2026-03-11, 19:45
Medlem
ItsWednesdays avatar
Ännu en spin-off tråd på Köttfärssås-tråden.

Landet mellanmjölk, där det ska vara mild sås till tacosen, grädde å ketchup i köttfärsåsen och kaffe latte.

Vad, rent kulturellt, har gjort att så många svenskar är rädda för smakrik och stark mat? Är det för att vi inte haft särskilt god tillgång på smakrik mat, utan mest potatis och gröt. Eller beror det hela på mer sociala faktorer som att man är rädd för att sticka ut?

Vad är era erfarenheter? Vad föredrar ni för mat? Diskutera!
Citera
2026-03-11, 19:48
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Roligt du blandar ihop 70-talet med kaffe latte.
Citera
2026-03-11, 19:53
Medlem
Smaker frodas inte på våra breddgrader. Har man ätit rotsaker, kål och söndersaltad fisk sen Hedenhös sätter det väl sina spår i matkulturen. Men är det så värst kännetecknande för idag? Är något annat europeiskt land lika öppet för matinfluenser utifrån?
Citera
2026-03-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday

Landet mellanmjölk, där det ska vara mild sås till tacosen, grädde å ketchup i köttfärsåsen och kaffe latte.

Vad, rent kulturellt, har gjort att så många svenskar är rädda för smakrik och stark mat? Är det för att vi inte haft särskilt god tillgång på smakrik mat, utan mest potatis och gröt. Eller beror det hela på mer sociala faktorer som att man är rädd för att sticka ut?

Du verkar inte riktigt fatta hur det funkar.
Stark mat gör att du förlorar förmågan att känna andra smaker, det starka tar över.

Har du aldrig träffat folk som tar på chilin direkt över brunsås och allt för att det inte smakar något?

De om något förstår inte smakrik mat, utan endast stark mat. Stor skillnad.
Citera
2026-03-11, 19:57
Medlem
Är man van att känna smaker (svaga) så kan starka smaker bli ganska mycket over-kill.

Lågmälda samtal och skriksamtal

Vintermörker och så plötsligt stark ljus.

Helt enkelt inte så behagligt.

Sedan är man också lite skeptiskt när mat är kryddat starkt, det brukar vara för att dölja att maten egentligen är i usel kvalite.
Citera
2026-03-11, 19:58
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Varför är svenskar så rädda för smakrik mat?

Själv sover jag dåligt när ätit för kryddstark mat, speciellt på kvällen, och tyvärr ingår vitlök där också. Annars äter jag det mesta, bara det som sagt var inte är för kryddigt.
Citera
2026-03-11, 20:00
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Smaker frodas inte på våra breddgrader. Har man ätit rotsaker, kål och söndersaltad fisk sen Hedenhös sätter det väl sina spår i matkulturen.
Det är min teori också.

Citat:
Men är det så värst kännetecknande för idag? Är något annat europeiskt land lika öppet för matinfluenser utifrån?

Kanske inte, men det kan ju bero på att andra länder redan har smakrik mat, så de behöver inte låna in matkulturer på samma sätt. Sen försvenskas ju det mesta av den utrikiska maten så att den ska tilltala svenska smaklökar.

Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Du verkar inte riktigt fatta hur det funkar.
Stark mat gör att du förlorar förmågan att känna andra smaker, det starka tar över.

Har du aldrig träffat folk som tar på chilin direkt över brunsås och allt för att det inte smakar något?

De om något förstår inte smakrik mat, utan endast stark mat. Stor skillnad.

Jag pratar inte endast om stark mat. Utan om att svensken tycks ha ett behov av att spä ut och balansera maten för att det smakar för mycket annars.
Citera
2026-03-11, 20:01
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Sover dåligt när man ätit för kryddstark mat, speciellt på kvällen, och tyvärr ingår vitlök där också. Annars äter jag det mesta, bara det som sagt var inte är för kryddigt.

Det där är spännande, en annan skrev likadant i vitlöks-tråden. Jag har aldrig upplevt det där med sömnen. Däremot kan min mage bli lite gasig och bubblig. Är det genetiskt? Ungefär som med asiater och mjölk?
Citera
2026-03-11, 20:07
Medlem
Citat:
Det där är spännande, en annan skrev likadant i vitlöks-tråden. Jag har aldrig upplevt det där med sömnen. Däremot kan min mage bli lite gasig och bubblig. Är det genetiskt? Ungefär som med asiater och mjölk?

Kanske inte jättekonstigt om magen reagerar på kryddstark mat om gomen tydligt signalerat att det här borde du inte äta.
Citera
2026-03-11, 20:09
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Kanske inte jättekonstigt om magen reagerar på kryddstark mat om gomen tydligt signalerat att det här borde du inte äta.

Fast min gom signalerar ju tvärtom? Den ba: Det här skitgott, ät hur mycket som helst!
Sen får magen ta stryk istället.
Citera
2026-03-11, 20:13
Medlem
Citat:
Fast min gom signalerar ju tvärtom? Den ba: Det här skitgott, ät hur mycket som helst!
Sen får magen ta stryk istället.

Ok, antar att din tunga och magsäck inte är dom bästa polare.
Citera
2026-03-11, 20:14
Avstängd
Citat:

Var har du det påståendet ifrån, som du inleder tråden med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in