2026-03-11, 20:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Ännu en spin-off tråd på Köttfärssås-tråden.

Landet mellanmjölk, där det ska vara mild sås till tacosen, grädde å ketchup i köttfärsåsen och kaffe latte.

Vad, rent kulturellt, har gjort att så många svenskar är rädda för smakrik och stark mat? Är det för att vi inte haft särskilt god tillgång på smakrik mat, utan mest potatis och gröt. Eller beror det hela på mer sociala faktorer som att man är rädd för att sticka ut?

Vad är era erfarenheter? Vad föredrar ni för mat? Diskutera!
Jag har inte alls den erfarenheten, förutom personer som idag är 60+. Unga och upp till 50-årsåldern har nyfikenhet på smakrik mat. Sen är inte alla så vana vid thai-stark mat, men det är bara en vanesak.
Citera
2026-03-11, 20:54
Medlem
zombie-nations avatar
Smakrik är väl maten ändå? Vi har massa konstiga smaker på sill. I äldre recept finns örter som smakar mycket. Grejen är väl att vi inte har tradition med starka kryddor. Man hade bara vitpeppar egentligen. Till vissa rätter kunde man kanske skaffa curry, svartpeppar och muskot. Det har satt vissa spår även när andra kryddor blev tillgängliga och billiga. Att man inte kryddade hårt. Man började köpa paprikapulver, cayennepeppar, vitlökspulver och sedan var det inte mycket mer.

Var först på 90-talet som svensken fick tillgång till världens kryddor. Det ligger rätt nära i tiden för en sådan sak som mat som har med vanor att göra. Men som sagt, stark är inte samma som smakrik.

Kryddar det mesta med chili, jag har inget behov av att all mat ska vara mild. Och kan ha lite svårt för svenska smaker som hör till en viss rätt som pepparrot eller muskot. Men tycker inte man ska snobba sig med mat, man ska äta det man gillar.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-03-11 kl. 20:58.
Citera
2026-03-11, 20:57
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Du verkar inte riktigt fatta hur det funkar.
Stark mat gör att du förlorar förmågan att känna andra smaker, det starka tar över.

Har du aldrig träffat folk som tar på chilin direkt över brunsås och allt för att det inte smakar något?

De om något förstår inte smakrik mat, utan endast stark mat. Stor skillnad.
Nej så är det inte. Inte när man vant sig vid chili. I början tar chilin över om man inte är van eftersom att det känns som att det brinner i munnen, men efter man vant sig så är det som en maträtt utan peppar (exempel). Man bygger upp sin tolerans.
Citera
2026-03-11, 21:06
Medlem
Flaskpostenss avatar
Folk är uppväxta på makaroner och falukorv med ketchup
Citera
2026-03-11, 21:14
Medlem
Pinoputchins avatar
Själv är jag helt galen i stark mat, ju starkare ju bättre!

Lidl har en svinstark Danger-Sauche, i like it. Ju mer scowille desto bättre
Citera
2026-03-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Detta skulle blivit mitt svar också. Vet inte om vi är så rädda (vi dricker näst mest kaffe i världen bara det gamla sverige på andra sidan östersjön dricker mer. Vi kunde ju drucket det tunnare tet).

Vi har trista grönsaker med undantag för korta sommarmånaderna. Ont om kryddor är det också.

Men konstigt nog har finland och sverige mer svamp är andra länder och äter minst. Där hade vi kunnat få lite smak kanske (men jag gillar inte svamp).

Finnarna äter väl massa svamp? Mer än oss iaf tror jag.

Tycker nog de flesta svenskar gillar kryddig mat, men kanske inte vet hur de ska krydda själva.
Och det är ju en evig resa har jag märkt, med massa krokar, kurvor och återvändsgränder.
Citera
2026-03-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Själv är jag helt galen i stark mat, ju starkare ju bättre!

Lidl har en svinstark Danger-Sauche, i like it. Ju mer scowille desto bättre

(Den är riktigt stark! Fattar inte hur den kan vara så stark med enbart jalapenos.. Uppenbarligen finns det riktigt starka såna också.)

edit: "bring the pain" tänker jag på
Citera
2026-03-11, 21:26
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Smaklös (icke smakrik) mat tycker jag inte är "typiskt svenskt". Det är det väl bara folk med tondöva smaksinnen som skulle uppskatta, vilket inte nödvändigtvis är svenskar. Men däremot mild mat istället för kryddstark mat, ja det ser man ju ofta här.

Varför är det så, tror vi?

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag har inte alls den erfarenheten, förutom personer som idag är 60+. Unga och upp till 50-årsåldern har nyfikenhet på smakrik mat. Sen är inte alla så vana vid thai-stark mat, men det är bara en vanesak.

Finns en thai där jag bor. Första gången jag beställde grön curry därifrån undrade de om jag ville ha den stark, eller thai-stark. Jag blev rädd, så jag tog stark. Och den var tillräckligt stark.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Smakrik är väl maten ändå? Vi har massa konstiga smaker på sill. I äldre recept finns örter som smakar mycket. Grejen är väl att vi inte har tradition med starka kryddor. Man hade bara vitpeppar egentligen. Till vissa rätter kunde man kanske skaffa curry, svartpeppar och muskot. Det har satt vissa spår även när andra kryddor blev tillgängliga och billiga. Att man inte kryddade hårt. Man började köpa paprikapulver, cayennepeppar, vitlökspulver och sedan var det inte mycket mer.

Var först på 90-talet som svensken fick tillgång till världens kryddor. Det ligger rätt nära i tiden för en sådan sak som mat som har med vanor att göra. Men som sagt, stark är inte samma som smakrik.

Kryddar det mesta med chili, jag har inget behov av att all mat ska vara mild. Och kan ha lite svårt för svenska smaker som hör till en viss rätt som pepparrot eller muskot. Men tycker inte man ska snobba sig med mat, man ska äta det man gillar.

Jag håller med, alla får äta vad fan dem vill. Jag dömer ingen. Bara när det gäller köttfärsås. Jag gillar också Mac'n'cheese tex, som kan vara en av världens mest menlösa rätter sett till smak.

Men tycker svensk mat överlag är rätt trist. Jobbade ihop med en Iranier en gång, vars fru brukade laga persisk mat. Där kan vi snacka smak, utan att vara kryddstark.
Senast redigerad av ItsWednesday 2026-03-11 kl. 21:30.
Citera
2026-03-11, 21:27
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Tycker svensk husmanskost är mycket smakrik. I många länder kommer traditionen att krydda med hetta från att råvarorna är så sjukt dåliga att man ville dölja smaken.

Jag uppskattar olika sorters mat men jag kan inte säga att jag tycker klassiskt serverade köttbullar är mindre "smakrikt" än t.ex. vindaloo eller fransk fisksoppa eller vad du nu kan tycka är "smakrikt".
Citera
2026-03-11, 21:28
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
(Den är riktigt stark! Fattar inte hur den kan vara så stark med enbart jalapenos.. Uppenbarligen finns det riktigt starka såna också.)

edit: "bring the pain" tänker jag på

Hihi var just den jag tänkte på. Är skogstokig i stark mat, krydda och heta såser.
Citera
2026-03-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Hihi var just den jag tänkte på. Är skogstokig i stark mat, krydda och heta såser.

Har förhoppningsvis riktigt smakrika chilis mot sensommaren

Det är ju lite elakt att det oftast är de starkaste chilisarna som är mest smakrika..
Citera
2026-03-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Ännu en spin-off tråd på Köttfärssås-tråden.

Landet mellanmjölk, där det ska vara mild sås till tacosen, grädde å ketchup i köttfärsåsen och kaffe latte.

Vad, rent kulturellt, har gjort att så många svenskar är rädda för smakrik och stark mat? Är det för att vi inte haft särskilt god tillgång på smakrik mat, utan mest potatis och gröt. Eller beror det hela på mer sociala faktorer som att man är rädd för att sticka ut?

Vad är era erfarenheter? Vad föredrar ni för mat? Diskutera!
Inget jag känner igen. Kanske är mer er 60-åringar det gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in