Citat:
Ursprungligen postat av
SoulOfSophia
Smaklös (icke smakrik) mat tycker jag inte är "typiskt svenskt". Det är det väl bara folk med tondöva smaksinnen som skulle uppskatta, vilket inte nödvändigtvis är svenskar. Men däremot mild mat istället för kryddstark mat, ja det ser man ju ofta här.
Varför är det så, tror vi?
Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Jag har inte alls den erfarenheten, förutom personer som idag är 60+. Unga och upp till 50-årsåldern har nyfikenhet på smakrik mat. Sen är inte alla så vana vid thai-stark mat, men det är bara en vanesak.
Finns en thai där jag bor. Första gången jag beställde grön curry därifrån undrade de om jag ville ha den stark, eller thai-stark. Jag blev rädd, så jag tog stark. Och den var tillräckligt stark.
Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Smakrik är väl maten ändå? Vi har massa konstiga smaker på sill. I äldre recept finns örter som smakar mycket. Grejen är väl att vi inte har tradition med starka kryddor. Man hade bara vitpeppar egentligen. Till vissa rätter kunde man kanske skaffa curry, svartpeppar och muskot. Det har satt vissa spår även när andra kryddor blev tillgängliga och billiga. Att man inte kryddade hårt. Man började köpa paprikapulver, cayennepeppar, vitlökspulver och sedan var det inte mycket mer.
Var först på 90-talet som svensken fick tillgång till världens kryddor. Det ligger rätt nära i tiden för en sådan sak som mat som har med vanor att göra. Men som sagt, stark är inte samma som smakrik.
Kryddar det mesta med chili, jag har inget behov av att all mat ska vara mild. Och kan ha lite svårt för svenska smaker som hör till en viss rätt som pepparrot eller muskot. Men tycker inte man ska snobba sig med mat, man ska äta det man gillar.
Jag håller med, alla får äta vad fan dem vill. Jag dömer ingen. Bara när det gäller köttfärsås. Jag gillar också Mac'n'cheese tex, som kan vara en av världens mest menlösa rätter sett till smak.
Men tycker svensk mat överlag är rätt trist. Jobbade ihop med en Iranier en gång, vars fru brukade laga persisk mat. Där kan vi snacka smak, utan att vara kryddstark.