryddning.

Samma med bra potatis, kokt, bakad, hasselbacks, gratäng eller vad. Så jäkla gott.

Preferenser helt enkelt.

Sen tycker jag det är fel på folk som obstinat måste krydda sönder mat

Alla med lite allmänbildning vet att mycket av det kryddstyrka i omvärlden som prisas så högt beror på att det där är kassa råvaror dom döljer.
Citera
2026-04-22, 09:04
  #160
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Asiatisk mat är toppen, gochugaru är det bra dra drag i det? Jag börjar bli hungrig av dina inlägg. Totole's det måste jag testa nån gång.

Absolut men samtidigt upplever jag att det ger mycket smak även när man bara använder lite
Citera
2026-04-22, 10:41
  #161
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Absolut men samtidigt upplever jag att det ger mycket smak även när man bara använder lite

Ja du verkar vara proffs på kryddor. Jag brukar köra en enkel stark sås som är väldigt god till skaldjur och kött. Vitlökssås där man bara pressar ner några vitlöksklyftor i gräddfil och rör om. Enkel och supergod 💯
Citera
2026-04-22, 17:07
  #162
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Absolut men samtidigt upplever jag att det ger mycket smak även när man bara använder lite

Det är intressant det du skrev tidigare i tråden, att dom rätter vi lär oss gilla som barn dessa brukar vi gilla skarpt även som vuxna.

Haha min vitlökssås den åt jag under hela min uppväxt och jag älskar den. När jag lanserar den för kompisar som inte växt upp med den ljuvliga vitlökssåsen så tycker dom den är bra men inte mer än så typ.

Om det stämmer att många svenskar ogillar smakrik/stark mat med mycket kryddor så har vi nog förklaringen där till detta fenomen. Dom åt inte sådan mat när dom växte upp helt enkelt.
Citera
2026-04-22, 17:14
  #163
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Om det stämmer att många svenskar ogillar smakrik/stark mat med mycket kryddor så har vi nog förklaringen där till detta fenomen. Dom åt inte sådan mat när dom växte upp helt enkelt.
Och varför gjorde vi inte det, när barn i många andra länder torde ha gjort det?

Är det inte så att man i riktigt varma länder äter mer kryddstark mat?
__________________
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-22 kl. 17:17.
Citera
2026-04-23, 15:04
  #164
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och varför gjorde vi inte det, när barn i många andra länder torde ha gjort det?

Är det inte så att man i riktigt varma länder äter mer kryddstark mat?

Säkert olika kulturer som är förklaringen.
Citera
2026-05-12, 12:01
  #165
Medlem
Kallt klimat, många råvaror är väldigt svårodlade här. Man får inte glömma att t o m potatis var något helt nytt och märkvärdigt för 250 år sedan! Sen gjorde ju de kalla vintrarna att det i stort sett inte gick att få tag på någon färsk föda under vintern, utan allt behövde lagras från sommaren. Då blev det framförallt en massa salt som har en konserverande effekt.
Man fick hålla till godo med det som fanns, och det lilla som fanns smakade inte särslilt mycket och var oftast blekt till färgen. Har själv en teori om att bristen på smak och färg har med de få soltimmarna att göra.
Citera
2026-05-12, 12:10
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graventhulmar
Du blandar ihop kryddstark mat med smakrik mat. Svensk husmanskost är inte stark till exempel, men nog smakar maten mycket även i sin enkelhet.
Det beror nog verkligen på vad man menar med husmanskost. Menar du sånt som folk åt förr (då pratar jag fram till ca andra världskriget) så var det ju mest gryn, potatis och lite saltade köttprodukter, och det smakade knappast annat än salt.
Men många räknar nog köttfärsrätter, korv och pasta till husmanskost idag, trots att både köttfärs och pasta är ganska ”nytt”. Många räknar nog också fiskpinnar och liknande frysta helfabrikat som husmanskost och det är ju ännu nyare. Inget av dessa smakar väl särskilt mycket.
Citera
2026-05-12, 13:20
  #167
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Kallt klimat, många råvaror är väldigt svårodlade här. Man får inte glömma att t o m potatis var något helt nytt och märkvärdigt för 250 år sedan! Sen gjorde ju de kalla vintrarna att det i stort sett inte gick att få tag på någon färsk föda under vintern, utan allt behövde lagras från sommaren. Då blev det framförallt en massa salt som har en konserverande effekt.
Man fick hålla till godo med det som fanns, och det lilla som fanns smakade inte särslilt mycket och var oftast blekt till färgen. Har själv en teori om att bristen på smak och färg har med de få soltimmarna att göra.
Du får lägga på att värmen vi har inte förstör kött så snabbt heller, som i en del länder där de kryddar mycket.
För det är vad många kryddor är och antiseptiska.
Och att vi inte har haft just det behovet att få hjälp av kryddor.

Sen detta med tex Mellanösterns aversion till griskött och i islam, det tror jag har sin grund i att fläskkött fallerar så snabbt i värme.
Och vi kan se detta i fler varma länder att fläsk faller bort och inte pga islam.
Men såklart det är bara min gissning, men känns mycket trolig en.

Dock är det lite fascinerande att vi inte har mer kryddor tidigt, och med tanke på vikingar gillade åka runt en del.
Tänk så tragiskt det vore för en annan och bli transporterad tillbaka i tiden och inte ha några kryddor direkt att använda i mate, usch sicken hemsk tanke och stackars dom, fast de var ovetande om kryddor.(Då andra än de vi hade i Sverige såklart.)
Citera
2026-05-12, 21:13
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du får lägga på att värmen vi har inte förstör kött så snabbt heller, som i en del länder där de kryddar mycket.
För det är vad många kryddor är och antiseptiska.
Och att vi inte har haft just det behovet att få hjälp av kryddor.

Sen detta med tex Mellanösterns aversion till griskött och i islam, det tror jag har sin grund i att fläskkött fallerar så snabbt i värme.
Och vi kan se detta i fler varma länder att fläsk faller bort och inte pga islam.
Men såklart det är bara min gissning, men känns mycket trolig en.

Dock är det lite fascinerande att vi inte har mer kryddor tidigt, och med tanke på vikingar gillade åka runt en del.
Tänk så tragiskt det vore för en annan och bli transporterad tillbaka i tiden och inte ha några kryddor direkt att använda i mate, usch sicken hemsk tanke och stackars dom, fast de var ovetande om kryddor.(Då andra än de vi hade i Sverige såklart.)
Håller helt med om fläskköttet. Det var väl ”fel” att äta fläskkött i mellanöstern långt innan islam bildades, om jag förstått det rätt. Plus risken för trikiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in